Na stację paliw po hot doga, kawę i nowe baterie do samochodu elektrycznego
Stacja paliw będzie miejscem, w którym zanim zjesz hot doga, w twoim samochodzie nastąpi wymiana baterii. Nio wchodzi do Europy na pełnej.
![premiera NIO ET7](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/01/premiera-nio-et7-38.34.jpg)
Chiński producent Nio doszedł do wniosku, że kluczem do odniesienia sukcesu na wymagającym rynku elektryków będzie radykalne ograniczenie czasu potrzebnego na uzupełnienie zasięgu. Nie poszedł jednak w szybsze ładowanie, tylko potraktował baterię jako rzecz, którą można w kilka minut wymienić. Pomysł chwycił — w Chinach powstało już ponad 500 stacji wymian, w których dokonano już 4 miliony udanych wymian baterii. Operacja jest zautomatyzowana i zajmuje 3 minuty. Wygląda to mniej więcej tak:
Od kilku dni działa pierwsza stacja wymiany baterii w Norwegii — królestwie samochodów elektrycznych. To właśnie tam Nio postanowiło postawić pierwsze kroki na naszym kontynencie. Jeszcze nie wiemy, czy Norwegowie pokochali nowego producenta z nową usługą, czy wolą tradycyjne rozwiązania. Wiemy jednak, że następnym krajem, gdzie pojawi się Nio będą Niemcy. A w chińskiej ekspansji w Europie pomoże duży koncern paliwowy.
Stacja paliw Shell będzie miejscem, gdzie będzie dostępna wymiana baterii
Zamiast od zera budować swoją sieć punktów wymian, Nio postanowiło skorzystać z istniejącej infrastruktury należącej do giganta paliwowego — firmy Shell. Na początek razem wprowadzą pierwsze wspólne stacje paliwowo-elektryczne na terenie Chin, a następnie zaczną wspólnie działać w Europie. Shell ma zapewnić dostęp samochodom Nio do swojej infrastruktury ładowania, a dodatkowo istniejące stacje paliw mają być rozbudowane o punkty wymiany baterii. Nio w zamian za to będzie oferować na swoich stacjach ładowarki Shell Recharge. Dla Nio współpraca z koncernem paliwowym to nie pierwszyzna. Już teraz w Chinach współpracuje z dwoma największymi dostawcami paliw — Sinopec i CNPC. Shell natomiast już od jakiegoś czasu inwestuje w prąd i sieci ładowarek.
![stacja paliw wymiana baterii](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/01/premiera-nio-et7-38.34-1024x479.jpg)
Ten pomysł naprawdę może chwycić
Trzyminutowe uzupełnienie zasięgu dostępne w całej Europie to prawdziwy zmieniacz gry na rynku samochodów elektrycznych. Zniknęłaby największa wada samochodu elektrycznego, czyli długotrwałe ładowanie. W końcu nie każdy może sobie pozwolić na spędzenie godziny pod ładowarką. Trzy minuty to idealny czas, żeby zamówić na stacji paliw hot doga, skorzystać z toalety i ruszyć w dalszą drogę. Muszę przyznać, że Nio dobrze to sobie wymyśliło. Rozbudowanie istniejącej stacji paliw o taki punkt wymiany jest znacznie tańsze i szybsze niż stawianie własnej stacji od zera. Tylko czy za wymianę baterii też będzie można zdobyć punkty na kartę lojalnościową?