Urywa głowę przy samej d... Rimac Nevera wgniótł kierowcę testowego w fotel, a Koenigsegga w ziemię
Do setki przyspiesza w 1,81 sekundy i potrzebuje na to 29 metrów. Sprint do 400 km/h i hamowanie do zera zajmuje mu mniej niż pół minuty. To nie wyścigówka ani dragster - to dopuszczony do ruchu Rimac Nevera, który właśnie pobił szereg rekordów w przyspieszaniu.
![Rimac Nevera](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/rimac-nevera-logo-1180x645.jpg)
Tak sobie czasem myślę, że mógłbym mieszkać w Chorwacji. Nie wszędzie oczywiście, ale zdecydowanie widzę się w Rovinju. Byłem tam dwa razy i za każdym razem byłem tym miejscem zachwycony - przechadzałem się po wąskich uliczkach zajadając się lodami lawendowymi i wypoczywałem jak nigdzie indziej.
Chorwacja to jednak nie tylko możliwość obżerania się lodami i ćevapi w różnych miasteczkach. To także dom dla jednej z najciekawszych marek, które zajmują się budową aut elektrycznych - czyli dla Rimaca.
A Rimac Nevera to jak dotąd najbardziej niesamowite auto w historii tego producenta
![Rimac Nevera](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/rimac-nevera-przod-1024x683.jpg)
Być może o tym nie pamiętacie, ale o tym aucie mogliście już u nas przeczytać. Tyle tylko, że wtedy było jeszcze prototypem i nosiło nazwę C_Two, a obejrzeć je dokładniej miał okazję Mikołaj Adamczuk, i to już w 2018 r. Już wtedy zapowiadane parametry były niesamowite: 1914 KM, 2300 Nm, 1,97 s potrzebne na osiągnięcie 100 km/h i możliwość osiągnięcia 412 km/h, a przy spokojniejszej jeździe - zasięg wynoszący ok. 550 km (według WLTP; dla wersji produkcyjnej producent podaje 490 km). To wszystko w aucie dopuszczonym do ruchu, na normalnie dostępnych w sklepach oponach.
![Rimac Nevera](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/rimac-nevera-przod-bok-1024x683.jpg)
Trochę chorwackiej ekipie zajęło zorganizowanie kolejnych testów gotowego modelu (kolejnych, bo coś już robili), czyli właśnie Nevery, ale warto było czekać - ten napędzany przez 4 chłodzone cieczą silniki elektryczne i zasilany akumulatorem trakcyjnym o pojemności 120 kWh potwór właśnie pobił szereg rekordów, w tym rekord w 0-400-0, czyli w przyspieszaniu do 400 km/h i hamowaniu. Zajęło to 29,93 s, czyli o 1,5 s mniej niż potrzebował na to poprzedni rekordzista, spalinowy Koenigsegg Regera. Inna rzecz, że szwedzkie monstrum też zasługuje na uwagę - Regera ma bowiem napęd wyłącznie na tylną oś.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/regera-logo2-1024x469.jpg)
Wszystkie wyniki osiągnięte przez Rimaca Neverę znajdziecie na poniższej grafice, ale warto zwrócić uwagę choćby na wspomniany już wyżej fakt, że ten pojazd osiąga 100 km/h na dystansie 28,96 m. Gdybyście przeprowadzali próbę przyspieszania wzdłuż parkingu równoległego, to te 100 km/h na blacie zobaczylibyście po minięciu piątego, może szóstego auta (biorąc pod uwagę odstępy między nimi). Przyspieszenie do 300 km/h zajmuje 9,22 s, czyli z grubsza tyle, ile potrzebuje typowy kompakt na sprint do 100 km/h. Przyspieszenie z 200 do 250 km/h? Równe dwie sekundy - mam wrażenie graniczące z pewnością, że więcej czasu zajmuje mi zapięcie pasów. Trzeba tu dodać co prawda, że do mierzenia czasów ze startu zatrzymanego stosowano rozbieg o długości 1 stopy (nieco ponad 30 cm), co odrobinę poprawiło czasy, ale nie zmienia to faktu, iż jest to poziom osiągów, który już zawsze w przypadku pojazdów drogowych będzie robić wrażenie - i który kolejnym chętnym będzie niezwykle trudno pobić. Choć Chorwaci są dobrej myśli i twierdzą, że da się zrobić auto, które będzie do 100 km/h przyspieszać w... mniej niż sekundę.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/rimac-nevera-rekordy-1024x576.jpg)
Tak, Rimac Nevera nie jest najlepiej przyspieszającym autem na świecie
Bije go pod tym względem chociażby Aspark Owl, przynajmniej teoretycznie - do 60 mph (97 km/h) według producenta wystarczy tu 1,69 s, podczas gdy Rimac potrzebuje 1,74 s. Ale Aspark raczej musiałby uznać wyższość chorwackiego hiper-auta we wszystkich innych badanych kategoriach. I ma tylko 64 kWh.
![Aspark Owl](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/12/aspark-owl-przod-bok-1024x683.jpg)
Czy zatem Rimac jest hiper-samochodem ostatecznym?
Dla wielu osób zapewne tak. Ja wolałbym coś spalinowego lub hybrydowego, jak choćby wspomnianego Koenigsegga Regerę. Ale nawet u osoby niezbyt entuzjastycznie nastawionej do elektromobilności (tak, to o mnie) te tabelki z danymi dotyczącymi nowych rekordów robią ogromne wrażenie. I choć z jednej strony zdaję sobie sprawę, że motoryzacja ma mnóstwo smaków, odcieni czy jakkolwiek chcielibyśmy to nazwać, to i tak zapewne spoglądałbym z niepokojem na wszystkich tych, na których Rimac Nevera nie robi wrażenia. Gdzie wasza dziecięca fascynacja autami? Gdzie wspomnienia o zaglądaniu przez szybę, by po prędkościomierzu ocenić ile to pojedzie? Gdzie pamięć o grach karcianych typu Kwartet, gdzie nikt nigdy nie grał według zasad, bo ciekawsza była opcja Wojny i porównywania osiągów i pojemności silnika?
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/rimac-nevera-bok-1024x576.jpg)
Tak, Rimac Nevera jest elektryczny. Ale pomimo tego jest w stanie nawet u bardziej konserwatywnych petrolheadów wzbudzić podziw - niczym najlepsze, wręcz legendarne i kojarzone przez wszystkich modele napędzane sokiem z dinozaurów. Szanuję. I dziękuję.
![Rimac Nevera](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/rimac-nevera-tyl-1024x683.jpg)
Czytaj również: