REKLAMA

Wspaniały grand tourer wraca w nowej odsłonie: oto BMW serii 8

Znów w gamie BMW będzie coś ponad serią 7 – będzie to BMW serii 8. Wiemy już, jak będzie wyglądał najnowszy grand tourer bawarskiej marki, ale czy dorówna legendą pierwszej serii 8?

bmw 8 cena polska
REKLAMA

 Dwadzieścia dziewięć lat minęło od debiutu pierwszej serii 8. Cóż to był za niezwykły samochód! Dwunastocylindrowe silniki (potem także V8), superzaawansowana elektronika, a w odmianie CSi – nawet aktywna tylna oś. Zachwyt, jaki budził ten wóz był proporcjonalny do zdumienia, w jakie wprawiał potencjalnych klientów jego cennik. „Ósemka” kosztowała taką harmonię pieniędzy, że przez 10 lat produkcji zbudowano tylko 31 000 sztuk.

REKLAMA
BMW 850i

Nowa seria 8 nie miała dobrego początku. Jeden z prototypów brał udział w tragicznym wypadku. Gdy zaś pojawiły się pierwsze wizualizacje nowego modelu, opinie były dość sceptyczne. Teraz jednak nowe BMW serii 8 można oglądać w całej okazałości.

BMW serii 8

To naprawdę duży samochód.

Mierzy 4,843 m długości i 1,902 m szerokości. Mimo imponujących wymiarów, całość wygląda zgrabnie. Elementami wyróżniającymi nową serię 8 są bardzo wąskie przednie światła (w opcji mogą być laserowe) - najwęższe ze wszystkich nowych modeli BMW - i muskularny, szeroki tył. Uwagę zwraca też wielki grill. Projektanci chwalą się, że szczególną uwage poświęcono aerodynamice. W opcji można wybrać M Pakiet, który sprawia, że całość wygląda bardziej agresywnie.

BMW serii 8

We wnętrzu niektórzy doszkują się nawiązań stylistycznych do poprzedniej serii 8.

Coś w tym jest - kokpit "Ósemki" jest dość kanciasty, trochę w stylu lat 90. Oczywiście zadbano o najnowocześniejsze systemy. Standardem jest Head-Up Display, który tym razem jest wyświetlany na powierzchni o 16 proc. większej, niż w dotychczasowych modelach BMW. Również cyfrowe zegary i wielki ekran systemu multimedialnego nie wymagają dopłaty. Obsługa tego ostatniego została podobno specjalnie dostosowana tak, by nie odwracać uwagi kierowcy podczas sportowej jazdy. Mają w tym pomóc także zaawansowane systemy obsługi głosowej i odczytywania gestów.

BMW serii 8

W tej klasie najbardziej interesujące są jednak silniki i osiągi.

Seria 8 wchodzi na rynek póki co w dwóch wersjach silnikowych. BMW M850i xDrive Coupe ma pod maską jednostkę V8 o pojemności 4.4 litra. Moc wynosi 530 KM. Moment obrotowy to 750 Nm w zakresie 1800-4600 obrotów na minutę. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmie 3,7 s. W kwestii prędkości maksymalnej obyło się bez zaskoczeń – zabawa kończy się przy 250 km/h za sprawą elektronicznego ogranicznika.

BMW serii 8

BMW nie odsyła jeszcze diesli do lamusa. Druga wersja silnikowa, w której można zamawiać nową serię 8 to 840d. Takie auto również ma w standardzie napęd na cztery koła. Pod maskę trafił tu dobrze znany, sześciocylindrowy rzędowy diesel o pojemności trzech litrów. Ma dwie turbosprężarki, 320 KM i 680 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje takiemu autu 4,9 s. W dieslu położono szczególny nacisk na uzyskanie wystarczająco sportowego dźwięku silnka. Ma go zapewnić specjalnie zaprojektowany wydech.

W obu przypadkach moc na koła jest przenoszona przez skrzynię Steptronic Sport.

Ta przekładnia ma osiem biegów. Została dopracowana – jest lżejsza, szybsza i pozwala na uzyskanie niższych obrotów silnika podczas szybkiej jazdy. To oczywiście ma przekładać się na niższe spalanie.
Jeżeli chodzi o spalanie i emisję szkodliwych substancji – BMW zapewnia, że oba silniki serii 8 spełniają nowe, rygorystyczne normy za sprawą zastosowania w nich filtrów cząstek stałych (DPF i GPF).

BMW serii 8
Silnik benzynowy 4.4 V8 biturbo

W standardzie pojawi się zawieszenie adaptacyjne M.

Zarówno ono, jak i również seryjny aktywny układ kierowniczy (usztywniający się wraz ze wzrostem prędkości) były dopracowywane na torach wyścigowych, w tym na słynnej północnej pętli Nurburgringu.

Oprócz tego, jak przystało na świeży model, BMW serii 8 jest naszpikowane nowinkami technologicznymi.

Być może w sportowym coupe to nie gadżety są najważniejsze… choć z drugiej strony, obecnie klienci większą uwagę zwracają właśnie na takie aspekty, a nie na moc i prowadzenie. A więc „Ósemka” będzie wyposażona między innymi w bardzo zaawansowany układ autonomicznego parkowania – auto będzie mogło samodzielnie cofać aż przez 50 metrów.

BMW serii 8

Zastosowano także masę asystentów wspomagających kierowcę. Oprócz tych utrzymujących pas ruchu i tor jazdy, zadbano również o systemy przypominające o ustąpieniu pierwszeństwa i zapobiegające pojechaniu pod prąd. Samochód można również mocno zintegrować ze smartfonem – podobno właśnie tego najbardziej pragną młodsi klienci. W serii 8 będzie można włączyć nawet programy Microsoft Office i Skype’a.

REKLAMA

BMW w ostatnich latach ma świetną passę, więc i nowa seria 8 okaże się zapewne sukcesem. Oczywiście o ile nie będzie astronomicznie droga...

BMW serii 8
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA