Pierwszy kraj zakazuje sprzedaży chińskich samochodów przez bezpieczeństwo. To pierwszy taki przypadek
W Rosji właśnie zakazano sprzedaży pięciu samochodów chińskiej produkcji. Stało się tak po kontroli dokumentacji i samych samochodów przez tamtejszą agencję regulacji Rosstandart.

Rosstandart, czyli Federalna Agencja Regulacji i Metrologii Technicznej wydała oświadczenie, w którym nakazała wstrzymanie sprzedaży niektórych samochodów ciężarowych produkcji chińskiej, marek Dongfeng, Foton, FAW i Sitrak. Departament stwierdził, że wykazane podczas kontroli naruszenia stanowią bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia obywateli.
O jakich autach dokładnie mówimy?
Rosstandart zawiesił certyfikację pięciu ciężarówek, oraz jednego podwozia do indywidualnej zabudowy:
- Dongfeng DFH4180,
- Foton Auman BJ4189
- FAW CA4250,
- FAW CA4180,
- Sitrak ZZHS,
- podwozie Foton M4L.
Dodatkowo, na podstawie wyników inspekcji, klauzula ochronna regulaminu technicznego została zastosowana do ciężarówek Dongfeng DFH5200B, Foton H5 i FAW JH6-B 8X4, dla których dokumenty oceny zgodności do wymogów zostały wydane w innych państwach członkowskich Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej, jednak dopuszczenie takich pojazdów do ruchu na terytorium Rosji jest teraz niemożliwe.





Wcześniej Rosstandart cofnął certyfikat i zakazał sprzedaży w Rosji ciężarówek innego chińskiego producenta - Shacmana. Stało się to po nieplanowanej kontroli Prokuratury Generalnej, która miała miejsce zimą 2025 r., po której wstrzymano także decyzję o rozpoczęciu ich montażu w jednej z rosyjskich fabryk.
Powód? Bezpieczeństwo
Powodem tej decyzji były uchybienia w konstrukcji pojazdów, stwierdzone przez agencję po przeprowadzonych kontrolach. Wykazały one, że pojazdy stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno kierowców pojazdów, jak i innych uczestników ruchu drogowego, w tym pieszych. Do naruszeń tych zalicza się w szczególności niedopełnienie przez pojazdy obowiązkowych wymagań w zakresie:
- skuteczności układu hamulcowego,
- poziomu dźwięku emitowanego przez się pojazd w ruchu,
- identyfikacji elementów wyposażenia,
- montażu urządzenia umożliwiającego wzywanie służb ratunkowych w razie wypadku.
Na tym się jednak nie kończy. Stwierdzono bowiem liczne naruszenia w dokumentacji potwierdzającej odporność pojazdów na działanie zewnętrznych źródeł promieniowania elektromagnetycznego oraz kompatybilność elektromagnetyczną, a także wadliwe punkty mocowania pasów bezpieczeństwa, jak i montaż samych pasów bezpieczeństwa, montaż foteli wraz z ich mocowaniami i zagłówkami, emisję spalin, wyposażenie w tylne i boczne urządzenia zabezpieczające, montaż układu kierowniczego, stabilność podczas jazdy i wiele innych.
Zdaje się to potwierdzać obawy które wciąż wiele osób ma w związku z potencjalnym kupnem chińskiego samochodu. Choć u nas wiążą się one z samochodami osobowymi, które w Rosji nie są już niczym dziwnym, ale i chińskie ciężarówki powoli zaczynają podbierać klientów GAZ-owi, Uralowi, czy KamAZ-owi. Pytanie brzmi, na ile komunikat Rosstandartu wynika z ochrony obywateli, a na ile z ochrony własnych producentów - możliwe, że oba uzasadnienia są prawdziwe.
Więcej o chińskich samochodach przeczytasz tutaj: