Nowe Subaru Levorg Layback to prawie ideał. Brak wersji STI to drugi problem
Subaru Levorg Layback to coś dla tych, dla których Outback jest za duży, a Forester za wysoki. Czy możecie już biec do salonów?
![subaru levorg layback](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/09/2024-subaru-levorg-layback-jdm-1.jpg)
Jeżdżę właśnie testowym Subaru Outback i strasznie się z tego cieszę. Ten samochód jest „jakiś”. Niekoniecznie świetny i niekoniecznie okropny, ale po prostu można o nim dużo mówić, pisać i się na jego temat spierać. Ma trochę niestandardowych rozwiązań, dziwacznych funkcji, w niektórych rzeczach jest wspaniały, a w niektórych słaby. Nie spodziewałem się, że japońskie kombi ze zwiększonym prześwitem sprawi, że zrobię tyle notatek. Test już niedługo. Ale póki go nie skończę, zerknijmy, co jeszcze słychać w świecie Subaru.
Oto Subaru Levorg Layback
![subaru levorg layback](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/09/2024-subaru-levorg-layback-jdm.jpg)
O Levorgu w Europie wszyscy zdążyli już trochę zapomnieć, ale w Japonii karierę robi jego kolejna generacja. To zwarte, kompaktowe kombi. Właśnie pokazano jego wersję Layback. Nazywa się podobnie, co Outback, bo i pomysł na auto jest zbliżony. Levorg dostał bowiem kilka dodatkowych centymetrów prześwitu (dokładniej: stoi wyżej o 5,5 cm, więc odległość od podłoża to teraz dumne 20 cm) i plastikowe nakładki dodające terenowego charakteru. Podniesione kombi były niedawno modne, teraz powoli odchodzą na rzecz SUV-ów, ale to przecież doskonały kompromis między zdolnością do pokonywania złych dróg i aerodynamiką i prowadzeniem na asfalcie. W przypadku Levorga nie możemy mówić o „wykastrowanej” odmianie z napędem na jedną oś.
![subaru levorg layback](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/09/2024-subaru-levorg-layback-jdm-2.jpg)
O podniesionych kombi przeczytasz tutaj:
Subaru Levorg Layback mierzy 4,77 m
To sporo, ale i tak znacznie mniej niż w przypadku Outbacka. Od Forestera jest za to niższy i mniej „SUV-owaty”. Levorg Layback brzmi jak idealne rozwiązanie – „gdzieś” już wjedzie, dobrze wygląda, nie parkuje się nim jak przegubowcem.
![subaru levorg layback](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/09/2024-subaru-levorg-layback-jdm-1.jpg)
Pod maską, Subaru Levorg Layback ma silnik 1.8 turbo o mocy 177 KM. Moc na cztery koła przenosi skrzynia CVT. Nie jest to na pewno demon prędkości i zapewne sporo pali. W Japonii dostępny jest też silnik 2.4 turbo o mocy 256 KM. Tak zwany dzik.
Jest tylko jeden problem
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/09/2024-subaru-levorg-layback-jdm-3.jpg)
Nie ma póki co planów, by wprowadzić podniesionego Levorga do Europy. Nie jest tajemnicą, że Subaru traktuje tutejsze rynku po macoszemu, nie oferując u nas od lat mocnych i naprawdę interesujących wersji, z STI na czele. Japończykom się to nie opłaca – zarabiają gdzie indziej (czyli głównie w Stanach Zjednoczonych), a dostosowywanie wozów do surowych, unijnych norm jest trudne i kosztowne. Szkoda, bo Layback niebezpiecznie mi się podoba. Choć stary Levorg był ładniejszy.