Festiwal Nitów i Korozji to nazwa znana doskonale wszystkim, którzy są choć w kilku procentach graciarzami. Przez 10 lat odbyło się 10 edycji tego niepoważnego rajdu pojazdów zabytkowych. Potem nastąpiła 5-letnia przerwa.
![Po 5 latach powrócił Festiwal Nitów i Korozji. I to z uderzeniem](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-031-1180x645.jpg)
Wszyscy myśleli, że to już koniec, że formuła się wyczerpała, że graty zniknęły i już ich nie ma. Stado Baranów, które wymyśliło i organizowało Festiwal Nitów i Korozji, na 5 lat zawiesiło pomysł na kołku. Nagle gruchnęła informacja: Nity wracają! Zaczęły się gorączkowe przygotowania. Każdy postanowił wytargać grata, jakiego kitra od lat, jak za starych, dobrych czasów. Teraz, w dobie ofensywy elektromobilności, takie inicjatywy jak Festiwal Nitów i Korozji to jeszcze większy motoryzacyjny punk rock. Tu wszystkie samochody są koszmarne z założenia: śmierdzą, pierdzą i ciekną. Już gorzej się nie da, dzwońcie po ekopatrol.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-001-768x1024.jpg)
Już samo miejsce startu dobrano idealnie. Ul. Prądzyńskiego, tuż koło sławnych i opisywanych też w mojej książce rotund Gazowni Warszawskiej, na zapyziałym parkingu koło ruin. Nie ma drugiego tak zapuszczonego i zapyziałego miejsca tak blisko centrum Warszawy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-002-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-003-818x1024.jpg)
Parking zresztą błyskawicznie się zapełnił i auta były zmuszone parkować poza nim, wzdłuż ulicy. Zapisało się 126 załóg, kilkadziesiąt było na liście rezerwowej.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-004-818x1024.jpg)
Jak zwykle przyjechało mnóstwo aut, które już znam, ale również jak zwykle, byłem zaskoczony widząc niektóre pojazdy. W szczególności amerykańskie. Ale idealne wąskie Caro w kolorze kawy z mlekiem i z pokrowcami na fotele ze sztucznego tygrysa robiło wrażenie.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-005-819x1024.jpg)
Nie do końca idealny stan techniczny jest powodem raczej do dumy, niż do wstydu. Na FNiK liczy się stylówa.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-007-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-008-1024x682.jpg)
Zasada jest prosta: auto ma przejechać cały rajd na kołach. Ten Bis był więc tylko ozdobą równie zgraciałej lawety.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-009-818x1024.jpg)
Nie znam człowieka, ale cieszy się z jazdy Polonezem. Podejrzane.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-010-768x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-011-767x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-012-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-013-818x1024.jpg)
Przed startem warto wykonać remont silnika.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-014-818x1024.jpg)
Nie ukrywam, że szczególnie zaskoczył mnie ten Ford Econoline. Był naprawdę piękny. Dostał ode mnie wysoką notę w konkursie elegancji, którego byłem jurorem.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-015-768x1024.jpg)
Tu natomiast mamy zwycięzcę tego konkursu, który otrzymał nagrodę specjalną ufundowaną przeze mnie.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-016-768x1024.jpg)
A tu zdobywcę miejsca na podium (przynajmniej w mojej punktacji).
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-017-768x1024.jpg)
Chrysler SaGratoga.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-018-819x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-019-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-020-818x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-021-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-022-1024x683.jpg)
![festiwal nitów i korozji](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-023-767x1024.jpg)
![festiwal nitów i korozji](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-024-819x1024.jpg)
![festiwal nitów i korozji](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-025-819x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-026-818x1024.jpg)
![festiwal nitów i korozji](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-027-819x1024.jpg)
![festiwal nitów i korozji](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-028-818x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-029-818x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-030-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-031-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-032-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-033-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-034-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-035-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-036-1024x683.jpg)
Żartowałem, jest piękny. Ten Bentley to największy motoryzacyjny sztos Warszawy. Na FNiK jednak konkursu elegancji nie wygra.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-037-1024x683.jpg)
Niektórzy sądzą, że Trabant nie może mieć korozji, bo jest z duroplastu. Otóż jest to nieprawda. Może, i to jeszcze jak!
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-038-819x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-039-818x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-040-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-041-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-042-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-043-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-044-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-045-819x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-046-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-047-819x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-048-818x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-049-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-050-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-051-819x1024.jpg)
Wystosowano wiele ostrzeżeń, że trasa rajdu jest bardzo zła. W związku z tym wiele osób przyjechało zglebionymi wozami, żeby było im trudniej. To jest jakieś!
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-052-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-053-1024x683.jpg)
![festiwal nitów i korozji](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-054-1024x683.jpg)
![festiwal nitów i korozji](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-056-1024x683.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-057-767x1024.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/festiwal-nitow-i-korozji-058-768x1024.jpg)
Na teraz to tyle. Po więcej zaglądajcie na profil WladMotive, ale to za jakiś czas. Ja ze swej strony chciałem pogratulować organizatorom, ale też wszystkim zawodnikom, którzy dojechali na mój punkt i bezbłędnie odpowiedzieli na (bardzo łatwe w tym roku) pytania. Mam nadzieję, że pięcioletnia przerwa to tylko dłuższa chwila na nabranie oddechu i za rok widzimy się znowu. Wszyscy, którzy sądzą, że graciarskie tradycje umierają, są w tzw. mylnym błędzie. A za 20 lat na Festiwal Nitów i Korozji będzie się przyjeżdżać połataną Teslą Model 3 z agregatem prądotwórczym na pokładzie.
Zdjęcia: Chris Girard