Ford Escort van z silnikiem od Hondy S2000 i napędem na tył. Olej sam spala się na jego widok
Na eBay pojawiło się ciekawe ogłoszenie. Ten biały van to Ford Escort. Pod maską ma silnik z Hondy S2000, który przekazuje napęd na tylną oś. To prawdziwy dzik w fordziej skórze.
![Ford Escort van z silnikiem od Hondy S2000 i napędem na tył. Olej sam spala się na jego widok](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/05/Ford-Escort-S2000_11-1180x645.jpg)
Miałem kiedyś Forda Escorta. Spalał olej równie łapczywie co LPG. Miałem także Hondę Civic i ona też nie żałowała sobie oliwy. Widząc projekt tego Escorta z silnikiem od Hondy rozumiem, dlaczego ktoś zdecydował się na wersję van - w końcu gdzieś trzeba wozić tę beczkę z olejem na dolewki.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_3.jpg)
A teraz żarty na bok, bo ten Escort to moim zdaniem ciekawy i nietuzinkowy projekt. Biały Ford opuścił fabrykę jako nudny przednionapędowy van na bazie miejskiego hatchbacka, a skończył jako tylnonapędowy potwór z jednym z najlepszych japońskich silników pod maską. Szanuję, że ktoś wpadł na taki pomysł, że chciało mu się go urzeczywistnić, oraz że wydał na to mnóstwo pieniędzy, których nigdy nie odzyska.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_4.jpg)
Ford Escort, a serce od Hondy S2000
Nadwozie pochodzi z 2002 roku i niewiele zostało w nim z Escorta poza blachami. Praktycznie cały układ napędowy opuścił czat. W zamian pod maską jest umieszczony wzdłużnie silnik z Hondy S2000 o oznaczeniu F20C. To 2-litrowy czterocylidrowiec z podwójnym systemem VTEC, który kręci się to 8,800 obr./min. Maksymalną moc ok. 240 KM (w zależności od wersji) uzyskuje przy 8 tys. obr./min.
![Ford Escort S2000](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_2.jpg)
Za silnikiem pojawiła się 6-biegowa przekładnia manualna. Dalej moc trafia na tylne koła poprzez wykonany na zamówienie wał napędowy spięty ze sztywnym tylnym mostem od Forda Capri. Jest też mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Całość została osadzona na resorach piórowych.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_6.jpg)
Z przodu pojawiło się zupełnie inne zawieszenie z przekładnią kierowniczą od Forda Capri. Z kolei piasty i amortyzatory pochodzą ze Sierry. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne i zostało zapożyczone z Opla Corsa C.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_10.jpg)
Wnętrze wygląda jak typowy amatorski driftowóz. Mianowicie jest tam syf, a najbardziej widoczny jest różowy stelaż od hydraulicznego hamulca ręcznego. Do tego kierownica z celownikiem, dodatkowe zegary i podstopnica dla pasażerki.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_7.jpg)
Zdaniem obecnego właściciela i twórcy, projekt jest ukończony na 95 proc. Wymiany wymaga bak paliwa, ponieważ jest mały i niewygodny w użytkowaniu. Poza tym jazda Escortem z pewnością nie jest lekka dla uszu, gdyż auto jest zupełnie pozbawione wygłuszeń i wykładzin.
![Ford Escort S2000](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_8.jpg)
Miejmy nadzieję, że Escort nie wymaga większej ilości pracy, niż dokończenie tych 5 proc. wspomnianych przez właściciela. Opisana w ogłoszeniu lista modyfikacji jest podejrzanie krótka jak na ilość wykonanych prac.
![Ford Escort S2000](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_1.jpg)
Jakby tu podsumować tego Escorta...
Świetny pomysł, który z pewnością daje mnóstwo zabawy. Można nim puszczać nawet kolorowy dym, mieląc specjalnymi oponami. Ten róż w połączeniu z niebieskim dymem z rury wydechowej powinien dawać ciekawą kombinację kolorystyczną.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/04/Ford-Escort-S2000_11.jpg)
Kilkanaście lat temu, kiedy Polacy romansowali z drag-racingiem, jeździł w Polsce samochód o pseudonimie Combolot. To był przerobiony Opel Combo. Ten Escort pasuje mi na duchowego następcę tamtego projektu. Czasy się zmieniły, więc nie jest to już van do dragu, a bardziej do driftu, ale duch niepozornego dostawczaka-zabijaki pozostał.
Właściciel oczekuje za swojego Forda ok. 40 tys. zł, ale czeka na propozycje od klientów. Jak sądzicie, za ile się sprzeda?