Ile za wstęp do klasy wyższej? Najtańsze samochody segmentu premium
Ile kosztuje samochód z segmentu premium, ale tak, żeby było jak najtaniej? Ceny niby nie odstraszają, ale zerknięcie do wnętrz niektórych z tych pojazdów - już tak.
![Najtańsze samochody klasy premium. Lepiej uważaj na oczy](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-3.png)
Uwaga, w niektórych przypadkach po zobaczeniu bazowych wersji tych samochodów może być wymagana kąpiel oczu. Oglądacie na własną odpowiedzialność.
Audi
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-2.png)
Teoretycznie na samym dole drabiny eskalacyjnej modelowej Audi jest A1, ale kosztuje prawie tyle, co większe A3 (102 500 zł) i raczej aż takiego szyku nim na mieście nie zadamy.
Zostaje więc A3 Sportback za 106 800 zł albo, za 3000 zł więcej, wariant Limousine. Swoją drogą, w świecie nikomu niepotrzebnych małych sedanów A3 Limousine bez wątpienia byłoby królem.
Co dostaniemy za te niecałe 107 000 zł? Niestety nieprzesadnie dużo. Pod maskę trafia bowiem litrowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 110 KM z 6-biegową przekładnią manualną - teoretycznie rozpędzi się do ponad 200 km/h, ale już pierwsza setka zajmie mu 10,6 s.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-1.png)
Wyposażenie? Są 16-calowe felgi aluminiowe, cyfrowe zegary, ekran systemu multimedialnego, kierownica wielofunkcyjna (choć ma więcej zaślepek niż przycisków), podgrzewane lusterka, przyciemniane lusterko wewnętrzne, czujniki parkowania z tyłu i... manualna klimatyzacja. Tempomat? Nie. Ale przynajmniej za gaśnicę nie trzeba dopłacać.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-3.png)
Mój absolutnie ulubiony model z segmentu premium, bo niesamowicie wyraźnie widać po nim, kiedy ktoś po prostu chciał mieć crossovera od Audi, a pojęcie "opcji dodatkowych" jest dla niego zupełnie obce. Niektóre egzemplarze jeżdżące w mojej okolicy są tak bazowe, że czasem aż mam problem z przypisaniem ich do konkretnej marki.
"Bazowe" nie oznacza jednak w tym przypadku "tanie". Za Q2, wyraźnie mniejsze niż A3, trzeba zapłacić minimum 118 900 zł. Pod maską jest dokładnie ten sam silnik, tyle że podniesione Q2 jest jeszcze wolniejsze w sprincie do setki - potrzebuje na to aż 11,2 s, co raczej nie pachnie pieniędzmi. Chyba że kojarzymy je z brakiem pośpiechu, no to wtedy tak.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-4.png)
Absolutnym majstersztykiem jest natomiast wnętrze takiego podstawowego Q2. Składa się głównie z niczego, ramek oraz zaślepek. Nawet kierownica nie ma ani jednego przycisku - może poza tym, w który możemy walić głową, żeby donośnym trąbieniem oznajmić światu, że żałujemy niedopłacenia do opcji.
Mercedes
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-5.png)
Mercedes jeńców nie bierze i jego najtańszy model startuje od poziomu 122 800 zł (!). Pamiętam jeszcze niedawno, jak rozważałem klasę A za grubo poniżej 100 000 zł - i to z opcjami. To już raczej nie wróci. Ciekawostka: za 114 259 mamy klasę B, do której pewnie łatwiej wsadzić rower.
Jeśli jednak nie mamy ochoty wyglądać jak niemiecki emeryt (ale z rowerem), to zostaje nam klasa A. Dobra wiadomość na start - nawet A 180 oznacza 4-cylindrową jednostkę, więc możemy opowiadać znajomym, że mamy tyle samo cylindrów, co w A 45 S - po prostu nie było nam potrzeba tyle mocy, a te 116 KM i 8,8 s do setki są takie w sam raz.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-12.png)
Najlepiej jednak potem nie zapraszać ich na przejażdżkę, bo na widok tych malutkich ekranów otoczonych kilometrami kwadratowymi błyszczącego plastiku mogą zacząć podejrzewać, że nie był to wybór z rozsądku, a z braku zdolności kredytowej/leasingowej. Co jednak nie zmienia faktu, że nawet bazowa klasa A ma multifunkcyjną kierownicę, 16-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania i jeszcze kilka drobnych detali. Takich jak np. belka skrętna z tyłu - wielowahacz wymaga dopłaty do adaptacyjnego systemu tłumienia drgań (prawie 5000 zł).
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-7.png)
Tanio już było. Najtańszy Mercedes GLA kosztuje... 146 400 zł. Tak, taki z 1.3 pod maską, rozpędzający się do setki w 9,6 s.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-6.png)
Nie jest to może najbiedniejsza wersja, jaką widział świat, bo są chociażby felgi 17", automatyczna klimatyzacja, tempomat, kamera i podobne, ale te halogenowe reflektory zdecydowanie nie pomagają innym poczuć naszego prestiżu.
BMW
![samochód premium](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-8.png)
Pierwszy w tym zestawieniu samochód z napędem na ty... a nie, moment, już nie. Oczywiście seria 1 jest teraz przednionapędową.
Cena na start? Bliżej Audi niż Mercedesa (109 400 zł), co tłumaczyć może fakt, że BMW 1 można zamówić z manualną przekładnią. Do kompletu dostaniemy jeszcze 109-konną jednostkę benzynową o oznaczeniu 16i (3 cylindry, 1,5 l pojemności), która pozwoli jak równy z równym startować z A3 do wyścigu spod świateł (10,6 s).
![samochód premium](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-10.png)
Na luksusy oczywiście nie ma co liczyć, ale jest wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, wyświetlacz systemu multimedialnego, cyfrowe zegary i... BMW generalnie robi wszystko, żeby nie brać modelu super-bazowego, tylko dopłacić (ok. 1500 zł) do wersja Advantage, z 17-calowymi felgami aluminiowymi, ogranicznikiem prędkości i czujnikami parkowania z przodu i z tyłu. Niech im będzie.
![samochód premium](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/Zrzut-ekranu-2022-03-29-o-10.49.25.jpg)
Tak, też 1,5 l pojemności, 3 cylindry, ale 136 KM i 9,7 s do setki. Również i w tym przypadku można wybrać manualną przekładnię, a cena pędzi w górę i zatrzymuje się - bez opcji - na 139 900 zł.
![samochód premium](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/samochod-premium-11.png)
I tak jak przy Q2, również X1 zbiera sporo punktów, jeśli chodzi o poziom generowanego smutku po zajrzeniu do wnętrza. Malutki ekranik, manualna klimatyzacja, ale przynajmniej kierownica jest z przyciskami - tyle dobrze, nawet jeśli po jej lewej stronie nie umieszczono prawie żadnego. Uciekałbym z krzykiem albo dopłacił do tej wersji Advantage (146 100 zł), żeby już mieć automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania i w sumie kompletnie niepotrzebną elektrycznie sterowaną klapę bagażnika.
A najlepsze jest to, że ludzie takie wersje faktycznie kupują. One wcale nie są tylko teoretyczne. A potem ci ludzie rozpowiadają, że jeżdżą wozem klasy premium (śmiech z taśmy).