REKLAMA

Wchodzisz do salonu, a tam nowe BMW 3 za 120 tys. zł. Już pewnie o tym zapomnieliście

Ile kosztuje nowe BMW serii 3 w najtańszej wersji obecnie? Prawie 200 tys. zł. Ile kosztowało trochę ponad dekadę temu? Na ten widok mogą was trochę zapiec oczy, ale prawda jest trochę bardziej złożona.

Wchodzisz do salonu, a tam nowe BMW 3 za 120 tys. zł. Już pewnie o tym zapomnieliście
REKLAMA

Albo są tak naprawdę... dwie prawdy.

Ile kosztowało nowe BMW serii 3 w 2014 roku? Zerknijmy do cenników.

REKLAMA

Zobaczymy tam kwotę, którą bez wątpienia chcielibyśmy zobaczyć również i dzisiaj - 120 900 zł. Zostawialiśmy więc tyle - albo mniej niż 100 tys. zł, uwzględniając odliczenie później pełnego VAT-u - i woziliśmy się po polskich drogach nowiutkim BMW.

Oczywiście jest tutaj trochę haczyków, związanych głównie z tym, jak wtedy wyglądały cenniki większości marek. BMW serii 3, którym dumnie wyjechalibyśmy na ulice, nosiłoby na tylnej klapie mało prestiżowe oznaczenie "316i", co oznacza, że pod maską - niespodzianka - pracowałby silnik o pojemności skokowej 1,6 l, generujący trochę leniwe 136 KM. Trochę koni pewnie dałoby się odzyskać tuningiem, a do tego i tak nie startowalibyśmy z tak smętnego poziomu, jak 316d, które tych koni miało... 116.

O cenach nowych samochodów przeczytasz też tutaj:

Niemal nieodwracalną konsekwencją wyboru najtańszego 316i w tamtych czasach byłoby natomiast skazanie się na życie z manualną, 6-biegową przekładnią. Może pasowała ona do M3 ze szczytu cennika (335 400 zł, w ramach ciekawostki), ale jej połączenie z 1.6 i 136 KM brzmi jak niezbyt wiele niezbyt szybkiej przyjemności.

Ile kosztuje nowe BMW serii 3 w 2025 r.? Zaglądamy do cennika jeszcze raz...

... i obecnie w cenniku - albo konfiguratorze - widzimy już kwotę co najmniej 192 500 zł. Są tutaj jednak pewnie różnice - i to nawet bez zaglądania do wyposażenia. Albo w ramach ciekawostki - w 2014 r. standardowe wyposażenie wszystkich wersji serii 3, poza M3, obejmowało reflektory halogenowe. Obecnie bez LED-ów nie da się wyjechać z salonu.

Gdyby tego było mało, obecnie modelem startowym jest 318i, już z dwulitrową jednostką benzynową i dodatkowo automatyczną przekładnią. W 2014 r. właściwie cała gama w standardzie oferowała "manuale" - wyjątkiem była odmiana ActiveHybrid 3 oraz 3-litrowe diesle. Ach, i przy okazji dostajemy na start 156 KM - dalej bez szału, ale przynajmniej udało się urwać 0,3 s w sprincie do setki (obecnie - 8,6 s).

No dobrze, ale to i tak o ponad 70 tys. zł więcej!

Teoretycznie tak, ale w praktyce - prawdy są dwie. Jeśli bowiem uwzględnić inflację, to BMW serii 3, które w 2014 r. kosztowało 120 tys. zł, kosztowałoby dzisiaj... 185-187 tys. zł, czyli niewiele mniej, niż kosztuje obecnie. Obecnie też dostajemy dużo lepsze wyposażenie, silnik o większej pojemności oraz mocy i przy okazji - trochę lepsze przyspieszenie do setki.

REKLAMA

Oczywiście to pierwsza z tych prawd, bo druga jest taka, że całość by się jeszcze jakoś spinała, gdyby świat był idealny i wszystkie pensje rosły równie szybko, co inflacja, a najlepiej szybciej od niej. Aczkolwiek, jeśli brać pod uwagę średnie wynagrodzenie, to obecnie krócej musimy pracować na nowe auto, co... również jest w większości przypadków teorią.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-28T16:46:59+02:00
Aktualizacja: 2025-05-28T14:11:19+02:00
Aktualizacja: 2025-05-27T19:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-26T18:04:19+02:00
Aktualizacja: 2025-05-26T17:52:38+02:00
Aktualizacja: 2025-05-26T14:07:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-26T12:31:46+02:00
Aktualizacja: 2025-05-26T07:54:35+02:00
Aktualizacja: 2025-05-25T11:00:16+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA