Citroen C5 Aircross Hybrid - 225 KM, z napędem na jedną oś. 50 km na prądzie
To pierwsza hybryda plug-in Citroena. I druga taka hybryda w PSA.
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-open.jpg)
Peugeot jakiś czas temu pokazał już hybrydową wersję 3008, DS ma 7 Crossback E-Tense, a Opel - Grandlanda X. Każdy z nich z 300-konnym układem napędzającym cztery koła. No dobra, ten napęd na cztery koła jest dość umowny, bo przednie koła napędza silnik spalinowy, a tylne elektryczny. Jeśli więc zabraknie prądu w akumulatorach, to z 4x4 nici.
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-3.jpg)
Citroen był dotąd pomijany w tym temacie, ale chyba nie ma czego żałować.
Nie ma czego, bo rozwiązanie przygotowane dla marki z szewronem na masce brzmi lepiej, niż te z pozostałych marek. Chodzi mianowicie o to, że w tym przypadku napęd zawsze trafia wyłącznie na przednią oś. To rozwiązanie C5 Aircross przejmuje z 508 SW Hybrid.
Nie mówimy co prawda o 300, a o 225 KM, ale chyba trudno uznać, że to za mało jak na kompaktowego SUV-a. Na te 225 KM mocy oraz 320 Nm momentu obrotowego składają się osiągi 1,6-litrowego silnika benzynowego o mocy 180 KM i silnika elektrycznego o mocy 110 KM. Napęd jest realizowany za pośrednictwem ośmiobiegowej przekładni automatycznej.
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-5.jpg)
Hybrydowy C5 Aircross na samym prądzie ma przejeżdżać do 50 km, mierzonych według wymogów normy WLTP. Na tyle pozwalają akumulatory o pojemności 13,2 kWh zamontowane pod tylnymi fotelami (o 1,4 kWh większe niż w 508).
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-9.jpg)
Mimo tego przestrzeń ładunkowa w aucie w porównaniu z wersją spalinową uległa pomniejszeniu. Mniejsze są schowki pod podłogą. W zależności od przesunięcia tylnych foteli bagażnik pomieści od 400 do 600 litrów bagażu (w wersji spalinowej 580-720 l).
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-2.jpg)
Francuzi zapowiadają, że ładowanie akumulatorów ze zwykłego, domowego gniazdka potrwa 7 godzin, a wallbox 7,4 kW poradzi sobie w czasie poniżej 2 godzin.
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-7.jpg)
Hybrydowy Citroen będzie mógł poruszać się w trzech trybach.
W trybie elektrycznym (ZEV) może poruszać się do prędkości 135 km/h. W trybie hybrydowym to elektronika będzie decydowała skąd koła mają czerpać siłę do jazdy, tak by podróżować jak najekonomiczniej. W trybie sportowym ekonomia schodzi na dalszy plan, a na pierwszy przebijają się wrażenia z jazdy. Chętnie sprawdzimy, jak to będzie wyglądać w praktyce.
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-6.jpg)
Praktycznym zdaje się być rozwiązanie pozwalające na rezerwację prądu.
Kierowca będzie mógł zaplanować rezerwę energii na 10 lub 20 km, albo zupełnie zablokować korzystanie z trybu elektrycznego, by zachować tę możliwość na określony fragment trasy. To rozwiązanie może być przydatne np. na wjazd do bezemisyjnej części miasta.
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-10.jpg)
Od zwykłej, spalinowej wersji modelu hybryda różni się niebieskimi elementami w zderzakach i airbumpach (w zwykłych są czerwone). Na nadkolach pojawiła się niebieska litera ḧ, a na pokrywie bagażnika - znaczek ḧybrid.
![Citroen C5 Aircross Hybrid](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/Citroen-C5-Aircross-hybrid-4.jpg)
Hybrydowy Citroen pojawi się w alonach w połowie przyszłego roku.
Polski importer jeszcze nie umieścił go w cenniku. We Francji cena startuje od 39 950 euro, czyli równowartości 170 tys. zł. Na załapanie się do programu dopłat do elektryków szans brak.