Rosjanie wznawiają produkcję samochodów. Z taśmy będą zjeżdżać już jako youngtimery
W środę, 8 czerwca, z taśm fabryki AvtoVaz ma zacząć zjeżdżać nowa Łada Granta. Wygląda na to, że Rosjanie będą produkować zabytki.
![nowa Łada Granta avtovaz](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/02/lada-granta-1024x645.jpg)
Zacznijmy od wprowadzenia dla tych, którzy nie są na bieżąco. Po ataku na Ukrainę, z Rosji wycofała się lwia część zagranicznych kooperantów. Renault podjęło decyzję o o przekazaniu 100 proc. udziałów w Renault Rosja w ręce władz Moskwy, a udziały w Avtovaz przekazało NAMI, czyli rosyjskiemu instytutowi badawczo rozwojowemu przemysłu samochodowego i silnikowego, który odpowiada m.in. za stworzenie prezydenckiego Aurusa. Mer Moskwy zapowiedział, że przywróci produkcję w fabrykach tak szybko jak to możliwe, mówi się też o wskrzeszeniu na tę okoliczność marki Moskwicz.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/05/moskwicz-2022-1-1024x677.jpeg)
Dodatkowo, w związku z brakiem dostępu do zagranicznych komponentów, Rosjanie zmienili wymogi dotyczące wyposażenia nowo wyprodukowanych samochodów. Trzeba było złagodzić normy emisji spalin – nie ma skąd wziąć sond Lambda, więc trzeba produkować układy napędowe, które z niej nie korzystają. A to oznacza konieczność cofnięcia się o przeszło ćwierć wieku – do czasów obowiązywania normy Euro 2.
W związku z brakiem komponentów konieczne będzie ograniczenie wyposażenia
Z aut mają zniknąć poduszki powietrzne, układy ABS i ESP oraz system ERA-GLONASS – odpowiednik europejskiego eCalla.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/06/Lada-Granta-RUS-3-1024x576.jpg)
Na szybko takie zmiany najłatwiej było osiągnąć w modelu Łada Granta. To najprostszy model, konstrukcyjnie bardziej zacofany niż popularniejsza w Rosji Vesta – w tej drugiej stosowano chociażby skrzynie biegów Renault, których aktualnie nie ma skąd wziąć. Tamtejsi inżynierowie dopiero pracują nad rozwiązaniem problemu zastąpienia zagranicznych komponentów krajowymi. Granta produkowana jest od 2011 r., a stworzono ją w oparciu o model Kalina, który został zaprezentowany w 1999 r. To podpowiada, że adaptacja uproszczonych rozwiązań nie powinna stanowić wielkiego kłopotu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/06/Lada-Granta-RUS-2-1024x604.jpg)
Jak będzie wyglądała nowa-stara Łada Granta przekonamy się we środę (grafiki w tekście to tylko wizualizacje). O ile Rosjanie będą w ogóle chcieli się nią pochwalić. W ślad za nią mają pojawiać się kolejne modele, z czasem być może również z logiem Moskwicza. Czy będą przygotowane w oparciu o lokalną technologię, a może np. zapożyczą część rozwiązań z Chin? To się dopiero okaże.