Kontrolki na desce rozdzielczej nie mają już żadnego znaczenia. Już się ich nie boicie
Pojawienie się niechcianej kontrolki na desce rozdzielczej koloru żółtego lub czerwonego to strach, który trapi wszystkich kierowców nowoczesnych samochodów, a przynajmniej trapił. Obecnie nie ma to już znaczenia, przynajmniej z jednej perspektywy.

Widok niegasnącego "engine check" był przez lata bardzo irytujący. Moja mama nawet pieszczotliwie nazwała tę kontrolkę złotą rybką, żeby się z nią oswoić, a może nawet zaprzyjaźnić z jej widokiem. Ale inni mają gorzej, gdy wyskoczy czerwona kontrolka airbag, to jest dopiero irytujące. Niczym dioda wyłączonego telewizora na czuwaniu w ciemnym pokoju, gdy próbujesz zasnąć. Jednak w najnowszych samochodach to nie ma już żadnego znaczenia. Te świecące ikony nadal oznaczają to samo, ale nikogo już nie denerwują, nikt ich nawet nie zauważa. Dlaczego? Wszystkiemu winne są ekrany, a konkretnie cyfrowe kokpity.
W starszych samochodach kontrolka jest punktem światła na czarnym plastiku.
Świeci prosto w oczy, wyróżnia się i denerwuje. Nie wspominam nawet o tym, że coś także oznacza, jakąś usterkę, bo mnie chodzi o coś innego. Mianowicie o to, że taka kontrolka wygląda jak wielki pryszcz na środku nosa i nie daje spokoju. Człowiek patrząc na taki objaw usterki, czuł dyskomfort.
A co czuje teraz? A nic nie czuje.
Najnowocześniejsze ekrany to tafle pikseli, na których cały czas coś mruga, coś się zmienia. Na dodatek cała powierzchnia ekranu emituje światło, więc wszystko zlewa się w jedną całość. I dlatego kontrolek nikt już nie zauważa. Piszę o tym, bo opublikowaliśmy niedawno rolkę na tik toku. Pokazuję w niej, jak wygląda pomysł Fiata na wyłączanie ADAS.
@autoblogpl Fiat Grande Panda ADAŚ #moto #car
♬ dźwięk oryginalny - Autoblog.pl
Po rozłączeniu wspomagaczy na desce rozdzielczej mruga pomarańczowa dioda. Pytaliście w komentarzach, czy ona mruga cały czas, bo to irytujące. I wiecie co, nie mam już pod ręką Pandy i nie wiem, ale za to chcę wam powiedzieć, że to nie ma najmniejszego znaczenia. Tych kontrolek już się w ogóle nie zauważa. Cały ekran świeci, mruga, dzieją się na nim różne rzeczy. A że jeden punkcik jest pomarańczowy, kogo to obchodzi?
Zdolność do irytowania tego elementu jest marginalna, niewspółmiernie mniejsza od działających systemów ADAS. Ci, którzy jeżdżą z deskami do prasowania przed sobą, wiedzą, o czym mówię. Jeden ekran, drugi ekran, do tego kilka metrów listew LED w kabinie. Przebywanie w kabinie przypomina spacer po londyńskim Picadilly Circus.
Będziecie tęsknić za fizycznymi kontrolkami, mówię wam.
Teraz tego jeszcze nie odczuwacie, ale za kilka lat jakieś Bugatti albo inny Koenigsegg zrobi wam kontrolki w osobnych metalowych obudowach i będzie poruszenie równie wielkie, jak mechanicznymi zegarami nowego modelu Tourbillon.