Rozbili nowe samochody dostępne w Europie. Posypały się gwiazdki
CX-5, CLA, T-Roc, Clio czy Cayenne Electric. Tym razem Euro NCAP przeprowadziło testy zderzeniowe aż 20 nowych samochodów.

Toyota wypadła gorzej niż chińskie Chery, wodorowy Hyundai jest bardzo bezpieczny, a systemy Kii robią dużą różnicę. Tak w skrócie można podsumować ostatnie z tegorocznych testów zderzeniowych Euro NCAP, a przyniosły one jeszcze więcej zaskoczeń. Większość samochodów jest lub niedługo będzie dostępna w Europie, dlatego rozsiądźcie się wygodnie.

20 samochodów rozbitych przez Euro NCAP
Euro NCAP kończy z testami zderzeniowymi na ten rok, a w skład ostatniej tury weszło 20 samochodów. Nie wszystkie z nich zdobyły 5 gwiazdek, choć tym razem obyło się bez modeli ocenionych gorzej niż na 4 gwiazdki. Wyniki procentowe uzyskane w 4 osobnych kategoriach pozwalają zobaczyć, jak dokładnie poradziły sobie poszczególne modele. Ale od początku. Samochody ocenione na 5 gwiazdek to:
- Deepal S05,
- Exlantix EX,
- Geely Starray EM-i,
- Hyundai Nexo,
- Kia EV4 (opcjonalny pakiet bezpieczeństwa),
- Mazda CX-5,
- Mercedes-Benz CLA,
- MG4 Electric,
- Mitsubishi Eclipse Cross,
- Porsche Cayenne Electric,
- Volkswagen T-Roc.
Jak widać, 11 z 20 samochodów zdobyło 5 gwiazdek. Patrząc jednak na 4 kategorie brane pod uwagę przez Euro NCAP, można zobaczyć, które modele uzyskały najlepsze wyniki w każdej z nich:
- Bezpieczeństwo dorosłych – Deepal S05 i Mercedes-Benz CLA, 94 proc.,
- Bezpieczeństwo dzieci – Mazda CX-5, Mercedes-Benz CLA i Porsche Cayenne Electric, 89 proc.,
- Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – Mazda CX-5, Mercedes-Benz CLA, 93 proc.,
- Dodatkowe systemy bezpieczeństwa – Mercedes-Benz CLA, 85 proc.
Największym wygranym tego zestawienia Euro NCAP jest więc nowy Mercedes-Benz CLA, który zdobył najwyższe wyniki w każdej kategorii. W kilku z nich identyczny wynik uzyskał jeszcze chiński Deepal S05, Mazda CX-5 i Porsche Cayenne Electric. Cała trójka to SUV-y, więc fakt, że mniejszy CLA dorównuje im poziomem bezpieczeństwa, może szokować. Co więcej, w testach wzięła udział wersja elektryczna.
Według Euro NCAP, na 5 gwiazdek zasłużył też nowy wodorowy Hyundai Nexo. Może i nie był najlepszy w żadnej z kategorii, ale i tak potwierdził, że jego bezpieczeństwo jest na wysokim poziomie.

Te modele uzyskały 4 gwiazdki
- Alpine A390,
- Chery Tiggo 4,
- Ebro s400,
- Jeep Compass,
- Kia EV4 (standardowe wyposażenie bezpieczeństwa),
- Kia PV5 Passenger,
- Renault Clio,
- Toyota Aygo X,
- Toyota Yaris.
Oczywiście nawet 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP świadczą o niezłym wyniku, jednak świadomość, że da się zdobyć 5 gwiazdek, robi swoje. Wśród nich najwyższe wyniki procentowe zdobyły:
- Bezpieczeństwo dorosłych – Kia EV4 (standardowe wyposażenie bezpieczeństwa), 84 proc.,
- Bezpieczeństwo dzieci – wszystkie oprócz Renault Clio, Toyoty Aygo X i Toyoty Yaris, 85 proc.,
- Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – Toyota Aygo X, Toyota Yaris, 83 proc.,
- Dodatkowe systemy bezpieczeństwa – Chery Tiggo 4 i Ebro s400, 80 proc.
A oto najniższe wyniki procentowe wśród 4 gwiazdek:
- Bezpieczeństwo dorosłych – Toyota Yaris, 72 proc.,
- Bezpieczeństwo dzieci – Toyota Aygo X, 72 proc.,
- Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – Kia PV5 Passenger, 64 proc.,
- Dodatkowe systemy bezpieczeństwa – Kia PV5 Passenger, 65 proc.





Zaskoczeń nie brakuje
Powyższe wyniki prowadzą do ciekawych wniosków. Toyota Aygo X i Yaris poradziły sobie gorzej niż chińskie Chery Tiggo 4 we wszystkich kategoriach oprócz bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Widać też, że Kię EV4 przetestowano w dwóch wersjach – ze standardowymi systemami bezpieczeństwa i tym opcjonalnymi. Procentowe wyniki były praktycznie takie same, ale dzięki nim kategorię dodatkowe systemy bezpieczeństwa oceniono na 78 proc. zamiast 67 proc. Ta zmiana zdaniem Euro NCAP wystarczyła, by Kia EV4 z systemami dostała 5 gwiazdek, a bez nich tylko 4 gwiazdki.
Wyniki testów zderzeniowych mogą okazać się pomocne przy wyborze nowego samochodu. Warto jednak pamiętać, że Euro NCAP testuje jednocześnie modele z różnymi rodzajami nadwozia. To więc normalne, że SUV zdobywa lepszy wynik niż dostawczak, a kombi wypada lepiej niż kabriolet. Różnice nie zawsze wynikają więc z braku troski producenta o bezpieczeństwo.
Dowiedz się więcej o Euro NCAP:







































