Przegląd z bagietką w tle. Wszystkie francuskie SUV-y i crossovery, jakie możesz dziś kupić
Jaki SUV jest najlepszy? Oczywiście, że niemie... a nie, moment, nie tym razem. Tym razem, zamiast maczać wąsa w rosole i prawić motoryzacyjne mądrości z małych miast, wybierzemy się do wielkiego świata. I będziemy sie zajadać bagietkami.
![Przegląd z bagietką w tle. Wszystkie francuskie SUV-y i crossovery, jakie możesz dziś kupić](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/01/citroen-c5-aircross-2022-4-1180x645.jpg)
A w czasie konsumpcji przyjrzymy się szybko wszystkim francuskim crossoverom i SUV-om. Możecie podesłać tę listę osobom, które planują kupić nowego SUV-a, a jednocześnie wciąż twierdzą, że w sumie to poza niemiecką i może koreańską ofertą nie ma z czego wybierać. Jest - i to czasem nawet w naprawdę dobrym stylu.
Żeby było łatwiej, podzielmy wszystko rozmiarowo i tym kryterium się kierujmy.
Mały SUV prosto z Francji:
Czyli takie, które mają mniej niż 4,3 m długości, więc gdyby były zwykłymi samochodami, plasowałyby się gdzieś pomiędzy segmentem B, a segmentem C.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/02/citroen-c3-aircross-2021-4.jpg)
Ok. 415 cm - tyle mierzy sobie jeden z najmniejszych crossoverów w tym zestawieniu. Nie oznacza to jednak, że jest to tanie auto - najtańsza wersja kosztuje 86 850 zł.
Niespodzianka - nawet bazową wersję można zamówić z dieslem 1.5 o mocy 110 KM. Jeśli sięgniemy głębiej do portfela, możemy mieć diesla 120 KM z automatyczną skrzynią. Prawdopodobnie nikt nigdy w Polsce nie zamówił takiej konfiguracji.
![renault megane e-tech](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/07/Renault-Megane-e-tech-test-202220.jpg)
4,2 m długości i tylko elektryczna wersja do wyboru. Niestety wynika z tego taki problem, że elektryczne Megane jest piekielnie drogie - najtańsza wersja kosztuje 169 900 zł, a jeśli chcemy czegoś szybszego (220 zamiast 130 KM), to trzeba już wyłożyć na stół minimum 191 900 zł.
To może jednak ten Aircross taki drogi nie był.
![renault captur e tech](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/11/renault-captur-e-tech-2020-13.jpg)
Rozsądniejsza cenowo propozycja od Renault. Niecałe 4,2 m długości i start od 81 500 zł. W bonusie - za 4000 zł możemy się cieszyć z instalacji LPG. Do wyboru są nawet silniki benzynowe o mocy 160 KM i hybryda E-Tech.
Średni SUV prosto z Francji:
Czyli zamykamy się w przedziale od 4,3 do 4,6 m. Jesteśmy więc rozmiarowo pełną gębą w segmencie C, sięgając prawie do końca segmentu C kombi.
![peugeot 2008](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/01/peugeot-2008-test-2020-4-1.jpg)
Rzutem na taśmę, bo 2008 ma równo 4,3 m długości i w sumie jest samochodem kompaktowym, tyle że po prostu rozciągniętym w górę. Klientom najwyraźniej jednak to nie przeszkadza i z radością płacą co najmniej 100 700 zł za bazową wersję Active ze 100-konnym silnikiem i manualną przekładnią.
Do wyboru jest wariant elektryczny, ale kosztuje już 171 900 zł.
![citroen c4 test 2021](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/citroen-c4-test-2021-90.jpg)
Wtem! Niby dalej crossover/SUV, ale w trochę mniej typowym wydaniu, czyli z nadwoziem udającym troszeczkę bryłę coupe. Długość? 4,36 m. Cena? Od 81 800 zł.
W gamie silnikowej znajdziemy jednostki benzynowe, diesla (i to z automatem), a także odmianę elektryczną. Ta ostatnia kosztuje tylko 142 400 zł, ale i tak jest nieporównywalnie droższa od odmian spalinowych.
![ds 4 na żywo premiera](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/GLOWNE-Ds-4-2021-na-zywo-3.jpg)
Możliwe, że najładniejsze auto w całym zestawieniu. Prawdopodobnie dlatego, że jest po prostu zwykłym hatchbackiem z dołożonymi akcentami terenowymi.
4,4 m długości i dość skomplikowany cennik, ale prawdopodobnie najtańsza wersja - 130 KM z automatyczną przekładnią - kosztuje 159 900 zł. Do wyboru jest jeszcze diesel (166 900 zł) oraz PHEV (208 900 zł).
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/21220234_2018_-_New_Renault_KADJAR_tests_drive_in_Sardinia.jpg)
Akapit wspominkowy, bo Kadjar kończy już swoją rynkową karierę i zastępuje go Austral. Jeśli ktoś jednak ma ochotę na Kadjara, to da się złapać coś z zapasów dealerów.
Ceny? W okolicach 120 000 zł powinno się coś znaleźć bez większego wysiłku. A to jednak dość spore auto, bo na parkingu zajmiemy na długość 4,45 m.
![dopłaty phev peugeot 3008](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/06/peugeot-3008-phev-1406.jpg)
Jakoś tak wyszło, że do jednej grupy załapały się dwa samochody marki Peugeot, przy czym ten jest oczywiście większy - niecałe 4,45 m.
Ile będzie nas kosztować 3008? Co najmniej 136 500 zł. Do wyboru, poza jednym silnikiem benzynowym 1.2, jest jeszcze jeden diesel (147 900 zł) i hybryda plug-in (195 300 zł).
Duży SUV prosto z Francji:
Czyli 4,5 metra długości i więcej, przy czym większość tych aut kończy się tam, gdzie kończy się segment C kombi. Mało który duży francuski SUV ma wymiary, które pozwoliłoby mu na parkingu rywalizować np. z Superbem czy Mondeo.
W sumie można to traktować jako spory plus - ludzie kupują coraz mniejsze samochody. Ok, to było trochę na siłę.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/06/peugeot-408-prezentacja.jpg)
Najnowszy model w zestawieniu, do tego z dużym (4,69 m), modnym nadwoziem i całkiem ciekawym wyglądem. Pewnie będzie się sprzedawał, aczkolwiek niekoniecznie w tej wersji za ponad 210 000 zł.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/10/peugeot-5008-gt-fl-bok.jpg)
Zjeżdżamy z rozmiarem trochę w dół (4,64 m), ale praktyczność będzie pewnie stała na wyższym poziomie, bo nikt się tutaj w żadne coupe nie bawił. Do tego jeśli mamy na to ochotę, w środku upchniemy 7 osób.
Cena? Od 146 200 zł i jak ktoś chce, to może sobie zamówić wersję z dieslem pod maską, nawet z ostatnim w tym segmencie 2.0 BlueHDi.
![renault arkana e-tech hybryda test jaki suv](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/10/renault-arkana-test-202118.jpg)
Jeszcze trochę z rozmiarem w dół (4,6 m), ale za to znowu w stylu coupe. W rezultacie dostajemy chyba najładniejsze obecnie produkowane Renault, do tego w cenie, która nie urywa głowy - 121 900 zł.
Jak ktoś ma ochotę, to do wyboru jest też wersja hybrydowa 1.6.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/06/renault-koleos.jpg)
Kolejny model z tej listy, który tylko czeka na koniec swojej rynkowej kariery i odejście na emeryturę. Europejczycy zresztą - patrząc na wyniki sprzedażowe - niespecjalnie zresztą pokochali to auto.
Ale jeśli ktoś chce iść pod prąd, to proszę bardzo - musi tylko przygotować co najmniej 137 900 zł. Hybryd nie ma, za to jest benzyna 1.33 160 KM z automatyczną przekładnią i diesel 185 KM z napędem na obie osie.
![citroen c5 aircross jaki suv](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/06/citroen-c5-aircross-lifting-12-scaled.jpg)
C5 Aircross nie miał takich problemów jak Koleos - sprzedaje się wielokrotnie lepiej, nawet pomimo tego, że jest mniejszy (4,5 m) i niewiele tańszy (128 750 zł).
Zaskakujące, ale to kolejny już model w zestawieniu, który można zamówić z dieslem pod maską (137 250 zł).
![citroen c5 x jaki suv](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/Citroen-C5X-prezentacja-20229.jpg)
Największy samochód na tej liście, właściwie jedyny z prawdziwego segmentu D. I przy okazji jeden z mniej SUV-owatych w tym towarzystwie, ale niech mu będzie.
Długość C5 X? 4,8 m. Cena? I tutaj dość przyjemna niespodzianka, bo 149 300 zł za duże i dobrze wyposażone w standardzie auto to uczciwa propozycja. Trochę tylko szkoda, że za takie pieniądze dostaniemy silnik 1.2 o mocy 130 KM, a dopłata do 1.6 180 KM wynosi ponad 30 000 zł.
Można też dopłacić 60 000 zł i mieć hybrydę plug-in - wtedy koni pod maską będzie 225.
![jaki suv](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/06/ds7-2022-12-min.jpg)
Świeżo po liftingu, z nowym, świetnie wyglądającym frontem i nową nazwą. Przyznaję się przy tym, że długo byłem przekonany, że DS7 jest sporym samochodem, ale jednak nie do końca - jego długość to zaledwie 4,57 m, więc jak ktoś z Golfa kombi zarzuci nam, że niepotrzebnie kupiliśmy takie długie auto, to możemy mu nagadać i wyjść z tego starcia zwycięsko.
Cena? Od 199 900 zł, chyba że jesteśmy pewnymi siebie indywidualistami - wtedy DS zaleca rozpoczęcie konfiguracji od 214 200 zł.