Oto plany koncernu PSA-FCA: jedna platforma, koniec segmentu najmniejszych aut
Nadchodzą kolejne przetasowania, które na pewno są niezwykle ważne dla korporacji. Co z tych decyzji może zainteresować klientów?
![Hiszpania rynek motoryzacyjny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/02/fiat_punto_logo.jpg)
Ponoć jeszcze w lipcu wszyscy poddostawcy grupy FCA dostali list, w którym napisano, że mają natychmiast zaprzestać jakichkolwiek prac związanych z dalszym rozwojem lub poszukiwaniem dróg rozwoju dla małych platform Fiata, czyli pewnie dla 500-tki i platformy, na której buduje się Jeepa Renegade oraz Fiata 500X (bo więcej tam nie ma). Wiąże się to z decyzją nowopowstałego megakoncernu Stellantis o ujednoliceniu architektury dla małych aut. Będzie to peugeotowskie CMP - Common Modular Platform, które umożliwia budowę zarówno samochodów spalinowych, jak i elektrycznych. Czyli wszystkie przyszłe małe Fiaty, Lancie, Alfy, Maserati, Jeepy, Dodge i Chryslery będą korzystać z gotowego rozwiązania Peugeota. Jeśli do tego jeszcze będą elektryczne – a jest to nieuniknione, to nie zazdroszczę marketingowcom, którzy do każdego takiego auta będą musieli obmyślić jakąś tożsamość, szczególność, wyjątkowość i charakter.
Co to oznacza dla klientów?
Zapewne to, że w takiej czy innej postaci wróci Punto. Do dziś nie wiem, dlaczego z niego zrezygnowano i dlaczego nie otrzymało następcy. To tak, jakby Apple przestało robić iPhone'a, jakby IKEA porzuciła regał Billy, a Amazon porzucił dręczenie pracowników. W każdym razie, skoro jest już platforma od nowych przyjaciół, to aż żal takiego Punto nie zrobić, zwłaszcza że zbyt ma zagwarantowany na południu Europy. Zapewne musiałoby być elektryczne, ale w dającej się przewidzieć przyszłości wszystko będzie musiało być elektryczne (chyba już dziś o tym pisałem).
FSA-PCA, czy też koncern „Stellantis” wycofa się też z segmentu mikrosamochodów. W takim razie nie bardzo wiem, po co powstał elektryczny Citroen Ami. Nie wiem też, czy to oznacza koniec Fiata 500 – jedynego Fiata, jaki się realnie sprzedaje gdzieś tak od 10 lat. Wątpię w to, bo w końcu niedawno pokazano nową generację, na razie tylko elektryczną. Przeszła zupełnie bez echa, nawet nie wiem czy to auto w ogóle jest sprzedawane. Na pewno nie będzie następcy Peugeota 108 i Citroena C1, bo się nie opłaca. Nie będzie też pewnie Pandy IV generacji. To dość zabawne, że w ramach połączenia z PSA Fiat traci jedyny segment, w którym sobie jakoś radził. Po zlikwidowaniu najmniejszych aut Fiat w ofercie będzie miał tylko 500X-a i dostawczaki. Może taki jest właśnie plan?
![fiat 500 ev cena](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/fiat-500-ev-cena-1.jpeg)
Co to oznacza dla klientów?
Zapewne to, że jeśli nie będziecie potrzebowali auta dostawczego, to nie będzie sensu iść do salonu Fiata. Będzie tam stał taki sam pojazd jak u Citroena i Peugeota tylko z innym znaczkiem i to zapewne tyle. Oczywiście do salonu Fiata będzie można pójść po to samo, po co idzie się teraz do salonu Alfy Romeo – żeby móc powiedzieć sobie, że odwiedziło się salon Alfy, kiedy jeszcze istniała. Za kilka lat może to już nie być możliwe.
Pojawiają się też plotki o wskrzeszeniu Lancii. W końcu platforma CMP umożliwia produkcję zarówno aut osobowych, jak i crossoverów, a te crossovery świetnie się sprzedają. Fiat zapowiedział, że swoje samochody na bazie CMP będzie budował w polskiej fabryce w Tychach, ze zdolnością produkcyjną do 400 tys. aut na rok. Nie wiem wtedy za bardzo, po co są mu pozostałe fabryki we Włoszech czy w Serbii, ale może coś tam wymyślą. W każdym razie wygląda na to, że tyska fabryka będzie miała co robić. Trzeba tylko wymyślić jej produkt, a tym produktem może być właśnie mały crossover pod marką Lancia. W sumie czemu nie, i tak będzie niszowy.
Dalsze plany PSAFCA obejmują zapewne dalszą unifikację gamy modelowej. Oczywiście rezygnacja z kolejnych marek w portfolio będzie odbywać się bardzo niechętnie.
![ds3 crossback test opinie](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/09/ds3-crossback-opinie-test-40.jpg)
Co to oznacza dla klientów?
Dlatego prędzej czy później zobaczymy multisalony Stellantis, gdzie wybór znaczka na masce i kierownicy będzie ostatnim stadium zakupu auta. Dzień dobry, chciałbym małe auto elektryczne. Czy życzy sobie pan Fiata, Citroena, Opla, Peugeota, Lancię, DS-a, Maserati, Dodge'a, Chryslera, czy może Alfę Romeo? A niech będzie ta Alfa. Pani Bożenko, pani tam naklei te loga od Alfy! No one tam z tyłu w szufladzie leżą, te zakurzone takie!
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/alfa-romeo-mito-tyl.jpg)