Trzy czwarte samochodów elektrycznych sprzedawanych w USA to Tesle. Co drugi to Model 3
Tesla zdominowała sprzedaż samochodów elektrycznych w USA. Co drugi „elektryk" kupiony tam w ciągu trzech ostatnich lat, to Tesla Model 3.
„Chciałbym, by Tesla Model Y w 2022 lub 2023 roku stała się najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie” – zapowiedział Elon Musk. Podobnie jak wiele innych planów, tweetów czy wypowiedzi szefa Tesli, również i to zdanie może wydawać się co najwyżej pobożnym życzeniem. Ale jeśli chodzi o kwestie „Tesla a rankingi sprzedaży”, Musk naprawdę może pozwolić sobie na końską dawkę optymizmu.
Trzyletnie badania przeprowadzone przez firmę BuyAutoInsurance.com pokazały sprzedaż aut elektrycznych w USA
Specjaliści od ubezpieczeń przeanalizowali gusta klientów kupujących wozy elektryczne w ciągu ostatnich trzech lat. Na auta, które nie muszą odwiedzać stacji benzynowych, zdecydowało się w tym czasie 568 881 Amerykanów – a nawet nieco więcej, bo wspomniany raport bierze pod uwagę 97 proc. rynku aut EV w Stanach Zjednoczonych.
Zerknijmy na tabelę od końca. Miejsce 10. w kategorii sprzedanych egzemplarzy zajęła Kia Soul EV. Na koreański wóz zdecydowało się 3405 Jankesów. Sporo więcej – bo aż 5369 klientów – zapłaciło za kolejny w klasyfikacji wóz, czyli Audi e-tron. Miejsce ósme należy do najmniejszego wozu w stawce, czyli do Fiata 500E (6218 klientów). Tuż nad nim: VW e-Golf (9751 sztuk), BMW i3 (spora różnica: ponad 17 tysięcy sprzedanych aut), Nissan Leaf (38 tysięcy) i niemal w ogóle nieznany w Europie Chevrolet Bolt (ponad 57 tysięcy sprzedanych aut).
Sprzedaż samochodów elektrycznych w USA: czas na pierwszą trójkę
Tutaj obędzie się bez zaskoczeń ani bez zaciętej walki z fotofiniszem, niczym w polskich zestawieniach aut spalinowych, w których Skoda często idzie łeb w łeb z Toyotą.
Cała pierwsza trójka składa się z aut marki Tesla. Chociaż, przepraszam, jest jeden fotofinisz. Model X kupiło 67 225 osób, a Model S: 67 335 klientów. Różnica 110 egzemplarzy przez trzy lata… było blisko!
Tesla Model 3 wygrała z miażdżącą przewagą
„Trójka” nie dała żadnych szans ani konkurentom innych marek, ani nawet „kolegom” z gamy. Nabywców znalazło 296 392 sztuk. To oznacza, że udział tego modelu w rynku aut EV wynosi 50,1 proc. Co drugi samochód elektryczny kupowany w Stanach Zjednoczonych jest Teslą Model 3. Łącznie, 3/4 „elektryków” sprzedanych w ciągu ostatnich trzech lat w USA, ma znaczek Tesli. Absolutnie imponujące.
Na naszym kontynencie dominacja aut z Kalifornii nie jest aż tak silna. Wozy firmy Elona Muska sprzedają się doskonale, ale np. w 2020 r. Model 3 przegrał rywalizację europejską z Renault Zoe, a wcześniej musiał też uznać wyższość Nissana Leafa. W Polsce ze względu na raczkującą „normalną” sieć dealerską i serwisową, wyniki Tesli są gorsze – choć Model S i tak zamknął pierwszą piątkę listy „EV-sprzedaży” w roku 2020.
Czy jakiś producent może sprawić, że Tesla spadnie z czołówki amerykańskiego rankingu? Nie będzie łatwo, zwłaszcza że Model Y – gdy w końcu na dobre wejdzie do sprzedaży - prawdopodobnie rzeczywiście będzie hitem. Cała nadzieja w Fordzie F-150 Lightning. W ciągu 12 godzin od otwarcia zamówień na ten wóz, znalazło się 20 tysięcy chętnych.