Łada potentatem na rynku SUV-ów? AwtoWAZ przejmuje od GM fabrykę produkującą Chevroleta Nivę
Łada poszerza swoją gamę SUV-ów. Kolejnym modelem w portfolio będzie… Niva. Ale nie ta Niva, o której myślicie.
General Motors w ramach zwiększania zyskowności intensywnie zmniejsza ostatnio swoje wydatki. W ramach tej strategii korporacja zdecydowała, że sprzeda swoje udziały w przedsiębiorstwie GM-AwtoWAZ produkującym w Togliatii Chevrolety Niva. Tym samym General Motors wycofa się zupełnie z Rosji. Udziały w fabryce SUV-ów przejmie AwtoWAZ, należący obecnie do Renault.
Jedna Niva to za mało.
Zaraz, chwila, jak to Łada musi kupować fabrykę produkującą Nivy? Co tu się dzieje? Otóż SUV znany obecnie jako Niva powstał oryginalnie w 1998 r. jako WAZ 2123. Od 2003 r. był produkowany w ramach joint venture AwtoWAZ i GM jako Chevrolet Niva. Jest de facto twórczym rozwinięciem oryginalnej radzieckiej terenówki, nieco ucywilizowanej i unowocześnionej.
Pomimo wprowadzenia w nowego modelu i podjęcia współpracy ze zgniłym zachodem, radzieckie rosyjskie przedsiębiorstwo kontynuowało produkcję jedynie słusznej, małej terenówki z lat 70. Problem w tym, że nie mogło już jej sprzedawać jako Nivy. W związku z tym kierownictwo nazwało ją po prostu Łada 4x4. Co najlepsze, to auto nadal pozostaje w ofercie salonów AwtoWAZ.
Co z tą Nivą od Chevroleta?
Rosyjski producent samochodów przejmując fabrykę w Togliatti, zbudowaną niedaleko oryginalnych zakładów produkujących Łady, planuje kontynuować dotychczasowe działania GM-AwtoWAZ. Nivy (te nowsze) przez jakiś czas nadal będą sprzedawane jako Chevrolety. Dopiero potem zmienią markę na jedynie słuszną.
Fabryka, którą Rosjanie przejmują, jest w stanie produkować 100 tys. samochodów rocznie. Nie wiadomo, czy umowa wykupu obejmuje nową generację Nivy, o której informacje pojawiały się w różnych miejscach. Nie podano także kwoty, na jaką opiewała transakcja między byłymi partnerami.
Tym razem w ramach zwiększania zyskowności GM nikogo nie zwolni. Głównie dlatego, że nie będzie miał jak. AwtoWAZ ogłosił, że nie ma zamiaru zmieniać umów z pracownikami, a serwisy i salony sprzedające Chevroleta Nivę będą funkcjonować normalnie. Przynajmniej podczas transformacji przedsiębiorstwa GM-AwtoWAZ w pełnoprawną część marki Łada. Amerykańsko-rosyjskie joint venture przetrwało 18 lat.
Łada jako wiodący producent SUV-ów.
AwtoWAZ przejmując produkcję Chevroleta Nivy nie wycofa z oferty bardzo starej Łady 4x4. Kierownictwo cieszy się, że poszerzą swoją gamę SUV-ów. Obecnie poza stareńką Nivą/4x4 należy do niej też Łada XRAY. To akurat SUV w nowoczesnym tego słowa znaczeniu, zbudowany na bazie Dacii Duster. Łada oferuje jeszcze miejskiego crossovera pod nazwą Vesta Cross.
Tym samym AwtoWAZ ma w swoim portfolio głównie różnego rodzaju SUV-y i terenówki. Honoru innych typów aut bronią tylko Vesta (bez cross) i Granta oraz Largus, czyli Dacia Logan MCV z innym znaczkiem. Szkoda tylko, że zakłady w Togliatti nie produkują już jedynego i najlepszego Pojazdu Sportowo Użytkowego: Łady 2107. Wjedzie wszędzie tam, gdzie XRAY i Vesta Cross odpadną.