Kupujemy samochód dla twojego ojca. Dacia Duster - przegląd ofert z drugiej ręki
Dacia Duster cieszy się ogromnym zainteresowaniem zarówno jako nowe auto z salonu, jak i propozycja z rynku wtórnego. Przyjrzyjmy się zatem, ile musimy wydać na tego rumuńskiego SUV-a.

Kiedy w 2009 r. Renault postanowiło wprowadzić trzeci model Dacii, jakim był SUV Duster, ustrzeliło nawet nie dziesiątkę, a trzy potrójne dwudziestki. Kompaktowy SUV w cenie aut kompaktowych, a nawet niektórych miejskich, z miejsca zaczął sprzedawać się jak ciepłe bułeczki i to nie tylko na biedniejszych rynkach Europy Wschodniej, ale też na zachodzie. Nie inaczej było w przypadku Polski, gdzie rumuńskie auto co roku zajmuje wysokie pozycje w rankingach sprzedaży. Ale to nie kwestia tylko nowych egzemplarzy - sprawdzamy rynek używanych Dusterów.
Ile potrzebuję na Dacię Duster?
Na gotową do jazdy Dacię Duster I generacji (czyli coś więcej niż „pali, skręca, hamuje”) trzeba przygotować co najmniej 15 tys. zł. Oczywiście, nie oczekujmy wtedy cudów - to powinno wystarczyć na egzemplarz w podstawowej wersji wyposażenia, najczęściej z dieslem 1.5 dCi, z pierwszych lat produkcji 2009-2011 i przebiegiem powyżej 200 tys. km. Jeżeli dołożymy ok. 5 tys. więcej to można się rozejrzeć za czymś więcej - innym silnikiem, bogatszą wersją wyposażenia Prestige, czy Laureate, a przy odrobinie szczęścia nawet napędem na cztery koła.

Wiekowa, ale wciąż atrakcyjna
Na naprawdę dobrze utrzymane egzemplarze Dustera I generacji potrzebujemy kwoty w przedziale 27-35 tys. zł - takie ceny ma ok. połowa Dusterów I dostępnych na polskich portalach ogłoszeniowych. Rumuńskie SUV-y za tą kwotę mają nierzadko przebiegi poniżej 150 tys. km, klimatyzację, pełną elektrykę we wnętrzu, czy instalację LPG.


Jeśli chodzi o górną granicę cen Dustera I, to najlepsze, ośmioletnie „perełki” z pełnym wyposażeniem, czy przebiegiem w granicach 60-80 tys. km dochodzą do kwoty 50 tys. zł, jednak bardzo rzadko ją przebijają - w chwili pisania tego tekstu, na żadnym portalu nie było Dustera I z ceną zaczynającą się cyfrą 5.
Więcej przeglądów aut używanych znajdziesz tutaj:
Druga generacja, czyli tańsza alternatywa dla trzeciej
III generacja Dustera została wprowadzona do sprzedaży w zeszłym roku. Cenniki nowego SUV-a witają nas kwotą na poziomie 80 tys. zł (90 tys. zł za przyzwoicie wyposażone auto). Jeżeli nie mamy pilnej potrzeby posiadania nowego auta z salonu, to za znacznie mniejsze kwoty możemy znaleźć zatrzęsienie ładnych Dusterów II generacji.
Ceny jeżdżących Dusterów II zaczynają się poniżej 35 tys. zł, lecz większość z nich nie wygląda na samochody, którym potencjalny klient może spokojnie zaufać. Dopiero powyżej tej kwoty zaczyna się szerszy, a przede wszystkim pewniejszy wybór. Za połowę ceny Dustera III z salonu - 45 tys. zł - podaż zaczyna się robić naprawdę spora.

Prawdziwa wolność zaczyna się od okolic dwóch trzecich ceny Dustera III - 60 tys. zł. Wówczas możemy poprzebierać jak w ulęgałkach między egzemplarzami w wersji Prestige, czy Celebration, napędem na cztery koła, w wieku 2-3 lat, czy nawet rzadkich modelach z automatyczną skrzynią biegów.


Jednakże, kwota powyżej 65 tys. za używany samochód to już całkiem sporo. Bowiem przy takim budżecie można już się rozglądać za nowym autem. Oczywiście, wybór nie jest zbyt szeroki i zamyka się jedynie w autach miejskich i najmniejszych, wliczając w to mniejszego brata Dustera - Dacię Sandero.