Trójkołowy Fiat 500 Ellenator w Polsce. Czy u nas też można nim jeździć mając 16 lat?
Nie spodziewałem się w Polsce spotkać pojazdu Ellenator, czyli dziwnego tworu powstałego w Niemczech na bazie Fiata 500. U naszych zachodnich sąsiadów ma on swoje uzasadnienie prawne, a w Polsce to chyba temat z gatunku „chcę mieć coś, czego nie ma nikt”. Przynajmniej tak mi się wydaje, gdy spojrzałem na jego tablice.

Wskutek istnienia skomplikowanych przepisów dotyczących uprawnień do prowadzenia pojazdów lub podatków związanych z posiadaniem samochodów powstają najprzedziwniejsze twory służące do „spełniania wymagań”. W Holandii samochody miały podwyższone dachy, żeby łapały się na definicję pojazdu użytkowego, przewidującą minimalną pojemność ładunkową za fotelami. W Danii czy Szwecji samochody przerabia się na dwumiejscowe, żeby uniknąć podatku. Dotyczy to nawet wielkich sedanów, jak ten Mercedes W140. We Francji efektem istnienia przepisów są mikrosamochody z silnikami Diesla, a w Niemczech... tam to dopiero się dzieje. Przez lata jednym z zabawniejszych pojazdów oferowanych w RFN był Maluch z silnikiem dwusuwowym Steinwinter. To całkiem śmieszne, że ktoś wziął Malucha – auto i tak słabe, powolne, niezbyt dynamiczne – i osłabił je jeszcze bardziej, montując mu 250-centymetrowego dwusuwa. Rodzajem „mentalnego następcy” Fiata 126 Steinwinter jest Ellenator: pojazd, który mimo posiadania czterech kół kwalifikuje się jako trójkołowiec. Nic z tego nie rozumiecie?
Tu chodzi o możliwość jazdy autem dla 16-latków
Pojazdy Ellenator budowane przez firmę pana Ellenriedera z Bawarii, są w Niemczech dopuszczone do prowadzenia przez osoby w wieku 16 lat posiadające kategorię prawa jazdy A1. To dlatego, że w myśl przepisów, jeśli koła bliźniacze są rozdzielone od siebie o mniej niż 46 centymetrów, traktuje się je jak jedno koło. Dlatego mimo czterech kół, Fiat 500 Ellenator nadal jest trójkołowcem, a 16-latkowie mogą jeździć trójkołowcami, jeśli moc silnika nie przekracza 15 kW. Taki pojazd nie może wjeżdżać na autostradę ani drogę ekspresową, a jego prędkość maksymalna to 90 km/h – wynika to ze zmian oprogramowania w silniku, polegających głównie na ograniczeniu obrotów. W Niemczech 16-latek mógł więc dostać od rodziców Fiata 500, ale potem trzeba było jeszcze wysupłać 5600 euro na przeróbkę. Obecnie strona ellenator.de dalej działa i wciąż piszą, że można sobie zamówię 500-tkę przerobioną na trójkołowiec, ale przecież Fiat nie oferuje już tego modelu. Może przerzucą się na wariant elektryczny.

A co ten samochód robi w Polsce? Czy w Polsce też działa taki przepis?
Na swojej stronie pan Ellenrieder pisze, że Ellenator spełnia wymogi homologacji L5E. To oznaczenie odnosi się do motocykli trójkołowych, które mogą być wyposażone w koła bliźniacze. Czyli w myśl przepisów, L5E obejmuje zarówno Ellenatora, jak i na przykład Piaggio MP3. Te pojazdy są całkowicie inne, inaczej się prowadzą, posiadają inaczej skonstruowany układ hamulcowy, ale w przepisach się zgadza. Teraz dochodzimy do kluczowej kwestii: jakie uprawnienia są potrzebne w Polsce na pojazd z homologacją L5E?
Według rządowej strony gov.pl sytuacja w Polsce jest analogiczna jak w Niemczech. Mając lat 16, można przystąpić do wyrobienia sobie prawa jazdy kategorii A1, ponieważ A1 uprawnia do prowadzenia następujących pojazdów:
- motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg
- motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW
- pojazdy z kategorii AM
- zespół pojazdów – powyższe pojazdy połączone z przyczepą - tylko w Polsce
Motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW to właśnie przypadek Ellenatora. Widzę jednak dość niepokojącą kwestię w postaci tablic samochodowych zamontowanych na tym pojeździe, podczas gdy powinien mieć tablice motocyklowe. Sprawdziłem te tablice w UFG i jest na nich po prostu zarejestrowany Fiat 500. Możliwe więc, że ktoś chciał sprowadzić sobie Ellenatora dla 16-latka z kategorią A1, ale polskie władze nie uznały niemieckiej homologacji L5E, rejestrując trójkołowiec jako samochód. Ciekawy to przypadek, który chętnie bym zweryfikował, gdyby właściciel Ellenatora zechciał zgłosić się do nas na adres mailowy [email protected]. Niedługo moja córka będzie mieć 16 lat i zastanawiam się, jaki pojazd jej kupić.