REKLAMA

Z tego auta śmiali się fani Porsche. Teraz pobiło nowy rekord

Macan to SUV, który przez wielu nie jest traktowany jak pełnoprawne Porsche. W rzeczywistości to jeden z koni napędowych marki, a z Lipskiej fabryki właśnie zjechał jego milionowy egzemplarz.

Z tego auta śmiali się fani Porsche. Teraz pobiło nowy rekord
REKLAMA

Wiele osób uważa, że Porsche powinno produkować tylko i wyłącznie kultowe 911, a reszta modeli nie zasługuje na złoty herb. Tak naprawdę Cayenne, Panamera i Macan pomogły marce wyjść z kryzysu finansowego i zapewniły jej stabilność na następne lata. Producent ma nowy powód do radości, ponieważ fabrykę w Lipsku opuścił milionowy Macan.

Szczęśliwcem okazał się 62-letni przedsiębiorca z Kilonii.
REKLAMA

Milionowe Porsche Macan

Porsche poinformowało, że w zeszłym tygodniu z linii produkcyjnej fabryki w Lipsku zjechał milionowy egzemplarz Macana. Producent potrzebował aż 54 lata, aby wyprodukować milionowe 911. Dla porównania Cayenne zajęło to 18 lat, a Macanowi udało się to w zaledwie 12 lat. To pokazuje skalę jego popularności i możliwości produkcyjne obecnych fabryk.

Macan jest nierozerwalnie związany z Lipskiem. Ten model jak żaden inny symbolizuje wzrost i zmiany. Symbolizuje on zarówno rozbudowę zakładu do pełnej fabryki w latach 2011–2013, jak i wejście zakładu w erę elektromobilności – powiedział Gerd Rupp, prezes zarządu Porsche Lipsk.

Milionowy egzemplarz to elektryczny Macan 4 w kolorze Frozen Blue Metallic. Samochód generuje 408 KM i przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy. Akumulator o pojemności 100 kWh pozwala mu na przejechanie 612 km, a architektura 800 V umożliwia szybkie ładowanie z mocą 270 kW. Dzięki temu samochód potrzebuje 21 minut na naładowanie od 10 do 80 proc.

Macan jest trzecim modelem Porsche, który przekroczył milion wyprodukowanych egzemplarzy.

To, co najpiękniejsze, jest już za nami

Wszyscy kojarzą Macana z silnikami spalinowymi, ale najnowsza generacja obrała zupełnie inną drogę. Co prawda spalinowy Macan wciąż jest dostępny na niektórych rynkach, choćby w Stanach Zjednoczonych, ale w bliżej nieokreślonej przyszłości Porsche planuje zakończyć jego produkcję i oferować tam wyłącznie elektrycznego Macana.

Warto dodać, że w pierwszej połowie 2025 roku sprzedał 45 137 egzemplarzy Macana, a aż 25 884 z nich to wersja elektryczna. To oznacza, że elektryczny Macan stanowi obecnie prawie 60 proc. globalnej sprzedaży tego modelu, choć może wynikać to z faktu, że Porsche nie sprzedaje już spalinowego modelu w Europie.

Zakład w Lipsku ma ciekawą przeszłość

Fabryka w Lipsku rozpoczęła produkcję w 2002 roku i była drugim zakładem stworzonym po głównej siedzibie Stuttgart-Zuffenhausen. Po wybraniu obiektu jako miejsca do produkcji Macana, fabryka musiała zostać rozbudowana. Wcześniej była bowiem obiektem montażowym, który został zmieniony w pełnoprawną fabrykę.

Obecnie za produkcję modeli Macan i Panamera odpowiada blisko 5000 pracowników. Do 2017 roku produkowano tam również Cayenne. W latach 2003–2006 to właśnie w tym miejscu tworzono legendarną Carrerę GT z ryczącym V10. Jeśli akurat jesteście właścicielami Porsche, które wyprodukowano w Lipsku, wiecie już, jaką ciekawostkę sprzedać swoim znajomym lubiącym motoryzację.

REKLAMA

Dowiedz się więcej o marce Porsche:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-15T18:50:49+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T18:47:15+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T15:47:15+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T14:33:55+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T07:55:18+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T19:28:08+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T18:32:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T17:53:04+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T17:43:52+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T16:00:36+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T14:49:40+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA