Z tego auta śmiali się fani Porsche. Teraz pobiło nowy rekord
Macan to SUV, który przez wielu nie jest traktowany jak pełnoprawne Porsche. W rzeczywistości to jeden z koni napędowych marki, a z Lipskiej fabryki właśnie zjechał jego milionowy egzemplarz.

Wiele osób uważa, że Porsche powinno produkować tylko i wyłącznie kultowe 911, a reszta modeli nie zasługuje na złoty herb. Tak naprawdę Cayenne, Panamera i Macan pomogły marce wyjść z kryzysu finansowego i zapewniły jej stabilność na następne lata. Producent ma nowy powód do radości, ponieważ fabrykę w Lipsku opuścił milionowy Macan.

Milionowe Porsche Macan
Porsche poinformowało, że w zeszłym tygodniu z linii produkcyjnej fabryki w Lipsku zjechał milionowy egzemplarz Macana. Producent potrzebował aż 54 lata, aby wyprodukować milionowe 911. Dla porównania Cayenne zajęło to 18 lat, a Macanowi udało się to w zaledwie 12 lat. To pokazuje skalę jego popularności i możliwości produkcyjne obecnych fabryk.
Macan jest nierozerwalnie związany z Lipskiem. Ten model jak żaden inny symbolizuje wzrost i zmiany. Symbolizuje on zarówno rozbudowę zakładu do pełnej fabryki w latach 2011–2013, jak i wejście zakładu w erę elektromobilności – powiedział Gerd Rupp, prezes zarządu Porsche Lipsk.
Milionowy egzemplarz to elektryczny Macan 4 w kolorze Frozen Blue Metallic. Samochód generuje 408 KM i przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy. Akumulator o pojemności 100 kWh pozwala mu na przejechanie 612 km, a architektura 800 V umożliwia szybkie ładowanie z mocą 270 kW. Dzięki temu samochód potrzebuje 21 minut na naładowanie od 10 do 80 proc.

To, co najpiękniejsze, jest już za nami
Wszyscy kojarzą Macana z silnikami spalinowymi, ale najnowsza generacja obrała zupełnie inną drogę. Co prawda spalinowy Macan wciąż jest dostępny na niektórych rynkach, choćby w Stanach Zjednoczonych, ale w bliżej nieokreślonej przyszłości Porsche planuje zakończyć jego produkcję i oferować tam wyłącznie elektrycznego Macana.
Warto dodać, że w pierwszej połowie 2025 roku sprzedał 45 137 egzemplarzy Macana, a aż 25 884 z nich to wersja elektryczna. To oznacza, że elektryczny Macan stanowi obecnie prawie 60 proc. globalnej sprzedaży tego modelu, choć może wynikać to z faktu, że Porsche nie sprzedaje już spalinowego modelu w Europie.

Zakład w Lipsku ma ciekawą przeszłość
Fabryka w Lipsku rozpoczęła produkcję w 2002 roku i była drugim zakładem stworzonym po głównej siedzibie Stuttgart-Zuffenhausen. Po wybraniu obiektu jako miejsca do produkcji Macana, fabryka musiała zostać rozbudowana. Wcześniej była bowiem obiektem montażowym, który został zmieniony w pełnoprawną fabrykę.
Obecnie za produkcję modeli Macan i Panamera odpowiada blisko 5000 pracowników. Do 2017 roku produkowano tam również Cayenne. W latach 2003–2006 to właśnie w tym miejscu tworzono legendarną Carrerę GT z ryczącym V10. Jeśli akurat jesteście właścicielami Porsche, które wyprodukowano w Lipsku, wiecie już, jaką ciekawostkę sprzedać swoim znajomym lubiącym motoryzację.
Dowiedz się więcej o marce Porsche: