Tesla może się bać. W wojnie na zasięg wklepało jej chińskie auto na amerykańskiej normie
Chińczycy odnieśli istotny sukces w sferze samochodów elektrycznych. Polestar 3 właśnie ustanowił rekord świata w najdłuższym dystansie przejechanym przez elektrycznego SUV-a na jednym ładowaniu.

Polestar 3, czyli chińsko-szwedzkie dziecko koncernu Geely właśnie ustanowił nowy rekord w najdłuższej podróży przebytej przez elektryczny SUV na jednym ładowaniu. Dokonała tego wersja Long Range z większym akumulatorem, jednym silnikiem o mocy 299 KM z tyłu, bez żadnych niefabrycznych modyfikacji.
925 km na jednym ładowaniu
Rekord został ustanowiony w Wielkiej Brytanii. Dopóki bateria nie została rozładowana do cna, Polestar 3 przejechał wg licznika 581,3 mil wg amerykańskiej normy EPA (a nie naciąganego, chińskiego WLTP), co przeliczeniu na jednostki metryczne da nam 925,4 km. Jest to znacznie więcej niż deklarowany przez producenta zasięg 567 km. Za zebranie danych w postaci odczytów licznika przebiegu, GPS, wskaźnika ładowania, czy nagrań wideo odpowiadała brytyjska firma Webfleet; wg jej odczytów samochód osiągnął średnią efektywność energetyczną na poziomie 19,5 kWh/100 mil, czyli 12,1 kWh/100 km.
Rekordowa podróż zaczęła się w nocy o godzinie 2 w hrabstwie Norfolk we wschodniej Anglii, żeby wykorzystać możliwie puste drogi, zaś zakończyła się po 22 godz. i 57 min. Polestara na zmianę prowadziło trzech kierowców; Kevin Booker, Richard Parker, oraz Sam Clarke, który miał już na swoim koncie rekord świata w najdłuższej podróży elektrycznym motocyklem na jednym ładowaniu. Jak to bywa w przejazdach ekonomicznych, załoga poruszała się w iście żółwim tempie. Webfleet określiło średnią prędkość na 25,4 mil/h, czyli niespełna 41 km/h.

Rekord został zatwierdzony przez komisję Księgi Rekordów Guinessa, czym pochwalił się prezes Polestar Michael Lohscheller. Jego zdaniem, to osiągnięcie jest dowodem na to, że "Polestar 3 wyznacza nowe standardy". W tej historii jest też malutki, polski wątek - rekord zatwierdziła polska sędzia Księgi Rekordów Guinessa, Paulina Sapińska.
Tutaj o rekordzie wśród samochodów elektrycznych w ogóle:
Być może w końcu będzie można go dostać w Polsce
Polestar 3 jest produkowany w dwóch fabrykach - w Ridgeville w USA, oraz Chengdu w Chinach. Rekordowa wersja Single Motor Long Range jest napędzana jednym silnikiem umieszczonym przy tylnej osi, rozwijającym 299 KM mocy i 500 Nm momentu obrotowego. Akumulator jest dziełem chińskiej firmy CATL i może się pochwalić sporą pojemnością 107 kWh, oraz mocą ładowania do 250 kW. Szybkie ładowanie od 10 proc. do 80 proc. przy najwyższej mocy trwa 30 min.
Niestety, "trójka" to model przeznaczony na rynki Chin i Stanów Zjednoczonych. W Europie jest nieoferowany, podobnie zresztą jak pozostałe modele Polestara. Choć może się to zmienić - wg różnych, wcześniejszych doniesień Polestar miał wprowadzić swoje modele do sprzedaży w Europie w 2025 r., jednak wciąż nie dzieje się w tej sprawie zbyt wiele. Jednakże, model Polestar 7 zapowiedziany w lipcu ma trafić do produkcji w słowackich Koszycach, a zatem możemy się spodziewać jego wprowadzenia do Europy. Pytanie tylko, czy w ślad za nim pójdą także pozostałe modele tej szwedzko-chińskiej marki.
Więcej o samochodach elektrycznych przeczytasz tutaj: