Nowe małe auto od Stellantis zjawi się w przyszłym roku. Oto co o nim wiemy
Peugeot 208 jest z nami od 6 lat - oznacza to, że powoli czas rozglądać się za następcą. Dzięki deklaracjom przedstawicieli Stellantis wiemy już o nim coraz więcej.

Nowy Peugeot 208 zbliża się do nas wielkimi krokami. Ma być bardzo ważnym modelem dla całego koncernu, gdyż będzie wykorzystywać zupełnie nową płytę podłogową, która pojawi się także w innych, małych modelach koncernu Stellantis - wybór padł na francuskiego hatchbacka, gdyż jest on jednym z najpopularniejszych aut koncernu w Europie. Ale po kolei.
Większy i tylko elektryczny
Nowa platforma nosi nazwę STLA Small. Dzięki jej zastosowaniu, nowy 208 będzie nieco większy niż obecny model oparty na płycie CMP. STLA Small ma obsługiwać zarówno układy hybrydowe, jak i wyłącznie elektryczne, ale 208 III będzie dostępny tylko jako elektryk. Blisko z nim spokrewniony Opel Corsa również ma być wyłącznie elektryczny.
Rozmiary akumulatorów mają się wahać między 37 kWh, a 82 kWh. Dla porównania, największy akumulator w obecnym, elektrycznym 208 ma pojemność 52 kWh, co umożliwia przejechanie 433 km. Dane co do silnika jeszcze nie zostały ujawnione, ale można się spodziewać podobnej wartości do obecnych 156 KM. Choć platformę stać na więcej - koncepcyjna Corsa GSE jest wyposażona w dwa silniki o łącznej mocy 395 KM. Brzmi jak materiał na duchowego następcę 205 GTi.

Jednak żeby pozostawić klientom wybór, a także z braku zaufania do popytu na elektryki, obecny 208 ma być jeszcze przez jakiś czas produkowany razem z modelem nowej generacji. Można zatem się spodziewać, że nowy model dla odróżnienia będzie nosić inną nazwę - np. e-208.
Nie tylko technika - to będzie też nowy styl
Oprócz nowej podstawy technologicznej, nowa wersja bestsellera od Stellantis ma się stylistycznie odróżniać od poprzednika. Dyrektor generalny Alain Favey w rozmowie z brytyjskim magazynem Autocar powiedział, że koncept o nazwie Polygon, który będzie miał swoją prezentację w listopadzie, będzie częściowo zapowiadał nowy model produkcyjny. 208 będzie również podobny do większych aut Peugeota - 308, 3008 i 5008.

Największa rewolucja w designie ma jednak nastąpić we wnętrzu. Koncepcja i-Cockpit, będąca autorskim projektem Peugeota z małą kierownicą i wskaźnikami umieszczonymi ponad nią zostanie porzucona - moim zdaniem dobrze, bo nigdy nie byłem fanem tej małej kierownicy, która wydawała się strasznie nienaturalna i jadąc Peugeotem nie potrafiłem się do niej przyzwyczaić.
Jednak nowe rozwiązanie ma być jeszcze bardziej dziwne - w jego centrum ma być... prostokątna kierownica Hypersquare, która po raz pierwszy pojawiła się w koncepcie Inception z 2023 r. Ma być połączona z systemem steer-by-wire, co będzie precedensem dla Stellantisu. Po 208 ma się pojawić także w innych modelach Peugeota. Na desce rozdzielczej zaś pojawi się również ten sam panoramiczny, zakrzywiony ekran o przekątnej 21 cali, z konfigurowalnymi przyciskami skrótów co w modelu 3008.

Nowego 208 powinniśmy się spodziewać już w przyszłym roku - a dokładniej pod jego koniec, kiedy to trafi na taśmy produkcyjne fabryki w Saragossie w Hiszpanii. Na początku kolejnego roku ma dołączyć do niego bliźniaczy opel Corsa, a z czasem dołączy do nich nowy 2008.
Więcej o Stellantis przeczytasz tutaj: