Najnowszy Smart jest dwa razy dłuższy od Smarta w waszej głowie
Smart właśnie pokazał pierwsze zdjęcia nowego modelu nazwanego #6. Jest on dla marki modelem przełomowym, choć nie z powodów, który wywoła wyłącznie pozytywne reakcje. Mówimy o największym Smarcie w historii.

Marka Smart powstała w latach dziewięćdziesiątych w jednym celu - miała oferować możliwie jak najkrótsze autka do zatłoczonych, europejskich metropolii, z supermocą w postaci możliwości parkowania prostopadle na miejscach równoległych. Jednak w 2019 r. koncern Mercedes-Benz (wtedy Daimler AG) sprzedał część swoich udziałów Chińczykom z Geely. Rozpoczęło to nową erę marki, zrywającą z mikroautkami na rzecz zostania jedną z wielu chińskich marek aut elektrycznych.
Teraz każdy model jest największy
Już pierwszy model nowej ery - #1 - był znacznie dłuższy od Fortwo, nawet jeśli miał 4,3 m, czyli był jedynie miejskim crossoverem. Kolejne modele #3 i #5 były od niego jeszcze dłuższe. Jesienią ogłoszono plan powrotu do korzeni z modelem #2, lecz zanim będziemy mogli się nim nacieszyć, musimy przyjrzeć się kolejnemu gigantowi. U nas marka Smart do dziś kojarzy się z mikroautem.
W katalogu Ministerstwa Przemysłu i Handlu Chińskiej Republiki Ludowej, w którym lądują wszystkie nowe samochody przed wprowadzeniem ich na chiński rynek, pojawił się zupełnie nowy pojazd o nazwie Smart #6. Już wcześniej mogliśmy go oglądać w kamuflażu, lecz w końcu możemy się mu przyjrzeć bliżej.

Jest to liftback, który swoimi rozmiarami w europejskich warunkach plasuje się w zasadzie w klasie wyższej - według danych udostępnionych w katalogu, ma 4906 mm długości. Dla porównania, oryginalny Smart City-Coupe miał równe 2,5 m długości - można by zatem zaparkować dwa oryginalne Smarty zderzak w zderzak i będą tylko nieznacznie wystawać za nowym #6. Zaś dotychczasowy największy ze Smartów - #5 - ma 4705 mm długości.

Jeżeli chodzi o pozostałe wymiary, to #6 ma 1922 mm szerokości, 1508 mm wysokości i rozstaw osi 2926 mm (czyli większy niż długość któregokolwiek Smarta Fortwo). A jak to wygląda na tle innych modeli? Żeby daleko nie szukać - Mercedes klasy E obecnej generacji, czyli model europejskiej klasy wyższej może się pochwalić długością 4949 mm, szerokością 1880 mm i wysokością 1468 mm, oraz rozstawem osi 2961 mm. Czyli Smart jest teraz wielkości klasy E - a nawet ją trochę przerasta.
Nad jego projektem czuwał Mercedes
Za projekt nadwozia Smarta #6 miał zresztą czuwać globalny zespół projektowy Mercedesa-Benza. Stylistyka nie jest szczególnie oryginalna - tak przedni, jak i tylny pas tworzą świetliste blendy, jedynie z tyłu zastosowano ciekawe rozwiązanie z wciśnięciem jej pod aktywny spoiler umieszczony na klapie bagażnika. Do tego nie mogło zabraknąć chowanych klamek, czy czujnika LiDAR nad przednią szybą. Zdjęcia z katalogu ministerstwa zdają się przedstawiać #6 w dwóch wersjach - podstawowej pomalowanej na biało i nieco usportowionej, z większymi obręczami felg w kolorze żółtym. Do wnętrza jeszcze zajrzeć nie możemy.





Nawet 646 KM mocy
Smart #6 ma zostać pokazany w pierwszej kolejności jako model elektryczny. Bazuje na platformie PMA2+ autorstwa Geely i jest największym autem skonstruowanym na jej podstawie. Dostępnych będzie pięć wersji napędowych: podstawową 6 Pro wykorzystujący słabszą architekturę 400 V i silnik 340 KM, oraz akumulator typu LFP (litowo-żelazowo-fosforanowy) o pojemności 75 kWh.
Kolejne zaś opierają się na architekturze 800 V i są wyposażane w większy akumulator typu NMC (niklowo-manganowo-kobaltowy) o pojemności 94 kWh. Tylnonapędowe #6 Pro+ i #6 Premium napędzane są silnikiem o mocy 363 KM, zaś flagowe są wersje z dwoma silnikami i napędem na wszystkie koła: to #6 Pulse o łącznej mocy 588 KM i #6 Brabus o mocy 646 KM.
Jednak #6 ma być także hybrydą plug-in - zgodnie z ostatnimi chińskimi trendami, gdzie auta typu PHEV zyskują coraz większą popularność względem aut wyłącznie elektrycznych. Silnik spalinowy jest dziełem firmy Aurobay należącej do holdingu Geely i jest to 1.5-litrowa turbodoładowana jednostka benzynowa o mocy 161 KM. Silnik elektryczny ma zaś moc 268 KM, co daje łączną moc układu 429 KM, która będzie przenoszona za pośrednictwem skrzyni biegów DHT. Pojemności baterii jeszcze nie ujawniono, ale podano, że zasięg całkowity ma wynosić 1810 km, zaś na samym prądzie #6 przejedzie 285 km (według chińskiej normy CLTC).
Smart #6 ma się pojawić na chińskim rynku w przyszłym roku. Informacje o cenie, czy ewentualnym eksporcie pozostają w sferze tajemnicy, choć nie powinniśmy być zdziwieni, kiedy zobaczymy go w naszych salonach. To jak, chcielibyście prawie pięciometrowego Smarta?
Więcej o Smartach przeczytasz tutaj:







































