Rozbili 19 samochodów. Z modeli z niespodziewanego kraju wyjdziesz bez szwanku
Testy zderzeniowe mogą być pomocnym odniesieniem przy wyborze bezpiecznego samochodu. Tym razem Euro NCAP rozbiło aż 19 modeli. Przygotujcie się na kilka zaskoczeń.

Tegoroczny cykl testów zderzeniowych Euro NCAP spowodował już kilka niespodzianek, ale w tabeli pojawiło się kolejne 19 samochodów. Mimo rozwijającej się technologii nie wszystkim udało się zdobyć maksymalną liczbę gwiazdek. Niektóre modele są dostępne na polskim rynku, a inne będą niezłą ciekawostką. Zapnijcie pasy, bo pora przebrnąć przez najlepsze i najgorsze wyniki.
Niektórzy spróbowali ponownie – ze średnim skutkiem
Wśród 19 rozbitych modeli znalazły się dwa, które poddano testom ponownie. Mowa o Audi Q4 e-tron i Volkswagenie ID.Buzz, które poddano testom w 2021 i 2022 roku. Oba samochody ponownie zdobyły po pięć gwiazdek, ale ich aktualne procentowe wyniki w poszczególnych kategoriach okazały się gorsze niż w poprzednich próbach.
Inni zdobyli tylko cztery gwiazdki
Spośród wszystkich samochodów pięć zdobyło tylko cztery gwiazdki. Chodzi o BMW serii 1, MG 3, Citroena C5 Aircross, Suzuki e Vitara i Toyotę Urban Cruiser. W większości przypadków największym problemem okazało się bezpieczeństwo dorosłych i dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Najgorsze wyniki w poszczególnych kategoriach należą do:
- Bezpieczeństwo dorosłych – MG 3, 74 proc.,
- Bezpieczeństwo dzieci – MG 3, 73 proc.,
- Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – Volkswagen ID.Buzz, 70 proc.,
- Dodatkowe systemy bezpieczeństwa – Citroen C5 Aircross, 62 proc.
Pozostali świętują wyniki w Euro NCAP
Cała reszta samochodów zdobyła pięć gwiazdek – z mniej lub bardziej opłakanym skutkiem. W przypadku każdego testu Euro NCAP publikuje szczegółowe raporty, dlatego wyniki najlepiej prześledzić samodzielnie. Lista modeli wydaje się całkiem obszerna, dlatego nie brakuje na niej znanych propozycji i obco brzmiących nowości:
- Hyundai Ioniq 9,
- Togg T10X,
- Aion V,
- Audi Q4 e-tron,
- BYD Dolphin Surf,
- Exlantix ES,
- Firefly,
- IM IM6,
- Lynk & Co 08,
- Mini Aceman,
- Mini Cooper,
- Smart #5,
- Togg T10F,
- Volkswagen ID.Buzz.
Pięć gwiazdek to uproszczona ocena, dlatego nawet tutaj można wyróżnić modele, które okazały się najmniej i najbardziej skuteczne. Najniższe wyniki w poszczególnych kategoriach otrzymały:
- Bezpieczeństwo dorosłych – BYD Dolphin Surf, 82 proc.,
- Bezpieczeństwo dzieci – Exlantix ES i Mini Cooper, 82 proc.,
- Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – Volkswagen ID.Buzz, 70 proc.,
- Dodatkowe systemy bezpieczeństwa – Audi Q4 e-tron i Volkswagen ID.Buzz, 73 proc.



Tak poradzili sobie najlepsi z najlepszych
Teraz pora przyjrzeć się modelom, które w każdej z czterech kategorii wypadły najlepiej:
- Bezpieczeństwo dorosłych – Firefly, 96 proc.,
- Bezpieczeństwo dzieci – Smart #5, 93 proc.,
- Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – Smart #5, 84 proc.,
- Dodatkowe systemy bezpieczeństwa – Smart #5, 92 proc.
W wielu kategoriach na pierwszym miejscu przewija się Smart #5, ale na szczególne uznanie zasługuje nieduży chiński Firefly (to submarka Nio), który osiągnął aż 96 proc. w kategorii bezpieczeństwa dorosłych. To bardzo wysoki wynik, ale po piętach depczą mu tureckie Toggi. Elektryczny SUV T10X oraz sedan T10F zdobyły kolejno 94 i 95 proc. w kategorii bezpieczeństwa dorosłych.
Toggi zdobyły też po 85 proc. w kategorii bezpieczeństwo dzieci, co i tak jest wynikiem godnym uwagi. Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu i inne systemy bezpieczeństwa również wypadły obiecująco – Togg T10X zdobył po 79 i 80 proc., a T10F po 78 i 80 proc. Firma liczy sobie już 7 lat i cieszy się coraz większą popularnością. Wystawiło stoisko na targach IAA Mobility 2025 i przyciąga wielu odwiedzających, którzy zwyczajnie są ciekawi nieznanych modeli. Zainteresowanie tą dwójką widać też po wyświetleniach ich testów zderzeniowych na YouTube. W planach: najpierw debiut na rynku niemieckim, a potem na kolejnych europejskich.
Dowiedz się więc o Euro NCAP: