Chiński SUV pokonuje hit Porsche w testach Euro NCAP. Dokonało się
Oto zwycięzcy zeszłorocznych testów Euro NCAP. Chińska motoryzacja zaczyna rządzić nawet w tej kwestii, a pierwszą ofiarą dalekowschodniej myśli technicznej jest nowe Porsche Macan. Nie wygrało w swojej klasie, bo lepszy okazał się Zeekr X.
Kłóciliśmy się ostatnio w redakcji o testy Euro NCAP i gwiazdki. Poszło o jednego z pretendentów do tytułu samochodu roku. Mówiłem, że Renault 5 powinno wygrać, ale straciło jedną gwiazdkę i przez to jurorzy go nie wybiorą. W redakcji usłyszałem, że to nie ma znaczenia, bo auta są na tyle bezpieczne, że nikt już na gwiazdki nie patrzy. No i faktycznie nie miałem racji z tymi gwiazdkami - mój faworyt wygrał. Czy to oznacza, że naprawdę samochody są już tak bezpieczne, że możemy wysłać system gwiazdkowy do lamusa? Nie.
A to dlatego, że do europejskich klientów przyzwyczajonych do wysokich standardów w zakresie bezpieczeństwa trafia nowa oferta modelowa z Chin. Istnieje pewne przeświadczenie, że skoro auta z Państwa Środka są tańsze, to gdzieś te koszty musiały zostać ucięte. Czyżby chodziło o bezpieczeństwo?
Oto zwycięzcy zeszłorocznych testów Euro NCAP.
W ubiegłym roku organizacja przetestowała 44 samochody, z czego aż 20 modeli w klasie SUV-ów małej i średniej wielkości. Najlepszym modelem ze wszystkich okazał się Mercedes-Benz klasy E, ale już w najbardziej licznej klasie doszło do sensacji.
Testerzy najwyżej ocenili chiński samochód Zeekr X od koncernu Chery. Auto odnotowało lepsze wyniki od nowego elektrycznego Porsche Macan i jednocześnie wygrało również w kategorii samochodów elektrycznych. Wśród konkurentów oprócz Porsche znalazły się m.in. Deepal S07, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 i XPENG G6.
Organizacji udało się przetestować wystarczająco dużo pojazdów, aby wyłonić wyniki w czterech klasach. Oprócz opisanych wyżej, na liście zwycięzców pojawiły się jeszcze dwa, a w zasadzie to trzy modele. Kategorię dużych SUV-ów wygrała Mazda CX-80 (test niedługo na Autoblog.pl)
W klasie dużych samochodów rodzinnych wygrały bliźniaki Volkswagen Passat i Skoda Superb. W pozostałych przypadkach przetestowano zbyt mało samochodów w segmencie, aby wyłonić zwycięzcę. W innych przypadkach kandydatów powstrzymywało wykrycie krytycznego słabego punktu. Wtedy samochód nie może otrzymać pięciu gwiazdek i organizacja nie chce promować takiego pojazdu. Poniżej znajdziecie nagrania z testów zderzeniowych wszystkich laureatów Best in Class 2024 Euro NCAP.
Mercedes-Benz klasy E:
Zeekr X:
Mazda CX-80:
Volkswagen Passat: