Zacznij się bać nowej siły motoryzacyjnej z Azji. W swoim kraju już rozdają karty
Obecność chińskich samochodów już przestaje kogokolwiek zaskakiwać. Może czas na kolejnych graczy z innych krajów? Wygląda na to, że w kolejce ustawia się wietnamski VinFast.
![Vinfast VF 5](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2025/02/vinfast-vf5-cover.jpg)
VinFast zaczął swój żywot jako wietnamski start-up z siedzibą w Singapurze w 2018 r., a już w kolejnym roku rozpoczął sprzedaż trzech pierwszych modeli - wśród nich był model o nazwie Fadil, będący dobrze nam znanym Oplem Karlem w wersji Rocks ze zmienionym znaczkiem i przednim grillem. Sprzedawał się bardzo dobrze, zostając w 2021 r. liderem sprzedaży.
VinFast już podbił rynek krajowy
Przełom w historii młodego producenta nastąpił w 2022 r. ogłaszając przejście na produkcję samochodów wyłącznie elektrycznych. W ubiegłym roku zostali liderem sprzedaży w ojczyźnie i to oferując tylko samochody na prąd.
Producent zadeklarował, że w ciągu całego ubiegłego roku sprzedał na tym rynku 87 tys. egzemplarzy samochodów, co oznacza wzrost o 150 proc. względem 2023 r. Tym samym sprzedał o jedną trzecią aut więcej, niż niedawni liderzy w postaci Toyoty i Hyundaia, a ponad dwa razy więcej niż inni ważni gracze rynku wietnamskiego - Ford, Mitsubishi, czy Kia.
VinFast jest już największym producentem pojazdów elektrycznych w Wietnamie i twierdzi, że jest jednym z dwóch czołowych producentów w Azji Południowo-Wschodniej.
Oferta VinFasta jest bardzo szeroka
Dwa najpopularniejsze modele producenta to VF3 i VF5 - elektryki, które odpowiadają za dwie trzecie sprzedaży marki w kraju. Zajęły również dwa pierwsze miejsca na liście bestsellerów.
Szczególnie godny uwagi jest wynik modelu VF 3 - sprzedaż tego elektrycznego malucha rozpoczęła się dopiero w lipcu, a mimo to został on liderem. Wielka w tym zasługa jego niskiej ceny, rozpoczynającej się od 235 mln dongów, co po przeliczeniu daje 36,8 tys. zł
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2025/02/vinfast-vf3.jpg)
Jednak VF 3 to tylko początek. VinFast może się pochwalić bardzo szeroką ofertą, do której zaliczymy także miejskie auto VF 5, małe SUV-y VF 6 i VF 7, oraz luksusowe VF 8 i VF 9. Do tego, poza samochodami osobowymi sprzedaje mikrobusy i autobusy, a także sól wietnamskich dróg - jednoślady, w postaci elektrycznych rowerów i skuterów. W 2024 r. VinFast sprzedał 70 977 dwukołowców, z czego ponad 31 tys. w ostatnim kwartale.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2025/02/vinfast-vf8-1.jpg)
Więcej o samochodach elektrycznych przeczytasz tutaj:
Krajowy rynek już mają, pora na zwiększanie eksportu
Ogółem licząc rynek krajowy i zagranicę, VinFast dostarczył 97 399 samochodów elektrycznych w 2024 r. Oznacza to, że przy 87 tys. pojazdów sprzedanych w samym Wietnamie, eksport stanowił zaledwie ok. 10 proc. produkcji. Kolejnym celem VinFasta ma być zwiększanie eksportu, początkowo w swoim regionie świata, czyli Azji Południowo-Wschodniej.
Podbijający lokalny rynek VF 3 jest obecnie wprowadzany do państw ościennych, m.in. na duże rynki Indonezji i Filipin, a za nim poszłyby stopniowo większe modele z oferty. Jednak co dla nas najważniejsze, wietnamski producent zadeklarował uczynienie modelu VF 3 autem globalnym. Na celowniku VinFast znajdują się m.in. Stany Zjednoczone i Europa, lecz oficjalnej daty jego wprowadzenia jeszcze nie podano.
Wzrost importu ma się przełożyć na ogólną poprawę dynamiki produkcji - wraz z pojawieniem się samochodów VinFast na rynkach zagranicznych, ogólna produkcja ma w 2025 r. ulec podwojeniu, co oznaczałoby jej wzrost do 200 tys. samochodów w ciągu roku.