Koszty utrzymania supersamochodu. 250 tys. zł rocznie to w tej stawce okazja
Własny supersamochód to marzenie niejednego petrolheada. Niestety koszty zakupu to dopiero początek dużych wydatków.

Wiele osób myśli, że supersamochody są definicją bogactwa, ale mało kto bierze pod uwagę generowane przez nie koszty. Producenci unikają publicznego dzielenia się kwotami za serwis i utrzymanie, a w rzeczywistości te wydatki często świadczą o majętności bardziej niż posiadanie takiego samochodu. Pewien YouTuber porozmawiał z właścicielami i dowiedział się, ile kosztuje roczne utrzymanie supersamochodu, a nawet i całej kolekcji. Zanim przewiniecie niżej, lepiej usiądźcie.
Koszty utrzymania supersamochodu
Mark McCann to brytyjski YouTuber znany z zamiłowania do wyjątkowych samochodów. Sam ma w swojej kolekcji kilka interesujących modeli, co stanowi niezłą kartę przetargową do środowiska milionerów i miliarderów. Mark mógł więc zapytać właścicieli innych legendarnych supersamochodów o roczne koszty, w skład których wchodzi serwis, ubezpieczenie, utrzymanie (hamulce, klocki, itd.) oraz o unikalne przypadłości danego modelu. Wszystkie kwoty zostały przeliczone na złotówki.

Bugatti Veyron 16.4
- Serwis: 506 000 zł,
- Ubezpieczenie: 40 500 zł,
- Utrzymanie: 202 400 zł,
- Unikalne przypadłości: 126 500 zł (opony i felgi wymieniane w fabryce),
- Łącznie: 875 400 zł/rok.
Mark dowiedział się też, że za wymianę przełącznika drzwi Bugatti zażyczyło sobie 48 000 zł, gdy w rzeczywistości jego cena wynosiła 4,50 zł. Pochodził bowiem z innego modelu Volkswagena – jak wiele części zastosowanych w Bugatti. Z kolei Veyron należący do The Hamilton Collection wymagał naprawy turbosprężarek za kwotę 253 000 zł. Właściciel zdradził, że nowy silnik Chirona kosztuje 3 000 000 zł.
Koenigsegg CCR
- Serwis: 50 600 zł,
- Ubezpieczenie: 126 500 zł,
- Utrzymanie: 25 300 zł,
- Unikalne przypadłości: 50 600 zł (naprawa silnika),
- Łącznie: 253 000 zł/rok.
McLaren Senna
- Serwis: 15 000 zł,
- Ubezpieczenie: 35 400 zł,
- Utrzymanie: 65 700 zł,
- Unikalne przypadłości: 50 600 zł (wymiana wyświetlaczy),
- Łącznie: 166 700 zł/rok.
Porsche 918 Spyder
- Serwis: 35 400 zł,
- Ubezpieczenie: 60 700 zł,
- Utrzymanie: 106 200 zł,
- Unikalne przypadłości: 50 600 zł (akumulator rozruchowy 12 V),
- Łącznie: 252 900 zł/rok.

Porsche Carrera GT
- Serwis: 75 900 zł,
- Ubezpieczenie: 75 900 zł,
- Utrzymanie: 101 200 zł,
- Unikalne przypadłości: 50 600 zł (wymiana sprzęgła),
- Łącznie: 303 600 zł/rok.
Opiekun dbający o kolekcję pewnego właściciela powiedział, że podczas nieumiejętnej jazdy Carrerą GT sprzęgło może zniszczyć się w jeden dzień.
Ferrari Enzo
- Serwis: 25 300 zł,
- Ubezpieczenie: 182 100 zł,
- Utrzymanie: 20 200 zł,
- Unikalne przypadłości: 141 600 zł (lift przedniej osi),
- Łącznie: 369 200 zł/rok.
Pagani Hyuara
- Serwis: 75 900 zł,
- Ubezpieczenie: 202 400 zł,
- Utrzymanie: 126 500 zł,
- Unikalne przypadłości: 0 zł (brak),
- Łącznie: 404 800 zł/rok.

McLaren P1
- Serwis: 45 500 zł,
- Ubezpieczenie: 75 900 zł,
- Utrzymanie: 50 600 zł,
- Unikalne przypadłości: 65 700 zł (akumulator),
- Łącznie: 237 700 zł.
Nieużywany akumulator współpracujący z silnikiem może ulec awarii, która w przypadku Marka kosztowała 449 700 zł.
Ile kosztuje roczne utrzymanie 23 supersamochodów?
Pracownik kolekcji powiedział, że roczne utrzymanie 23 supersamochodów wartych 74 961 900 zł może wahać się w zależności od tego, czy samochody są użytkowane, czy garażowane. Według szacunkowych wyliczeń roczne koszty używania samochodów na torze, w skład których wchodzą tarcze, klocki, amortyzatory i opony, to 1 454 700 zł.
Oczywiście każdy rok jest inny, co wpływa na dostępność i cenę niektórych części. Dodatkowe nieprzewidziane koszty takiej kolekcji to jego zdaniem kolejny 1 518 000 zł, a po uśrednieniu dosłownie wszystkiego, to 4 149 200 zł rocznie. Z kolei w przypadku The Hamilton Collection jest to 5 622 100 zł rocznie. Chciałbym pogratulować każdemu, na kim te kwoty nie zrobiły żadnego wrażenia.
Dowiedz się więcej o supersamochodach: