W TOP 5 najpopularniejszych modeli w Europie same Dacie i Volkswageny
Jeśli ktoś jeszcze się zastanawiał, czy Dacia Duster w końcu się znudzi kupującym, to może przestać. Rumuński SUV przegrał w sierpniu tylko z Volkswagenem Golfem.
![sprzedaż samochodów ranking sierpień 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/10/dacia-duster-jato-082019-logo.jpg)
JATO Dynamics opublikowało właśnie sierpniowe statystyki sprzedaży nowych aut w Europie. W porównaniu do wyników z lipca, nastąpiło kilka przetasowań.
![sprzedaż samochodów ranking sierpień 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/10/jato-sierpien-2019-1024x763.jpg)
Przede wszystkim, w Top 5 są teraz tylko 2 marki: Volkswagen i Dacia.
Z czołówki wyleciało Renault ze swoim Clio, co zapewne jest związane z wprowadzeniem do sprzedaży nowej generacji tego modelu. W kolejnych miesiącach Francuzi zapewne zaczną odbudowywać swoją pozycję.
Wyraźnie za to podskoczyła Dacia Duster, czyli relatywnie prosta francuska technika w rumuńskim sosie. O ile w lipcu ten SUV zajmował 11. pozycję z wynikiem 17 628 sprzedanych egzemplarzy, to w sierpniu wynik ten podskoczył do 19 451 sztuk. A że inne modele z czołówki nieco straciły (np. Volkswagen Polo - 16 692 zamiast 21 248 aut), to Dacia wskoczyła na 2. miejsce zestawienia.
![sprzedaż samochodów ranking sierpień 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/06/dacia-duster-wakacje-2019-48-1024x738.jpg)
Liderem zestawienia pozostaje Volkswagen Golf, który co prawda sprzedał się znacznie gorzej niż w poprzednim miesiącu (niespełna 26,5 tys. zamiast 32,2 tys. aut), ale nadal ma sporą przewagę. Podobnie jak w przypadku Renault Clio, za powód spadku sprzedaży odpowiada tu najprawdopodobniej czekająca już za rogiem 8. generacja bestsellera.
![sprzedaż samochodów ranking sierpień 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/volkswagen-golf-r-2019-test-3-1024x693.jpg)
Spory awans ma też na koncie Volkswagen T-Roc.
Obecnie ten crossover zajmuje 3. miejsce w zestawieniu (18 262 samochody), wyprzedzając Dacię Sandero (spadek na 4. miejsce, 17 764 sprzedane auta). Z Top 5 musiał się pożegnać Tiguan, którego sprzedało się o ponad 5 tys. egzemplarzy mniej.
Ranking sprzedaży w sierpniu - czy są jakieś zaskoczenia?
Moją uwagę zwróciło kilka kwestii. Pierwsza to wzrost sprzedaży rdr. 681,8 proc. dla Toyoty Corolli, ale taki wynik przestaje dziwić, gdy przypomnimy sobie, że w 2018 r. Corolla była oferowana tylko jako sedan - hatchback i kombi były sprzedawane pod nazwą Auris.
![sprzedaż samochodów ranking sierpień 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/toyota-corolla-2-0-hybrid-test-2019-41-1024x682.jpg)
Druga rzecz to całkiem wysokie zainteresowanie niezbyt już młodym już Suzuki Vitarą. O ile do rankingu lipcowego ten model się nie załapał, to w sierpniu z wynikiem 10 225 aut zajął 24. na 25 miejsc. Jak podaje JATO, względem sierpnia 2018 r. to wzrost o... ponad 111 proc.
Tak jak w zeszłym miesiącu, fascynująca jest pozycja Opla Corsy dotychczasowej, schodzącej już z rynku generacji. Co prawda w sierpniu sprzedało się 14,3 tys. sztuk (w lipcu: 19,3 tys.), ale to nadal wynik o 21,3 proc. lepszy niż rok temu (!) i wartość wystarczająca, by w rankingu zająć niezłe, 9. miejsce. Czyli nadal lepiej niż choćby Skoda Fabia (13 041 aut) i Ford Fiesta (12 764 samochody).
![sprzedaż samochodów ranking sierpień 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/08/skoda-fabia-iii-1024x683.jpg)
Ciekawe są też wyniki Peugeota 208 - choć podobnie jak Golf i Renault Clio ten model lada chwila będzie dostępny w salonach w całkowicie nowej odsłonie, to jego sprzedaż względem zeszłego roku przedstawia się całkiem nieźle (spadek rdr. o jedynie 3,8 proc., 13 tys. aut sprzedanych w sierpniu 2019 r.). Choć i tak ciekawszy był pod tym względem lipiec - wtedy sprzedaż 208 rdr. była nawet wyższa o 10,8 proc.
Wtem - Smart!
Rzut oka na lewą stronę tabeli - z najbardziej popularnymi producentami - nie jest szczególnie zaskakujący. Przynajmniej do momentu, gdy dotrzemy do pozycji 22., skąd spogląda na nas Smart, ze 102-procentowym wzrostem rdr. (!). Jak to możliwe? Wszystko przez to, że marka całkowicie przechodzi na napęd elektryczny, a egzemplarze spalinowe były wyprzedawane po obniżonych cenach. W rankingu wrześniowym Smarta już zapewne nie zauważymy. Podobnie jak w żadnym kolejnym.
![sprzedaż samochodów ranking sierpień 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/10/smart-fortwo-1024x768.jpeg)
Pora na to najważniejsze pytanie: czy Dacia Duster ma szansę kiedyś pokonać Volkswagena Golfa?
Uważam, że będzie to trudne, może nawet bardzo... ale nie niemożliwe. Rzecz w tym, że sprzedaż Golfa 7. generacji spada od jakiegoś czasu, bo wielu potencjalnych klientów czeka już na nowy model. Jeśli ten trend się utrzyma, to wszystko sprowadza się do kwestii, o ile jeszcze spadnie sprzedaż kompaktowego Volkswagena. No i do tego, czy klienci nadal będą tak chętnie kupować Dustera - choć co do tego raczej nie mam wątpliwości. Pytanie brzmi, czy sierpniowa różnica 7 tys. egzemplarzy na korzyść VW nie jest zbyt duża, by dało się ją zniwelować.
Jest jeszcze jedna kwestia: nawet jeśli w jednym lub dwóch miesiącach Dacii uda się wyprzedzić Volkswagena, to na krótko - nie mam wątpliwości, że nowy Golf pozwoli Niemcom powiększyć przewagę nad kolejnymi modelami w rankingu. Ale na miejscu Dacii i tak bym się nie przejmował.