Nowa Kia EV5 bez tajemnic. SUV będzie dostępny w Europie
Po dwóch latach nadszedł ten dzień. Kia EV5 ściągnęła „płaszcz tajemnic”, a do Europy trafi szybciej, niż myślisz.

W 2023 roku Kia zaprezentowała koncept elektrycznego EV5. Kilka miesięcy później pokazała wygląd wersji produkcyjnej, ale nie udzieliła żadnych szczegółowych informacji. Po dwóch latach nastąpił przełom. Producent ujawnił wszystkie istotne dane dotyczące nadchodzącego modelu i zdradził, kiedy trafi na poszczególne rynki.

Kia EV5 – wiemy już wszystko
Kia właśnie udostępniła więcej informacji o modelu EV5. Elektryczny SUV mierzy 4610 mm długości, 1875 mm szerokości i 1675 mm wysokości, czyli faktycznie okazał się większy niż Sportage i mniejszy niż Sorento. Jego rozstaw osi wynosi 2750 mm, ale na zdjęciach samochód wydaje się większy. Prawdopodobnie to przez podobieństwo do EV9, które oprócz większych wymiarów przypomina EV5.
W rzeczywistości samochody różnią się od siebie wieloma detalami, ale bardziej niż porównanie EV9 z EV5 liczą się ewentualne różnice względem projektu EV5 pokazanego dwa lata temu. No więc… nic się nie zmieniło. Samochód podąża stylistyką elektrycznych modeli producenta, kontynuując stylistykę znaną z EV3, EV4, EV6 i EV9.








SUV zastąpi dom
Kia wciąż podtrzymuje, że nowy model ma być dodatkowym miejscem do życia, niczym „dom z dala od domu”. Nie wydaje się, by wygodne fotele były jedynym elementem przypominającym domową kanapę, dlatego pasażerowie drugiego rzędu skorzystają z otwieranego stolika z uchwytem na tablet. Potraktujcie to jako „stolik kawowy” i „telewizor”. Teraz to już prawdziwy salon.
Wnętrze EV5 przypomina inne nowoczesne modele marki, ale na wyróżnienie zasługuje ilość fizycznych przycisków na desce rozdzielczej i kierownicy. Dwa 12,3-calowe wyświetlacze zostały oddzielone 5,3-calowym ekranem do obsługi klimatyzacji i zostały połączone jedną taflą szkła. Na zdjęciach widać dwa rodzaje kierownicy, które będą dostępne w zależności od wersji wyposażenia. Kia EV5 oferuje również trzystrefowy system klimatyzacji i fotele z funkcją masażu.
Tapicerki będą dostępne w dwóch rodzajach wykończenia – czarno-szarym i jasnobrązowym. Szeroki i wysoki tunel środkowy umożliwi przechowywanie większych przedmiotów. Pasażerom drugiego rzędu będą mogli korzystać z półki i szuflady mieszczącej napoje. Oprócz tego EV5 umożliwi złożenie tylnych siedzeń, tworząc całkowicie płaską przestrzeń do przewozu dużych bagaży.





Technologia i osiągi nie stanowią tajemnic
Kia EV5 będzie dostępna z akumulatorem NCM w dwóch wariantach. Klienci decydujący się na standardową linię wyposażenia będą mogli wybrać pojemność 60,3 lub 81,4 kWh. Wersja GT-Line będzie oferowana wyłącznie z większym akumulatorem. W zależności od wariantu samochód będzie oferować zasięg wynoszący 505 lub 530 km, wg normy WLTP.
Nowy model naładuje się od 10 do 80 proc. w 30 minut, dzięki ładowaniu prądem stałym z maksymalną mocą 150 kW. Z kolei maksymalna moc ładowania prądem przemiennym to 11 kW. Kia EV5 może być więc dobrą propozycją dla rodzin szukających elektrycznego SUV-a średniej wielkości z niezłym zasięgiem i krótkim czasem ładowania.
Ewentualny problem może stanowić moc silnika. W momencie premiery EV5 będzie dostępne tylko z jednym silnikiem napędzającym przednią oś o mocy 215 KM i 295 Nm. Dzięki niemu samochód rozpędzi się do 100 km/h w 8,4 sekundy i będzie dysponować uciągiem wynoszącym 1200 kg. W przyszłości pojawi się też wariant AWD o mocy 302 KM.
Producent planuje wprowadzić model EV5 na rynek w drugiej połowie 2025 roku. Na początku samochód będzie dostępny w Korei Południowej i Europie. Premiera w Ameryce Północnej odbędzie się na początku 2026 roku. Cena zostanie ogłoszona bliżej rynkowego debiutu, ale przeniesienie produkcji z Chin do Korei ma pozwolić na ominięcie Unijnych ceł na chińskie samochody elektryczne i może obniżyć cenę EV5.
Dowiedz się więcej o marce Kia: