REKLAMA

Fiat wstaje z kolan. Dwa nowe modele. Wygląd? Odwaga

Fiat ma być znowu wielki - a przynajmniej tak deklaruje dyrektor jego europejskiego oddziału. Mają w tym pomóc dwa nowe modele GigaPanda i Fastback, spokrewnione z nową Grande Pandą.

Fiat wstaje z kolan. Dwa nowe modele. Wygląd? Odwaga
REKLAMA

Szef europejskiego oddziału Fiata, Gaetano Thorel, udzielił wywiadu dla brytyjskiego Auto Express, w centrum projektowym Centro Stile Fiat. Zadeklarował w nim, że już niedługo ujrzymy dwa zupełnie nowe samochody, które mają ukazywać powrót Fiata do wielkości - przywrócić go do pozycji w gronie największych w branży, którą Włosi stopniowo tracą przez ostatnie dekady.

Najpierw SUV coupe

REKLAMA

Jako pierwszy wprowadzony zostanie model Fastback. Ma on wypełnić lukę pozostawioną w Europie przez kompaktowego Tipo, choć obecnie w Ameryce Łacińskiej jest sprzedawany coupé-SUV o tejże nazwie, który ma być bliżej, niż dalej zakończenia produkcji. A zatem można go uznać za następcę obydwu aut.

Fiat Fastback

Nowy Fastback ma mieć kanciasty, opadający tył zwieńczony skośnie nachyloną tylną szybą. Ogólnie rzecz biorąc, kształt Fastbacka należy nazwać wysokim notchbackiem, tudzież SUV-em coupe.

Potem największa z Pand

Po Fastbacku jako następny ma się pojawić model nazywany GigaPanda. Ma to być największy przedstawiciel rodziny niedźwiadków, najprawdopodobniej oparty na koncepcyjnym fioletowym SUV-ie z 2024 r.

Wyróżnia się kanciastymi panelami nadwozia, „pikselowymi” światłami i detalami inspirowanymi rzędami kwadratowych okien starej fabryki Fiata w Lingotto. Wydłużony rozstaw osi powinien zapewnić dość miejsca na trzy rzędy siedzeń.

Więcej o Fiatach przeczytasz tutaj:

Oba modele będą sobie bliskie (Grande Pandzie też)

Już wiadomo, że retromodernistyczny design Grande Pandy będzie dyktować wygląd GigaPandy i Fastbacka. Pod spodem zaś nowe Fiaty wykorzystają architekturę grupy Stellantis, wprowadzoną pierwotnie w Citroenie C3 i stanowiącą podstawę Grande Pandy.

Jak powiedział Auto Expressowi szef ds. projektowania Fiata François Leboine, opracowując Grande Pandę, Fiat de facto stworzył serię pojazdów w systemie nazwanym „Lego” - pojazdów na wspólnej platformie, wykorzystujących wspólne komponenty, jednak wyróżniających się różnymi rozmiarami, segmentami, a także dostosowanych pod potrzeby różnych rynków.

W Citroenie C3 Aircross znajdziemy akumulator o pojemności 54 kWh, który ma wydłużyć zasięg do około 400 km. Będzie on opcją o półkę wyżej od standardowego akumulatora o pojmności 44 kWh, wystarczającego na nieco ponad 300 km. Można się spodziewać, że GigaPanda i Fastback będą oferować oba akumulatory i będą miały podobny zasięg. Co ważne, oba modele najprawdopodobniej będą dostępne także w wersji hybrydowej, a na rynku brazylijskim także charakterystyczną dla Kraju Kawy odmianą spalającą etanol E85.

A kiedy możemy się ich spodziewać? Według słów szefostwa marki, oba zostaną zaprezentowane w ciągu najbliższych 12 miesięcy, przy czym Fastbacka ujrzymy jeszcze przed końcem 2025 r., zaś sprzedaż rozpocznie się przed końcem roku przyszłego. Do tego w 2027 r. ma do nich dołączyć trzeci model z nadwoziem pickup. Ma zastąpić model Strada produkowany w Brazylii, i być oferowany na większej liczbie rynków - może nawet trafić do Europy. To już niedługo.

REKLAMA

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-22T18:19:23+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T16:37:08+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T14:09:09+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T10:54:22+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T10:14:08+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T09:03:38+02:00
Aktualizacja: 2025-05-20T15:50:19+02:00
Aktualizacja: 2025-05-20T10:45:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-19T13:55:11+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA