REKLAMA

Chiński gigant dostał miliardy na zalanie Europy swoimi produktami. Ty dostaniesz figę z makiem

Chiński rząd przekazał wysokie dotacje dla BYD-a, czyli największego eksportera samochodów elektrycznych w kraju. Mają one pomóc w dalszym podboju rynków zagranicznych.

Chiński gigant dostał miliardy na zalanie Europy swoimi produktami. Ty dostaniesz figę z makiem
REKLAMA
REKLAMA

BYD to obecnie najbardziej dynamicznie rozwijający się chiński producent samochodów. Na szczególną uwagę zasługują jego samochody elektryczne, stanowiące coraz poważniejszą konkurencję dla pojazdów z Europy, USA, czy Japonii. Właśnie w celu umacniania pozycji na światowych rynkach elektromobliności rząd w Pekinie przekazuje coraz to większe sumy.

Więcej o chińskiej marce BYD przeczytasz tu:

Ogromne dotacje dla BYD

Analizy niemieckiego think tanku doradzającemu rządowi w Berlinie - Instytutu Gospodarki Światowej w Kilonii - wykazały znaczne dotacje dla publicznej spółki. Okazuje się, że rząd Chińskiej Republiki Ludowej przekazał przedsiębiorstwu BYD Auto dotacje o łącznej wysokości bagatela 3,4 miliarda euro (ponad 14,5 miliarda zł). Są one przekazywane z pewnym rozłożeniem w czasie, jednak ich wartość systematycznie rośnie. Pomoc dla wiodącego chińskiego producenta pojazdów elektrycznych wzrosła z 220 mln euro w 2020 r. do 2,1 mld euro zaledwie dwa lata później.

No dostają dotacje, ale co nam do tego?

Jak podał instytut, biorąc pod uwagę wsparcie dla spółek zajmujących się energią wiatrową, fotowoltaiką i taborem kolejowym, praktycznie wszystkie chińskie spółki notowane na giełdzie otrzymały w 2022 r. bezpośrednie wsparcie od rządu. Pomoc przemysłowa w Chinach jest „co najmniej trzy do czterech” razy większa niż w dużych krajach Unii Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - podaje Instytut w Kilonii.

Unia Europejska stoi w obliczu wezwań do przywrócenia równowagi w handlu z Chinami. Jej kraje sygnalizują zagrożenie gospodarcze wynikające z nadmiaru produktów chińskich zalewających rynek Wspólnoty.

REKLAMA

Zarówno BYD, jak i konkurencyjne NiO i Geely, planują zdobycie rynku europejskiego po uprzednim sukcesie w Chinach. W Państwie Środka zachodni producenci, jak chociażby Tesla czy Volkswagen, tracą udziały w rynku w wyniku zaciekłej wojny cenowej pojazdów elektrycznych.

BYD odnotował w 2023 r. dochód netto w wysokości około 30 miliardów juanów (około 17 miliardów zł). Obecnie jego najważniejszym celem jest ugruntowywanie jego pozycji na Starym Kontynencie.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA