Normy emisji spalin zamieniają auta w wyścigówki - odelżanie sięga absurdu
Nowe normy emisji spalin sprawiają, że iście wyścigowa redukcja masy samochodów dosięga nawet takich aut, jak Citroen Berlingo. Ucierpi jego wyposażenie, bo z oferty w niektórych wersjach ma zniknąć na przykład... elektryczne składanie lusterek.
![citroen berlingo wyposażenie](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/Citroen-Berlingo.jpg)
Nie dla każdego poniedziałek dobrze się zaczął. Na jednej z motoryzacyjnych grup na Facebooku znalazłem wypowiedź kogoś, komu pewien poranny telefon musiał zepsuć humor. „We wrześniu zamówiliśmy Citroena Berlingo XL (to wersja długa i siemiomiejscowa), miał mieć w wyposażeniu felgi aluminiowe, koło zapasowe, płytę stalową pod silnikiem chroniącą przed uderzeniem i składane automatycznie lusterka. Dzisiaj dostaliśmy telefon z Citroena że tych opcji jednak nie będzie – uwaga! – ze względu na normy emisji spalin”. Zapewne chodzi o te, które wchodzą w życie 1 stycznia 2021 roku, a producenci i fabryki muszą się już do nich przygotować.
Z dalszej części wypowiedzi wynikało, że klient nie zdecydował się na „ustępstwa”
![citroen berlingo wyposażenie](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/03/Citroen-Berlingo.jpg)
Ostatnia część relacji nie nadaje się do zacytowania, ale wynikało z niej jednoznacznie, że opinia autora na temat marki Citroen uległa zmianie na niekorzyść. Niżej ktoś zapytał, czy w związku z tym klient będzie czekał na debiut nowego Volkswagena Caddy. „Niewykluczone” – brzmiała odpowiedź. Czyli raczej nici z odbioru Berlingo.
Co ciekawe, zamówiony Citroen to wersja z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech - ale klient otrzymał informację, że w wersji z dieslem wszystkie te elementy nadal mógłby mieć. Widocznie diesel „w tabelkach” emituje mniej CO2, więc może być cięższy. Tlenki azotu? Kogo to interesuje!
Taka redukcja masy jest iście wyścigowa
![citroen berlingo wyposażenie](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/BMW-serii-7-6.jpg)
OK, aluminiowe felgi wbrew pozorom są zwykle cięższe (bo grubsze) od stalowych. Zapas i płyta pod silnikiem też pewnie swoje ważą. Ale silniczek składający lusterka? Z czego go zrobiono, z ołowiu?
To wszystko świadczy o desperackim szukaniu oszczędności każdego grama, jak w autach wyczynowych, których zadaniem jest urywanie kolejnych ułamków sekund na torze. Ciekawe, co jeszcze nas czeka. Chyba czas oswajać się z wizją wielkich limuzyn jeżdżących na wąziutkich, stalowych felgach.
Może przyszłością jest rezygnacja z tylnej kanapy? Właściwie, jednoosobowe samochody byłyby jeszcze lżejsze, a większość kierowców i tak jeździ w pojedynkę. Kto wie, czy nowe normy emisji CO2 nie sprawią, że przeprosimy się z szybami na korbkę. Klimatyzacja też na pewno swoje waży… Czyżby nadchodziły złote czasy dla tych, którzy mówią, że w motoryzacji „kiedyś to było”, a dziś mamy już tylko gadżety i komputery na kołach?
Jeśli chodzi o to, jaki będzie Citroen Berlingo i jego wyposażenie...
...czekamy na oficjalne potwierdzenie tych wiadomości ze strony przedstawicieli marki. Damy znać, gdy tylko będziemy wiedzieć coś więcej.