Akumulator tego samochodu elektrycznego waży ponad 900 kg. To szaleństwo
Ile może wynosić masa akumulatora do samochodu elektrycznego? Okazuje się, że nawet 900 kg, ale nie rozumiem tego szaleństwa.
![waga akumulatora samochodu elektrycznego](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/02/ile-wazy-akumulator-w-samochodzie-elektrcznym3-1180x622.jpg)
Nie od dzisiaj wiadomo, że samochody elektryczne nie należą do lekkich pojazdów, a wręcz są ich zaprzeczeniem. Doprowadziło to do sytuacji, że konieczne były zmiany maksymalnego DMC zespołu pojazdów, jakim można kierować na podstawie prawa jazdy kategorii B do 4,25 t, bo inaczej holowanie czegokolwiek elektrycznym SUV-em wymagałoby uprawnień kategorii C, jak na ciężarówki. Niestety pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć, ale producenci starają się z masy zespołu akumulatorów zrobić zaletę. Umieszczenie ich nisko poprawia właściwości jezdne - przynajmniej do pierwszego ostrego zakrętu, bo później fizyka brutalnie daje o sobie znak. Zapytacie ile w takim razie ważą akumulatory? W takiej Tesli Model 3 ważą one około 480 kg, co przekłada się nawet na 629 km zasięgu. W Audi Q8 e-tron, które ma zasięg około 578 km, akumulator waży 700 kg, ale to duży SUV, więc nie ma cudów. Tymczasem BYD prezentuje potwora.
Więcej o samochodach elektrycznych przeczytacie w:
Masa akumulatora samochodu elektrycznego BYD YangWang U7 wynosi 900 kg
Chińczycy rozpoczynają ostrą ofensywę modelową, jednym z właśnie zaprezentowanych pojazdów jest BYD YangWang U7. Ma prawie 5,3 m długości, rozstaw osi wynosi 3,16 m. Napędzają go cztery silniki elektryczne, których łączna moc wynosi obłędne 1305 KM. Prędkość maksymalna to 270 km/h. Jest jednak pewien szkopuł. Ten zgrabny elektryczny sedan waży aż 3095 kg, z czego 903 kg to waga samego akumulatora, którego pojemność wynosi 135,5 kWh.
![waga akumulatora samochodu elektrycznego](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/02/ile-wazy-akumulator-w-samochodzie-elektrcznym5-1024x553.jpg)
Tylko to nie jest zaleta
Czytałem zachwyty nad tym sedanem, ale bądźmy realistami. Zasięg 800 km w chińskim teście CLTC oznacza około 600 km zasięgu w teście WLTP. Udało się go uzyskać z akumulatora o pojemności 135 kWh. To żadna rewolucja, wręcz dowód na zacofanie, bo mamy ogromną pojemność akumulatora, jedną z największych na rynku, a zasięg taki jak w Tesli z akumulatorami lżejszymi o połowę. Wcale nie zdziwiłbym się, gdyby w środku siedziało dwóch Chińczyków, którzy pedałują w celu zwiększenia zasięgu tego sedana. Dwóch dorosłych mężczyzn to na pewno około 160 kg dodatkowej masy. Ale to nie jest tak, że się nie da zrobić dużego i lekkiego akumulatora. Spójrzmy na Nio, którego akumulator oferuje mniej więcej podobny zasięg, ale za to waży 575 kg i ma 150 kWh pojemności. Po prostu BYD YangWang korzysta z przestarzałych akumulatorów, a pozycjonuje się jako samochód luksusowy, konkurent BMW i7 i Mercedesesa EQS.
![waga akumulatora samochodu elektrycznego](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/02/ile-wazy-akumulator-w-samochodzie-elektrcznym-1024x664.jpg)
Nie dajcie się nabrać na zachwyty nad możliwościami tego samochodu. One są mizerne. Zobaczcie sami - współczynnik Cx wynosi 0,195, nie ma lusterek, sylwetka jest niezwykle opływowa. Ten samochód wygląda jakby miał lekko licząc 1000 km zasięgu, a tak nie jest. Dużo mocy, dużo pojemności, a efekt rozczarowuje. Ale nie przeszkadza to niektórym wieścić nadejścia pogromcy Taycana. No nie, z taką masą to można być pogromcą Iveco Daily.