Coraz mniej chętnych na Teslę Model 3 w Niemczech. Zainteresowanie szybko umarło
W ciągu pierwszych 5 miesięcy 2019 r. liczba zamówień składanych w Niemczech spadła o 1/3.
Matthias Schmidt analizuje trendy sprzedaży samochodów w Europie, przywiązując szczególną wagę do tego, jak zmienia się zainteresowanie samochodami elektrycznymi. Opublikował ostatnio statystyki dotyczące sprzedaży Modelu 3. A precyzyjniej - liczby składanych zamówień, liczonej na podstawie wniosków o przyznanie rządowego bonusu na zakup samochodu elektrycznego. Czas oczekiwania na nowy samochód może być różny, więc sama liczba rejestracji nie do końca odzwierciedla zachowania klientów. A że według statystyk 89 proc., czyli 9 na 10 użytkowników samochodów elektrycznych stara się o rządowe wsparcie, można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że liczba zaakceptowanych wniosków odzwierciedla liczbę zamówień.
Tesla Model 3 - coraz mniej chętnych
Według danych opublikowanych przez Schmidta, w styczniu Niemcy zamówili 911 Modeli 3 i jak dotąd był to najlepszy wynik w 2019 r. W kolejnych miesiącach było już coraz gorzej:
W maju Niemcy zamówili już tylko 664 auta, w tym 178 szt. w taniej wersji Standard RWD Plus. Bez niej wynik mógłby spaść poniżej 500 szt.
Krótko mówiąc - wynik Modelu 3 nie urywa
Szczególnie jeśli zwrócimy uwagę, że Niemcy w samym maju kupili (czyt. zarejestrowali, a nie zamówili) 332 962 samochody, a przez pierwsze 5 miesięcy tego roku - ponad 1,5 miliona nowych aut.
Wynik Tesli nie imponuje również w zestawieniu aut elektrycznych
W maju Niemcy zarejestrowali ich 4630, a w pierwszym kwartale - 25 299. Tesli trzeba oddać, że patrząc na pierwsze 5 miesięcy póki co jest na pierwszym miejscu z wynikiem 4604 szt., ale patrząc na wyniki Renault (4531 szt.) i BMW (3579) - niebawem może stracić tę pozycję.
Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że w maju Niemcy zarejestrowali 875 Renault Zoe i 861 BMW i3. I to mimo braku efektu świeżości - w przeciwieństwie do najtańszej Tesli tamte modele były w ofercie już wcześniej. Model 3 z wynikiem 317 szt. był na 5. miejscu, a w sumie zarejestrowano 433 Tesle. Modele S i X sprzedają się gorzej niż Jaguar iPace, czy elektryczne modele Hyundaia i Kii.
Jest trochę za wcześnie by wyciągać daleko idące wnioski, ale wygląda na to, że szał na Model 3 nie potrwał zbyt długo.
Tak, tak, ja wiem - Tesla Model 3 jest znacznie droższa od Kii i Hyundaiów, Zoe i i3, ona jest premium i sprzedaje się lepiej niż BMW 3 czy Mercedes Klasy C. Ale jak dla mnie premium to ona ma tylko cenę. Jakością wykonania i bogactwem wyposażenia bliżej jej do wspomnianych konkurentów z Francji i Korei. I pragmatyczni Niemcy też to widzą.