Taksówkarze są wściekli, bo muszą jeździć zgodnie z przepisami, a klientom się spieszy
Taksówkarze są wściekli, bo ich jazda ma być zgodna z przepisami, a klientom się spieszy. Trzeba im wszystko tłumaczyć za pomocą obrazków. Witajcie w Londynie, w strefie prędkości 20 mil na godzinę.
![taksówkarze jazda zgodna z przepisami](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/shutterstock_1177799743-min-2.jpg)
Taksówkarze są grupą zawodową szczególnie narażoną na mandaty. Parkowanie byle gdzie, wiecznie spieszący się klienci i duże dzienne przebiegi sprzyjają ich otrzymywaniu. Mogliby jeździć zgodnie z przepisami, ale mogłoby się okazać, że wtedy ich usługi straciłyby sens, a klienci nie rozumieliby, o co chodzi. Dokładnie tak dzieje się w Londynie, gdzie w wyniku zmiany prawa taksówkarze zostali zmuszeni do przestrzegania przepisów.
![taksówkarze jazda zgodna z przepisami](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/05/Londyn-traffic-open-1024x469.jpg)
Warto jednak podkreślić, że Brytyjczycy są mniej pobłażliwi dla sprawców wykroczeń drogowych. Obowiązuje tam limit 12 punktów karnych, po którego przekroczeniu zabierane są uprawnienia. Punkty są ważne przez dwa lata, a część wykroczeń niesie ze sobą poważne konsekwencje. Korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy to 6 punktów. Twarde prawo, ale prawo jak to mówili Rzymianie. Jednak do tej pory samo uprawnienie do kierowania nie było skorelowane z dodatkowymi uprawnieniami takimi jak licencja taksówkarska. Teraz to się zmienia i wszyscy są wściekli — klienci, bo nie mogą się wyrobić, taksówkarze, bo muszą jechać zgodnie z przepisami przy akompaniamencie wrzasków klientów i policja, bo ma więcej roboty. Co się tam wydarzyło?
Taksówkarze są wściekli, bo ich jazda ma być zgodna z przepisami
Władze Londynu sprawiły, że stolica Wielkiej Brytanii staje się miejscem nie do życia. Na ulicach centralnej części Londynu obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 mil na godzinę, tj. 32 km/h. Może ktoś powiedzieć, że to i tak nie dużo, bo średnia prędkość uzyskiwana przez kierowców wynosi zaledwie 8 mil na godzinę, ale taksówki korzystają z buspasów, więc mogły sprawniej poruszać się po zatłoczonym mieście. Dzięki temu były i są bardzo popularnym sposobem przemieszczania się po drogach.
![taksówkarze jazda zgodna z przepisami](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/09/zakaz-jazdy-samochodem-londyn-c-1024x469.jpg)
Nowe wytyczne polityki transportowej określają, że kierowcy taksówek jako profesjonaliści muszą podlegać ostrzejszym wymaganiom. Od teraz po zdobyciu 6 punktów mogą mieć zawieszoną licencję taksówkarską. A zdobyć je niezwykle łatwo. Tyle punktów kosztuje nierozsądna jazda, czyli np. gwałtowne zmiany pasa ruchu, korzystanie z niewłaściwego pasa na rondzie, itd. Jeżeli kierowca nie przyjmie mandatu i odwoła się do sądu, a ten przyzna mu częściowo rację, to jeżeli dostanie mniej niż 6 punktów, to licencja jest zawieszona na 3 miesiące. Ale to nic, najlepsze dopiero przed nami. Jeżeli kierowca w okresie 5 lat zostanie ukarany przez sąd więcej niż raz za jedno z wykroczeń, za które można dostać 6 punktów karnych, to ma poważny problem. Straci licencję i nie będzie mógł jej wyrobić przez kolejne 7 lat. Nic dziwnego, że w taksówkach pojawiły się takie komunikaty.
Doskonała sprawa
Kilkoma prostymi trikami władze Londynu wypychają samochody z centrum. Tutaj strefa 20, tam poważne ograniczenia dla taksówek, zaraz okaże się, że autobusy to też trochę przeszkadzają. W końcu w centrum przestaną się pojawiać zwykli ludzie, a ulice zapełnią się luksusowymi limuzynami, które będą wiozły bankierów, finansistów, przedsiębiorców do ich szklanych biur. I tak pomału się żyje w wielkim mieście, co do którego władze mają plan. I nie zamierzają przestać go realizować. Oczywiście najprostszym sposobem na walkę z systemem jest przestrzeganie przepisów, ale może spowodować to spadek atrakcyjności taksówek, a wtedy kierowcy nie będą potrzebni. Ale przynajmniej nie będą emitować CO2.