REKLAMA

Możesz śmiało ignorować krakowską SCT. To nie będzie działało lepiej niż w Warszawie. 4 samochody

Z wielkich planów, by monitorować każdy wjazd do miasta, chyba zostało niewiele. Kraków chce kontrolować swoją strefę czystego transportu czterema samochodami.

Możesz śmiało ignorować krakowską SCT. To nie będzie działało lepiej niż w Warszawie. 4 samochody
REKLAMA

Na pewno już czytaliście, że Kraków przyjął uchwałę o wprowadzeniu strefy czystego transportu. Można dyskutować nad jej sensem i czy zmieni się jakość powietrza oraz nad sposobem konsultowania tej sprawy z mieszkańcami, ale jedna rzecz wydaje się na razie pewna. Krakowska strefa będzie ignorowana, tak samo, jak stało się to w Warszawie. Przyczyną jest brak pomysłu, jak to skontrolować całe miasto i wszystkich kierowców.

SCT Kraków:

Ta strefa jest bardzo rozległa.

W stosunku do pierwotnych planów bardzo zmieniono plany na tę strefę. Używane jest pojęcie liberalizacja, ale jak SCT zajmuje prawie całe miasto, to trudno mówić o jakimś liberalnym podejściu. Spod obowiązywania strefy zostali wyłączeni też mieszkańcy i ich nabyte do momentu ustanowienia strefy pojazdy. Będą mogli z nich korzystać bezterminowo, bez względu na poziom emisji spalin. Trochę w takim razie można się zastanawiać, jaki sens ma ta strefa, ale może zostawmy to. Ważna jest skala przedsięwzięcia, trudna do udźwignięcia.

Według prowadzącego ten projekt Zarządu Transportu Publicznego strefa obejmuje ok. połowę powierzchni miasta. Jak patrzę na mapę z granicami strefy, to mam pewne wątpliwości. Faktycznie po wschodniej stronie został spory kawałek nieobjęty strefą, ale mimo wszystko wygląda to bardziej na prawie całe miasto w obrębie SCT. Zupełnie jakby ktoś ci wyjadł z chleba szynkę, ser, pomidora, masło i pół kromki i twierdzi, że nie ruszył twojej kanapki, bo został drugi kawałek pieczywa.

 class="wp-image-656254"
Źródło: ZTP Kraków

Jakby nie było, będzie trudno tak duży obszar skontrolować.

Miało być pięknie i automatycznie.

Pamiętam, że w początkowej fazie prac nad tą strefą była mowa o kamerach. Była wprawdzie mowa o wielu absurdalnych sprawach, na przykład nikomu nie przyszło wtedy do głowy, że warto, żeby parkingi P+R były poza strefą, ale słowa o kamerach też padły.

Każdy wjazd do strefy, czyli wtedy praktycznie każdy do miasta, bo wcześniejsze plany przewidywały jeszcze większą strefę, miał być monitorowany. Na podstawie obrazu z kamery miały być odczytywane tablice rejestracyjne i po połączeniu z bazą, sprawdzana norma emisji spalin oraz możliwość wjazdu do strefy.

To nie będzie, przynajmniej na razie.

4 samochody straży miejskiej

Zamiast tego, całą strefę mają kontrolować 4 samochody straży miejskiej. Nie wyjawiono na razie, czy kontrola przebiegać ma w sposób automatyczny. Tak często dzieje się w strefach płatnego parkowania. Stworzenie takiej automatyzacji dla strefy jest pewnie bardzo kosztowne i czasochłonne, dlatego o tym nie ma na razie mowy.

Tak opisano na stronie ZTP system kontroli:

Weryfikacja będzie prowadzona m.in. przez dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów, zgłoszenia w systemie miejskim oraz rejestr opłat.

Cztery samochody straży miejskiej będą jeździć po strefie i kontrolować. Takie informacje podawali radni w trakcie wczorajszego posiedzenia. Może strażnicy miejscy będą w notesie wszystkie samochody zapisywać? Stop kpinom, ale problem z kontrolowaniem się pojawi.

REKLAMA

W Warszawie nikt nie został ukarany

Grzywna za naruszenie zakazu wjazdu do SCT wynosi 500 zł. Czekam na pierwszego kierowcę, który ją dostanie i opłaci, nie idąc wcześniej do sądu. Stołeczny system, w którym cztery razy w ciągu roku można wjechać do strefy autem niespełniającym właściwej normy, jest dziurawy jak sito. Nie da się nikogo ukarać, nie ma też efektywnego systemu kontroli wjeżdżających pojazdów. Po co istnieje strefa, którą nie trzeba się przejmować? A po co istniał miś na miarę naszych możliwości?

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-13T13:38:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T12:01:39+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:02:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T18:45:44+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T11:51:33+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T11:10:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T19:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T13:12:12+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T11:06:19+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T09:26:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T17:50:18+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T14:58:03+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T13:51:24+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T13:47:36+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA