REKLAMA

Duży producent części samochodowych chce zwalniać pracowników. Ma swoje zakłady również w Polsce

Jak podaje agencja Reuters, Schaeffler Group, niemiecki producent części do samochodów i maszyn, we wtorek ogłosił, że planuje masowe zwolnienia w Europie. A to jeden z najważniejszych zawodników w swojej dyscyplinie.

schaeffler zwolnienia europa
REKLAMA

W trzecim kwartale bieżącego roku jego zysk operacyjny zmniejszył się aż o połowę, natomiast akcje giełdowe spadły od początku roku o 20 proc. Co gorsza, Analitycy J.P.Morgan spodziewają się jeszcze dalszej presji na przepływy pieniężne firmy po jej słabym kwartale.

REKLAMA

Tysiące osób na bruk

Planowana liczba zwolnień wynosi 4,7 tys. osób. Jednak około tysiąca pracowników zostanie przeniesionych, co obniży liczbę faktycznych zwolnień do ok. 3,7 tys. osób, co stanowi 3,1 proc. całkowitej liczby pracowników Schaefflera.

Przedstawiciele firmy poinformowali, że największej redukcji zatrudnienia mają się spodziewać zakłady w ich ojczystych Niemczech - zwolnionych ma zostać ok. 2,8 tys. osób w dziesięciu fabrykach. Pozostałe zwolnienia mają mieć miejsce w pięciu zakładach w innych państwach Europy - mają obejmować m.in. zamknięcie całych dwóch fabryk. Nie wiemy jednak, których dokładnie. W Polsce firma zatrudnia pracowników w dwóch miastach: w Warszawie i we Wrocławiu.

Firma specjalizująca się w produkcji łożysk kulkowych do m.in. samochodów i samolotów spodziewa się zaoszczędzić ok. 290 mln euro (1,26 mld zł) rocznie do końca 2029 r. Wprowadzenie planu wiąże się jednak z kosztem ok. 580 mln euro (ponad 2,5 mld zł).

Więcej o problemach europejskiej motoryzacji przeczytasz tutaj:

Nie chodzi tylko o łożyska

REKLAMA

Problemy Schaefflera pokazują, z jakimi problemami zmaga się obecnie europejski przemysł motoryzacyjny. Zaczynając od wysokich kosztów produkcji i elektryfikacji, aż po spadający popyt i rosnącą konkurencję ze strony Chin. Schaeffler oprócz problemów w motoryzacji zmaga się ze spadkiem popytu na chińskim rynku energetyki wiatrowej, gdzie w siłę rośnie znacznie tańsza konkurencja. Planuje również sprzedać swoją fabrykę podzespołów do robotów przemysłowych Melior Motion i przenieść działalność fabryki automatyki przemysłowej Ewellix z Tajwanu do swojego zakładu w Schweinfurcie.

Inni wielcy producenci komponentów również nie narzekają na nudę. Francuski gigant w produkcji opon - Michelin - również ogłosił redukcję zatrudnienia i zamknięcie zakładów z powodu słabego popytu na samochody i taniej konkurencji azjatyckiej w ich branży. Planuje zwolnić 1,2 tys. osób i zamknąć dwie fabryki we Francji do 2026 r. Przypomnijmy, że już w kwietniu bieżącego roku Michelin zredukowało działalność w swoich polskich zakładach w Olsztynie, kończąc produkcję opon dla samochodów ciężarowych.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA