Chiński producent telefonów stworzył nową markę samochodów. Będzie konkurować z Maybachem
Huawei - znany m.in. ze smartfonów chiński producent - zamierza wprowadzić nową markę samochodów na rynek. Pod jej szyldem ma sprzedawać superluksusowe samochody elektryczne.
Yu Chengdong, dyrektor wykonawczy technologicznego giganta Huawei, ogłosił czwartą markę jej motoryzacyjnej części. Nosi ona nazwę Maextro i powstała we współpracy z JAC.
Od smartfonów do samochodów
Dwa największe chińskie molochy w branży technologicznej coraz śmielej wchodzą do branży motoryzacyjnej. Jednak w przeciwieństwie do Xiaomi, Huawei nie sprzedaje samochodów pod swoją marką. Zamiast tego ma konglomerat o nazwie Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA), działający od 2023 r., w ofercie którego do tej pory znajdowały się trzy marki.
Sama forma tego, czym właściwie jest HIMA jest całkiem ciekawa. Nie jest to żaden jednolity koncern, lecz rodzaj związku producentów współpracujących ze sobą. A co najciekawsze - są to marki, z których każda należy do innego koncernu, ale ich samochody powstają we współpracy z Huawei. Wśród nich znajdziemy:
- Aito - należące do Seresa;
- Luxeed - należące do Chery;
- Stelato - należące do BAIC.
Wszystkie marki oferują samochody elektryczne, a jedynie Aito oferuje także auta hybrydowe. W okresie od stycznia do lipca tego roku trzy marki HIMA sprzedały łącznie 238 287 pojazdów. Huawei współpracuje jeszcze z koncernem Changan, czego efektem jest marka Avatr - ta jednak nie należy do HIMA.
Więcej o chińskich samochodach przeczytasz tutaj:
Maybach w sosie słodko-kwaśnym
Teraz do Aito, Luxeeda i Stelato dołącza Maextro (w języku mandaryńskim: 尊界, transkrypcja: Zunjie). Podobnie jak pozostałe marki, także i ta nowa należy do dużego koncernu - w tym przypadku jest to JAC.
Według dyrektora wykonawczego Huawei - Yu Chengdonga - Maextro będzie konkurentem dla modeli marek ultra-luksusowych, takich jak europejskie Maybach, Bentley i Rolls-Royce, a w Chinach będzie rywalizować z Hongqi. Ich ceny mają oscylować w okolicy miliona juanów (576 tys. zł). Pojazdy Maextro będą tworzone w oparciu o nową platformę JAC dla samochodów elektrycznych o nazwie X6, z modelami obejmującymi klasyczne limuzyny, SUV-y, luksusowe vany i samochody sportowe.
Według mediów z państwa środka pierwszym modelem będzie luksusowy van o długości 5,2 m i rozstawie osi 3,2 m, a jego wprowadzenie na rynek planowane jest na wiosnę 2025 r. W tym samym czasie JAC zaplanował również nową fabrykę i linię produkcyjną dla Maextro, z roczną produkcją 35 tys. sztuk pierwszego modelu. Pierwsze egzemplarze mają zjechać z linii produkcyjnej jeszcze pod koniec tego roku, a do salonów wjadą w pierwszej połowie przyszłego roku.
Obecnie pojawiły się wieści o innym modelu Maextro - ma to być limuzyna o długości 5,5 m, nosząca nazwę S800. Jej oficjalna premiera ma mieć miejsce 26 listopada.