Co piąty elektryk kupiony w Polsce pochodzi z Chin. Ale król jest tylko jeden
Po czerwcowym spadku liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych znów rośnie. Popularnym modelom coraz bardziej zagraża chińska konkurencja.

Jak co miesiąc, IBRM Samar opublikował nowe dane dotyczące rejestracji samochodów osobowych i dostawczych bazujące na CEPiK. Sierpień był istotnym miesiącem, bo razem z lipcem potwierdza powrót tendencji wzrostowej po czerwcowym spadku. W sierpniu 2025 roku zarejestrowano 47 299 samochodów osobowych i dostawczych, a co piąty elektryk pochodził z Chin.

Rejestracje samochodów w sierpniu 2025 roku
Wynik odnotowany w sierpniu 2025 jest o 12,97 proc. wyższy w zestawieniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Jednocześnie jest o 15,3 proc. niższy niż 55 844 samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 t zarejestrowane w lipcu. Na łączny wynik w sierpniu 2025 roku złożyło się 42 480 samochodów osobowych i 4819 pojazdów dostawczych.
W okresie od stycznia do sierpnia zarejestrowano już 421 495 samochodów osobowych i 43 641 pojazdów dostawczych. Wyniki są kolejno o 5,47 i 2,3 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2024 roku. Jeśli rosnące rezultaty dalej będą się utrzymywać, niewykluczone, że do końca 2025 roku uda się przebić prognozy IBRM Samar, które zakładają, że w Polsce zostanie zarejestrowanych 585 000 samochodów osobowych i 67 500 pojazdów dostawczych.
No dobra, pora zobaczyć, jakie marki królowały w sierpniu:
- 1. Toyota – 7242,
- 2. Skoda – 3897,
- 3. Hyundai – 3508,
- 4. Volkswagen – 2822,
- 5. BMW – 2276,
- 6. Kia – 2016,
- 7. Mercedes-Benz – 2009,
- 8. Audi – 1972,
- 9. Dacia – 1462,
- 10. Renault – 1203.
Na szczycie rankingu wciąż znajduje się Toyota. Drugie miejsce należy do Skody, która jeszcze w czerwcu przegrała z Toyotą zaledwie o 259 zarejestrowanych pojazdów. Wystarczyły dwa miesiące, by czeski producent odnotował wynik gorszy o 3345 egzemplarzy. Na trzecim miejscu znalazł się Hyundai, który naprawdę dawno nie miał się tak dobrze i przez większość czasu znajdował się w dolnej części tabeli.
Najpopularniejsze modele w sierpniu:
- 1. Tuscon – 2067,
- 2. Corolla – 2014,
- 3. Octavia – 1151,
- 4. Yaris Cross – 1150,
- 5. C-HR – 927,
- 6. Sportage – 918,
- 7. Yaris – 851,
- 8. T-Cross – 754,
- 9. Corolla Cross – 1462,
- 10. RAV4 – 1203.
W rankingu najczęściej rejestrowanych modeli na pierwsze miejsce wskoczył Hyundai Tuscon, któremu wcześniej też było daleko do podium. Skok popularności tego modelu może być spowodowane ofertami promocyjnymi. Co ciekawe, widać, że w tabeli królują SUV-y i crossovery, ale Octavia i Corolla raczej nie wydają się zagubione, rozpychając się na podium. Zwróćcie uwagę na 4. miejsce – Yaris Cross potrzebował tylko jednej rejestracji więcej i zrównałby się z Octavią.
Oczywiście niemal 2/3 rejestracji w sierpniu 2025 roku dotyczyło firm (69,7 proc.), a pozostałych 30,3 proc. dokonały osoby fizyczne.

Coraz bardziej kochacie chińskie elektryki
Sierpień 2025 roku kolejny raz udowodnił, że chińskie samochody coraz bardziej interesują Polaków. Udział producentów z tej części świata w rynku wynosił 8,9 proc., a biorąc pod lupę okres od stycznia do sierpnia, jest to 6,5 proc.
Patrząc na samochody elektryczne, w sierpniu 2025 roku ich udział w rynku wyniósł 7,8 proc., ale następnej wiadomości się nie spodziewacie. A może wręcz przeciwnie: udział chińskich marek w rynku był naprawdę duży i wynosił aż 20 proc. Oznacza to, że co piąty samochód elektryczny rejestrowany w sierpniu był z Chin, a wybór najczęściej padał na BYD. Koncern kolejny potwierdza więc, że wie, jak sprzedawać samochody.
Z każdym miesiącem pozycja chińskich producentów może się umacniać. Tanie modele mogą być dobrą alternatywą dla klientów, którzy niekoniecznie zwracają uwagę na jakość materiałów. Z drugiej strony, z biegiem czasu widać też, że Chińczycy coraz staranniej podchodzą do tej kwestii, oferując lepiej wykończone modele.
Więcej podobnych danych znajdziesz tutaj: