Polacy rzucili się na te samochody. Na podium zrobiło się ciasno
Po majowym spadku liczba rejestracji samochodów premium w Polsce ponownie rośnie. O podium walczy trzech niemieckich producentów.

Od początku roku rejestracja samochodów segmentu premium stopniowo rosła. W styczniu zarejestrowano 10 017 egzemplarzy, a w kwietniu wynik wzrósł do 12 391 pojazdów. Gwałtowny przełom nastąpił w maju, kiedy wynik obniżył się o ponad 2000 aut. W czerwcu zaczął ponownie rosnąć, a dane z lipca opublikowane przez IBRM Samar wskazują na dalszą tendencję wzrostową.

Rejestracja samochodów segmentu premium w lipcu 2025 roku
Oczywiście jest nieco za wcześnie, by określić, czy sytuacja została opanowana. Pokażą to dopiero następne miesiące. Mimo to lipiec przyniósł wzrost rejestracji samochodów klasy premium. Według danych zarejestrowano 11 662 nowe samochody osobowe tego segmentu. To o 5,06 proc. więcej niż w czerwcu oraz o 3,6 proc. więcej niż w lipcu 2024 roku. W lipcu segment premium stanowił 23,2 proc. udziału w krajowym rynku samochodów osobowych.
Przez pół roku zarejestrowano już 79 348 pojazdów segmentu premium. Porównując to z identycznym okresem zeszłego roku, aktualny wynik jest o 6,11 proc. lepszy. Lipiec to kolejny miesiąc, który nie wpłynął znacząco na stosunek rodzaju klienta – 15 proc. stanowiły osoby fizyczne, a 85 proc. to firmy (styczeń-lipiec: 17,44 proc. osoby fizyczne, 82,56 proc. firmy).

Na podium zrobiło się ciasno
Według danych, w lipcu najlepiej poradziło sobie BMW, sprzedając 2808 samochodów. Co ciekawe, marka znalazła się na szczycie podium pierwszy raz od siedmiu miesięcy. W lipcu najwięcej klientów zdecydowało się na modele X3, X1 oraz serię 2. Mercedes-Benz sprzedał zaledwie o 106 egzemplarzy mniej, choć statystyki nie uwzględniają osobowych wersji Citan, Vito, Marco Polo i Sprintera.
Szybka matematyka wskazuje więc na zarejestrowane 2702 egzemplarze. Wśród najpopularniejszych z nich znalazł się Mercedes-Benz GLC, GLC Coupe oraz CLA. Podium zamyka Audi, które znalazło 2423 nabywców. Najchętniej kupowane modele tego producenta to Q3, Q5 i A3. Pierwsza dziesiątka stawki prezentuje się następująco:
- 1. BMW – 2808 egzemplarzy,
- 2. Mercedes-Benz – 2702 egzemplarze,
- 3. Audi 2423 egzemplarze,
- 4. Volvo 1606 – egzemplarzy,
- 5. Lexus – 975 egzemplarzy,
- 6. Mini – 387 egzemplarzy,
- 7. Porsche – 252 egzemplarze,
- 8. Land Rover – 246 egzemplarzy,
- 9. Alfa Romeo – 180 egzemplarzy,
- 10. DS – 45 egzemplarzy.
Interesująca jest również kolejna dziesiątka w tabeli. Tuż za DS znalazło się Ferrari z 11 egzemplarzami, Lamborghini z 4 egzemplarzami oraz tylko 1 Rolls-Royce. Jednocześnie nie zarejestrowano żadnych samochodów marki McLaren, Jaguar i Alpina. To jednak zrozumiałe z uwagi na dostępność i ograniczenia w produkcji niektórych producentów.

W zestawieniu rządzą SUV-y
Wśród najpopularniejszych modeli w lipcu uplasowały się dwa modele Volvo. XC60 i XC40 znalazły kolejno 590 i 563 nabywców. Podium zamyka BMW X3 z liczbą 511 egzemplarzy. W tabeli widać też kilka zaskoczeń. Lexus LBX radzi sobie stosunkowo dobrze i zdołał przebić takie modele jak Audi A5 oraz Mercedes-Benz GLE. Warto zwrócić uwagę na liczbę zarejestrowanych GLC i GLC Coupe – to 340 i 339 egzemplarzy. Było blisko.
- 1. XC60 – 590 egzemplarzy,
- 2. XC40 – 563 egzemplarze,
- 3. X3 – 511 egzemplarzy,
- 4. Q3 – 420 egzemplarzy,
- 5.Q5 – 419 egzemplarzy,
- 6. A3 – 408 egzemplarzy,
- 7. X1 – 388 egzemplarzy,
- 8. seria 5 – 353 egzemplarze,
- 9. A6 – 349 egzemplarzy,
- 10. GLC – 340 egzemplarzy.
Niewykluczone, że po spadku odnotowanym w maju liczba rejestracji samochodów segmentu premium będzie dalej rosła. Z drugiej strony rozumiem ewentualne wątpliwości, czy niektóre marki rzeczywiście powinny znaleźć się w zestawieniu na równi z Porsche, McLarenem czy Rolls-Royce’em. Jakość ma różne definicje, dlatego każdy rozumie ją nieco inaczej.
Więcej ciekawych danych znajdziesz tutaj: