Dzisiaj przypada 42. rocznica rozpoczęcia produkcji Poloneza. Przypominamy 42 wersje polskiego auta
Polonez wszedł do produkcji dokładnie 42 lata temu. Choć pozornie w niewiele zmienionej formie produkowano go aż do 2002 r., to i tak trudno spamiętać wszystkie wersje i wariacje. Przypominamy aż 42 odmiany Poloneza.
Pojazdy z krajów demokracji ludowej często miały ciekawą przypadłość. Przez swoje nadmiernie wydłużone okresy produkcji połączone z brakami innych pojazdów na rynku socjalistyczne auta musiały pełnić szereg funkcji, do których nie były projektowane. W efekcie powstawały dziesiątki wersji i modyfikacji tych aut. Nie inaczej było z Polonezem, a oto 42 jego wcielenia.
Zwyczajne odmiany krajowe:
1. Polonez Borewicz (w tym Lux), kanoniczny Polonez.
2. Polonez Coupe – nikt nie wie po co istniał.
3. Polonez 3d – jak coupe, ale nie. Musisz znać tę różnicę, jeśli kochasz FSO.
4. Polonez 2000 z silnikiem Fiata 132 – to był ten wzmocniony.
5. Polonez Popular/C - wersja zubożona na czas kryzysu. Tak jakby ta normalna była bogata...
6. Polonez MR 87 Akwarium – dodali trzecie okienko. To jest coś.
7. Polonez MR 89 Przejściówka – dodali klapę otwierającą się razem z tablicą rejestracyjną, przez co Polonez wreszcie stał się chociaż odrobinę praktyczny.
8. Poldoford z silnikiem 2.0 Forda Sierry – ile tego powstało, kto to może wiedzieć.
9. Polonez Caro MR 91 Wąski. Horror.
10. Polonez Caro MR 91 1.9 GLD (diesel). Silnik Citroena trząsł się tak, jakby chciał wyskoczyć z mocowań.
11. Polonez Caro MR 93 Szeroki – wreszcie jakaś sensowna modyfikacja.
12. Polonez Caro MR 93 1.4 GTI Rover (potem również Atu) – pierwszy Polonez z naprawdę nowoczesnym silnikiem. Nie był on może najtrwalszy ani najoszczędniejszy, ale 103 KM robiło wrażenie.
13. Polonez Atu, czyli sedan o którego nikt nie prosił.
14. Polonez Caro Plus – przypudrowany emeryt.
15. Polonez Atu Plus – to samo, tylko sedan.
16. Polonez Truck ST – zwykły
17. Polonez Truck LB – dłuższa paka
18. Polonez Truck DC – półtorej kabiny
19. Polonez Truck Roy – kabina czterodrzwiowa
20. Polonez Truck Bella z lampami z Cinquecento
21. Polonez Truck Bella szeroka lampa
22. Polonez Truck Bautex
23. Polonez Truck strażacki
24. Polonez Cargo
25. Polonez Cargo Plus
26. Polonez sanitarka
27. Polonez Kombi – łabędzi śpiew naszego motoryzacyjnego przeboju, czyli jak zrobić kombi najtańszym kosztem
Wersje specjalne i zdrutowane:
28. Polonez Atu Limited
29. Plusominusy (mieszanka części z dwóch modeli, zazwyczaj białe)
30. Polonez Caro z klapą Walenta
31. Polonez Analog – nieudana próba stworzenia pickupa 4x4 na bazie Poloneza. Powstało kilka prototypów, żaden nie rokował nadziei na produkcję seryjną.
32. Polonez 1.5 Turbo
33. Stratopolonez - powstała jedna sztuka tego niezwykłego pojazdu rajdowego z silnikiem od Lancii Stratos.
34. Polonez 2000 Rally
35. Polonez Kemping (kamper)
36. Polonez Jamnik - niezwykły wariant sześciodrzwiowy, czyli kontynuacja Polskiego Fiata 125p „jamnika”.
37. Polonez 2.0 turbodiesel VM - co najmniej dziwna koncepcja, ale może to lepiej że nie robiono tego seryjnie.
Eksportowe
38. FSO Prima
39. FSO Piedra – czytaj tutaj
40. Solitaire Plus
41. Nasr Polonez – wersja licencyjna produkowana, czy też raczej montowana w Egipcie.
42. Polonez Mistral
Niesamowite, że z przypudrowanego Fiata 1500 FSO dało radę wycisnąć aż 42 różne wersje (a nawet więcej, znalazłoby się jeszcze kilka dziwnych Polonezów). Wszystkie nadal z tą samą przestarzałą mechaniką. Jeszcze dziwniejsze, że na większość z nich znaleźli się klienci.