GTi powraca. Seria świetnych hot-hatchy dostanie kontynuację
GTi to nie tylko plakietka na samochodzie - to symbol, budzący jednoznaczne skojarzenia. Teraz powróci na samochód, którego producent parę lat temu ją porzucił - Peugeota 208.

Od początku lutego Peugeot ma nowego szefa - Alaina Faveya. Choć rządzi francuską marką od ledwie kilku tygodni, już podzielił się z nami dobrą wiadomością, dzięki której powinien zyskać zwolenników wśród fanów marki.
Emblemat GTi powróci na Peugeota
Rozmawiając z brytyjskim Autocarem, nowy dyrektor generalny Peugeota Alain Favey zadeklarował, że Peugeot zaprezentuje nowy model noszący kultową plakietkę GTi. A dokładniej będzie to wersja elektrycznego modelu e-208, choć kolejne modele też nie są wykluczone.
Jeśli chodzi o specyfikację techniczną i standardy grupy Stellantis, możemy się spodziewać, że układ napędowy będzie identyczny jak w innych, podobnych mu autach z koncernu - Lancii Ypsilon HF, Abartha 600e, czy Alfa Romeo Junior Veloce. Wszystkie te modele korzystają z tej samej platformy e-CMP, na której osadzony jest również e-208. Wtedy e-208 GTi byłby dostępny w wariantach o mocy 237 lub 278 KM.
Jeśli chodzi o debiut nowej, pikantnie doprawionej wersji, może on nastąpić jeszcze w bieżącym roku. I tak, wersja elektryczna niekoniecznie jest tym czego byśmy sobie życzyli. Jest jednak cień szansy, że nowe peugeotowskie GTi powstałoby także na bazie spalinowej odmiany 208.
„Zaczniemy od modelu e-208, ale słuchamy także opinii dziennikarzy i tego, co mówią nasi klienci. Nie wykluczamy także innych wersji modelu 208 z emblematem GTi, ale na razie nie planujemy absolutnie nic w tym kierunku” - mówi Favey.
Więcej o samochodach spod znaku lwa przeczytasz tutaj:
Bo GTi to nie tylko Volkswagen
Plakietka GTi kojarzy się przede wszystkim z Volkswagenem Golfem - to oczywiste, gdyż od niemal pięciu dekad każdą generację niemieckiego kompaktu w swojej usportowionej wersji zdobiły te trzy literki. Choć nie jest to nazwa zarezerwowana tylko dla VW - swoje sportowe wersje GTi miały także Suzuki Swift, Citroen BX, czy nawet Polonez Caro.
Różne modele Peugeota także były opatrzone emblematem GTi. Pierwszym z nich był 205, oferowany z początku z silnikiem 1.6, a następnie z 1.9. Po nim następowały także 309, 106, 306, 206 i 207, przy czym niektóre z nich były zależnie od rynku znane także jako Rallye, S16, bądź RC.

Ostatnimi dwoma GTi Peugeotami były 208 I generacji i 308 II generacji - przyczyną ich wycofania były oczywiście normy emisji. Interesujący nas 208 był oferowany z turbodoładowanym silnikiem 1.6 THP rozwijającym 197 KM. Powstała też wersja 30th anniversary świętująca rocznicę wypuszczenia 205 GTi - była mocniejsza o jedynie 11 KM, lecz posiadała zmodyfikowane zawieszenie, które dawało kierowcy niemal torowe doświadczenia z jazdy. Czy e-208 GTi będzie potrafił to samo? Zobaczymy.