Tylnonapędowa limuzyna Mazdy wyceniona. W Chinach kosztuje mniej niż 100 tys. zł, a w Polsce?
Mazda6e (nazwę pisze się razem) za chwilę trafia do salonów, więc doczekała się polskich cen. Czy Volkswagen ID.7 trzęsie ze strachu kołami?

Informacja o chińskiej cenie Mazdy6e, znanej tam jako EZ-6, kilka miesięcy temu zelektryzowała czytelników. Trudno się dziwić - ten wielki (ponad 4,9 m długości) i bardzo ładny, elegancko prezentujący się samochód kosztował w przedsprzedaży juanową równowartość 22 800 dolarów, czyli ok. 85 000 zł. Potem… w ramach promocji staniał jeszcze mocniej. Mazda od początku zapowiadała, że ten samochód trafi do Europy, więc przebieraliśmy nogami w oczekiwaniu na ceny. Teraz się pojawiły.
Mazda6e - najważniejsze dane

Przypominamy, że mimo bardzo „mazdowskiego” wyglądu, ten wóz powstał w silnej kooperacji z chińskim Changanem. Jak na razie jest dostępny tylko jako auto elektryczne - wersji ze spalinowym range extenderem, czyli silnikiem zwiększającym zasięg motoru EV, póki co w cenniku nie ma. Przypominam: 6e wygląda na sedana, ale to liftback.
Oddajmy głos Maździe opisującej wersje silnikowe 6e. Spokojnie, są tylko dwie. „Wersją standard jest układ napędowy Mazda6e - optymalne rozwiązanie dla kierowców, dla których liczy się możliwie najkrótszy czas ładowania”… No dobrze, oszczędzę wam marketingowej otoczki. Czas na konkrety.

-wersja bazowa ma 258 KM (320 Nm) i akumulator 68,8 kWh. Od zera do 100 km/h rozpędza się w 7,6 s, ma napęd na tył i przejedzie na jednym ładowaniu 479 km. Maksymalna moc ładowania: 165 kW.
-wersja Long Range ma 244 KM (320 Nm) i akumulator 80 kWh. Od 0 do 100 km/h: 7,8 s. Zasięg: 552 km. Maksymalna moc ładowania: 90 kW. Czyli zajedziemy dalej, ale będziemy potem dłużej stali przy ładowarce. Interesujące, bo zwykle działa to odwrotnie i droższe wersje szybciej się też ładują.
Ile kosztuje Mazda6e?

Do wyboru są dwie wersje silnikowe i dwie wyposażeniowe. Już bazowa Takumi ma m.in. kamery 360, pompę ciepła, adaptacyjny tempomat, skórzaną tapicerkę, ekran o przekątnej 14,6 cala i panoramiczny, szklany dach. Takumi Plus wyróżnia się obecnością brązowej, skórzanej tapicerki Nappa, ma też inne detale wykończeniowe we wnętrzu.
Ceny są następujące.
Mazda6 Takumi – 198 200 zł
Mazda6 Takumi Plus – 206 600 zł
Mazda6 Long Range Takumi – 203 600 zł
Mazda6 Long Range Takumi Plus – 212 000 zł
Do aut da się dodać lakiery za 3900, 4900 lub 5900 zł, oprócz tego lista opcji nie jest zbyt pokaźna (felgi, hak, maty do bagażnika itd.).
Czy to drogo?
Ceny nie są oczywiście tak niskie, jak na rynku chińskim, należy jednak pamiętać, że da się od nich jeszcze odjąć dopłaty z programu rządowego „NaszEauto”, bo Mazda mieści się w założonych limitach cenowych. Można odliczyć do 40 000 zł, jeśli m.in. zezłomujemy stare auto i mieścimy się w widełkach zarobków określonych w projekcie jako niskie. W przypadku leasingu aut elektrycznych podstawowa kwota wsparcia dla osób fizycznych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wynosi 30 000 zł.

Za głównych rywali Mazdy można uznać Teslę Model 3 (jest mniejsza ale szybsza, start cennika od 184 990 zł) i Volkswagena ID.7 (podobne wymiary, podobne parametry, start ceny promocyjnej od 227 690 zł). To może być ciekawa walka.