W mojej okolicy jest 8 ładowarek do samochodów elektrycznych. Z żadnej nie da się skorzystać
Uparłem się, żeby hybrydę plug-in ładować z miejskiej ładowarki, a nie z kontaktu w garażu.
![ładowarki elektryczne warszawa](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-01.jpg)
Hybrydy plug-in mają tę miłą właściwość, że mogę naładować je w ok. 4 godziny do pełna w garażu i potem mieć cały dzień kręcenia się po mieście na elektryczności. Ostatnio jeżdżę pewnym autem francuskim wykonanym w tej technologii i naprawdę bardzo staram się rozładowywać i doładowywać akumulatory, a unikać jazdy z silnikiem spalinowym. Idzie mi nieźle, mam już średnią spalania 3,8 l/100 km. Ale w sumie nie o tym chciałem. Postanowiłem bowiem, że będę korzystał z miejskich ładowarek, płatnych czy bezpłatnych, które mam w okolicach mojego bloku. Jest ich aż osiem, wszystkie pojawiają się w aplikacji PlugShare. No to lecimy po kolei, zobaczmy jak mi poszło (spoiler alert: beznadziejnie).
Ładowarka nr 1 przy ulicy J
Wiązałem z nią największe nadzieje, bo jest blisko mnie. To ładowarka komercyjna Nexity. Nie pojawia się niestety w aplikacji Nexity, ale nie wiedziałem dlaczego. Podjechałem do niej, z instrukcji wynikało że trzeba zeskanować kod QR przy mocowaniu przewodu i wtedy przeniesie nas na stronę, gdzie można dokonać płatności za ładowanie. Kod zeskanowałem, wyrzuciło informację: nieprawidłowy numer ładowarki. Wpisałem adres internetowy napisany na ekranie ładowarki: brak takiej strony. Ładowarka nie reagowała na nic, napisałem więc maila do Nexity i pojechałem do następnej ładowarki.
![ładowarki elektryczne warszawa](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-06.png)
Ładowarka nr 2 przy ulicy B
To także Nexity, ale jeszcze śmieszniejsza. Nie ma na niej nawet numeru i kodu QR. Po prostu stoi i świeci się w niej ekran z instrukcjami, których nie można zrealizować, bo brakuje podstawowych elementów do przejścia dalej. W aplikacji Nexity nie pojawia się. Jedźmy dalej.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-07.jpg)
Ładowarka nr 3 na terenie parkingu hotelowego
Nexity. Ten sam problem co poprzednie, tj. brak w aplikacji Nexity, nie reaguje na kod QR. Do tego mamy umiejscowienie na płatnym parkingu hotelowym, który kosztuje 5 zł za godzinę. Jeśli nie jesteśmy gośćmi hotelowymi i nie opłacamy parkingu za czas naszego pobytu, każda godzina korzystania z ładowarki kosztuje dodatkowo 5 zł, poza prądem który zużyliśmy. Cena za 1 kWh to 1,49 zł, a hybryda którą jeżdżę ma pojemność akumulatorów wynoszącą 13 kWh. Ładowanie do pełna to ok. 3 godziny (może 2,5, ale płaci się za każdą rozpoczętą). Ładowanie do pełna wyniosłoby więc 34,37 zł za 40 km zasięgu. Przejechanie 100 km w ten sposób kosztowałoby mnie 86 zł. To tak, jakby mój samochód palił 20 litrów benzyny na 100 km.
Teoretyzuję, Nexity nr 3 też nie działało.
Ładowarka nr 4 przy ulicy B2
Teren prywatny, wstęp wzbroniony. Wjazd tylko dla gości Fundacji Ludzi Prestiżu. Reszta wypad. Nie, nie może pan skorzystać. Paszoł won.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-03.jpg)
Ładowarka nr 5 na terenie dużego serwisu samochodowego
Serwis był nieczynny, bo to było święto państwowe. Kolejny temat: ładowarki są np. czynne w dni powszednie od 8 do 17. Potem nie, bo ochroniarz zamyka bramę i do widzenia. Auta elektryczne można ładować tylko w godzinach pracy, czyli wtedy, kiedy teoretycznie powinny być używane do pracy. Genialne. Ładowarka i tak była niezdatna do użytku, bo przewody są wprawdzie dostępne z zewnątrz, ale włącza się ją z wnętrza serwisu, gdzie nie było nikogo. No to nara. Jedźmy do następnej.
Ładowarka nr 6 pod sklepem sportowym D
Darmowa, włączana przez obsługę sklepu. Działa tylko do godziny 21.00. Jedno z dwóch stanowisk było wolne, co nic mi nie dało, bo w ładowarce nie ma przewodu z końcówką do gniazda Typ 2. Trzeba mieć własny przewód tego rodzaju, a producent go nie zapewnił, dołożył tylko ładowarkę sieciową do zwykłego gniazdka 230V. Była więc dla mnie bezużyteczna. Jedźmy zobaczyć nr 7.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-05.jpg)
Ładowarka nr 7 przy ulicy M
Ładowarka miejska PGE, darmowa. Podłączyłem przewód, wcisnąłem Start. Urządzenie trochę pomieliło, pomieliło i pokazał się komunikat „proces ładowania przerwany przez użytkownika”. I tak pięć razy. Zadzwoniłem na infolinię, gdzie uprzejma pani powiedziała mi, że ona nie widzi żadnego problemu z tą ładowarką i pewnie źle podłączam. Rozumiem, widać ten skomplikowany proces przerósł mnie, to na pewno moja wina że ładowarka nie ładuje. Pozdrowiłem panią serdecznie.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-02.jpg)
W międzyczasie dostałem odpowiedź na maila z Nexity (ładowarki 1, 2 i 3). Stacje, z których chciałem skorzystać, nie mają badań UDT, więc nie mogą być oficjalnie udostępnione. Stoją i czekają na badania UDT. A kiedy one nastąpią? Nie wiadomo, nie interesuj się, bo wiesz, kocia mordka.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-08.jpg)
Ładowarka nr 8 w centrum handlowym Galeria Mall
Greenway. Parę dni wcześniej zarejestrowałem się w Greenway, karty jeszcze nie dostałem, ale ponoć można przez aplikację. Pewnie że można, ale parking Galerii Mall jest płatny, a 1 kWh kosztuje nie 1,49 zł jak w Nexity, a 2,19 zł w wersji bezabonamentowej. Plus 40 groszy za minutę po przekroczeniu 45 minut. Ładowanie hybrydy plug-in przebiega powoli, złączem Typu 2, więc tak jak pisałem wcześniej, trzeba 2,5 godziny żeby się naładowała. A to oznacza: 13 x 2,19 zł + 42 zł opłaty za czas (1:45 x 0,4 zł) + 15 zł za 3 godziny parkowania w Galerii Mall. Razem 85,47 zł za 40 km jazdy, czyli 213,67 zł za 100 km.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-09.jpg)
213,67 zł za 100 km
Mój samochód musiałby palić 51 litrów benzyny na 100 km, żebym uzyskał taką samą kwotę za jego tankowanie paliwem konwencjonalnym. DOBRY INTERES XDDD
To i tak bez znaczenia, bo parking był zamknięty, poszedłem tam po prostu piechotą. Szlaban nie otwierał się – Galeria Mall akurat była nieczynna.
Ostatecznie naładowałem auto w garażu, jak zwykle.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/8-ladowarek-04.jpg)
A idźcie w diabły z tą całą elektryfikacją. Pomysł wspaniały, tylko ludzie k......