REKLAMA

Egzotyczny Fiat może być twój za 15 tys. zł. Ta cyferka to nie błąd w druku

Fiat 147 to samochód z kategorii „coś mi dzwoni, ale nie wiem, w którym kościele”. Ten sobowtór Fiata 127 jest również jego bliskim krewnym, tyle że żyjącym na emigracji w dalekiej Brazylii - choć jeden egzemplarz sprzedają Polacy.

Fiat 147
REKLAMA

Polski fanpage na portalu Facebook o nazwie „Sprzedajemy Klasyki” udostępnił ogłoszenie o sprzedaży Fiata 147. I nie, nie ma tu błędu w druku - jest za to praktycznie niespotykany w Europie model Fiata, który w Brazylii jest autem kultowym.

Protoplasta współczesnej motoryzacji w Brazylii

REKLAMA

W 1976 r. Fiat postanowił wprowadzić do Brazylii model, który zyska popularność na tym szybko rozwijającym się rynku. Już wcześniej zainteresowali się nim rywale z RFN i Stanów Zjednoczonych w postaci Volkswagena, Forda i General Motors, więc Włosi musieli działać szybko. Na konkwistadora wybrano jeden z najpopularniejszych modeli w tamtym czasie

Trzeba było go dostosować do potrzeb Ameryki Południowej - m.in. zastosowano silnik mogący pracować na benzynie o zaledwie 73 oktanach, czy większy prześwit. Przy minimalnych zmianach w wyglądzie (inny przedni grill) wprowadzono go do sprzedaży jako 147. Z czasem oprócz trzydrzwiowego hatchbacka do oferty dołączyły także trzydrzwiowe kombi 147 Panorama, oraz dwudrzwiowy sedan Fiat Oggi.

Największą zaletą 147 była zastosowana w nim technologia spalania etanolu. Alternatywa dla benzyny, która dzisiaj w Brazylii jest podstawą lokalnej oferty każdego producenta, po raz pierwszy znalazła się właśnie w Fiacie, jako remedium na ówczesny kryzys paliwowy, który dotknął obydwie Ameryki. Z tego powodu (a dokładniej zapachu jego spalin) uzyskał on przezwisko cachacinha - zdrobniale od cachaçy, czyli popularnego trunku procentowego w Brazylii. Z czasem Fiat wprowadzał podobne motory na alkohol do innych modeli, z czasem tworząc linię silników Flex, która dzisiaj jest naturalnym wyborem dla klientów wybierających nowy samochód w Kraju Kawy.

Produkowano go do 1987 r. w Brazylii, a jeszcze przez kolejne 9 lat w Argentynie, gdzie również zyskiwał zależnie od wersji nazwy Brio, Spazio, Vivace, czy Sorpasso. Jego następcą został Fiat Mille, czyli lokalna odmiana Fiata Uno.

To jak on znalazł się we Włoszech?

Jako rozszerzenie oferty, Fiat 147 trafił na Stary Kontynent pod przykrywką wersji modelu 127. Po raz pierwszy, brazylijski Fiat został w 1979 r. zaimportowany do Włoch, gdzie z modyfikacjami wizualnymi w postaci terenowego orurowania, w katalogach widniał pod nazwą 127 Rustica.

Fiat 127 Rustica

W kolejnym roku Fiat 147 z silnikiem diesla 1.3 z serii Fiasa trafił do Włoch pod nazwą 127 Diesel. Później dołączyło też do niego kombi 127 Panorama, które analogicznie do Diesla nie było niczym innym, jak brazylijskim Fiatem 147 Panorama. Podobnie zresztą, jak pierwsza generacja Fiata Fiorino, będąca importowanym z Brazylii modelem o tej samej nazwie.

Gdy w 1983 r. zakończyła się produkcja Fiata 127 w Turynie, już wszystkie egzemplarze były sprowadzane z Brazylii - analogicznie do Fiatów 126, które od 1979 r. produkowano wyłącznie w polskiej FSM. Występowały one w katalogach z przydomkiem Unificata, choć przy nowym, zaprojektowanym za miliardy lirów Uno stanowił jedynie margines sprzedaży. Ostatecznie dostawy 127 Unificata do Włoch zakończyły się wraz z zaprzestaniem ich produkcji w Brazylii w 1987 r.

Więcej o autach z ogłoszeń znajdziesz tutaj:

Ale auto z ogłoszenia to jeszcze co innego

Wraz z tworami jak Rustica, Unificata, czy Panorama, także zwykły Fiat 147 był w latach osiemdziesiątych sprowadzany w niewielkich (wręcz śladowych) ilościach do Włoch - był nawet sprzedawany pod swoją właściwą nazwą. Jego wyróżnikiem był stary przód, pochodzący z egzemplarzy pierwszej serii - mimo że 147 przeszedł dwa liftingi, to wersja oszczędnościowa z najmniejszym silnikiem 1.1 zawsze miała ten oryginalny. Wszystkie 147 we Włoszech miały pierwotny wygląd, gdyż miały być ultratanią alternatywą dla 127, a potem także dla Uno. Z tych samych powodów, później Fiat ściągał inne, tanie modele z Brazylii - Innocenti Mille, czyli bazującego na Uno brazylijskiego Fiat Mille, czy Fiata Palio hatchback. Z tą drobną różnicą, że sprowadzania 147 do Włoch było najczęściej inwencją samych dilerów.

I właśnie takim autem jest to z ogłoszenia. To egzemplarz spośród niewielkiej liczby sprowadzanych do Włoch Fiatów 147.

REKLAMA

Jak podają prowadzący fanpage, Fiacik jest w dobrym stanie i ma ważne, włoskie badanie techniczne. Ze zdjęć wygląda, że auto jest oryginalne, wygląda naprawdę na zadbane i ma stare, włoskie tablice rejestracyjne - pewnie jeszcze jest od pierwszego właściciela, 90-letniego pana Giovanniego. A przy tym cena jest całkiem atrakcyjna, gdyż ustalono ją na 15 tys. zł. Stosunek ceny do unikalności - wprost fenomenalny.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-01T13:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-01T10:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-30T17:26:48+02:00
Aktualizacja: 2025-05-30T15:20:47+02:00
Aktualizacja: 2025-05-30T12:30:14+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T18:39:54+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T18:06:33+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T17:09:13+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T12:31:37+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T12:12:21+02:00
Aktualizacja: 2025-05-29T11:09:44+02:00
Aktualizacja: 2025-05-28T16:46:59+02:00
Aktualizacja: 2025-05-28T14:11:19+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA