REKLAMA

Chiński cybertruck dostanie silnik spalinowy. Bo tak właśnie się poprawia samochody elektryczne

Jak poprawić elektryka? Oczywiście poprzez zamontowanie mu silnika spalinowego. Tą drogą poszedł chiński Changan, który to dziwacznemu pickupo-SUV-owi coupe (inspirowanemu Cybertruckiem) Nevo E07 postanowił zamontować silnik spalinowy, pozwalający na wydłużenie pierwotnego zasięgu.

Changan Nevo E07
REKLAMA

W lipcu bieżącego roku rozpoczęła się produkcja całkowicie elektrycznego modelu Changana - E07 z jego linii samochodów elektrycznych Nevo (na rodzimym rynku Qiyuan E07). Pierwotnie był to samochód wyłącznie elektryczny, lecz wkrótce do tej wersji dołączy również wersja elektryczna o wydłużonym zasięgu - czyli wyposażona w generator spalinowy (skrótowo EREV). Będzie ona wyposażona w akumulator o pojemności 39,05 kWh, który zapewnia zasięg całkowicie elektryczny do 200 km.

REKLAMA

Pickup, SUV i coupe w jednym

Patrząc na E07 od przodu, niewiele osób pomyśli, że to pickup. Nie twierdzę, że wszystkie pickupy są brzydkie, ale ten nie wygląda jak pojazd pełniący rolę wołu roboczego. Jest na to zbyt designerski - uwagę z przodu zwracają integralne, przednie reflektory, po bokach ujrzymy ukryte klamki drzwi, nadkola okalają czarne nakładki, a drzwi mają znaczne wcięcie u dołu. Do tego kupujący mają do wyboru koła 20 lub 21-calowe o stylowych obręczach.

Rola pickupa to tak naprawdę tylko powód do szpanu dla jego właściciela. Z tyłu samochodu mamy podwójną pokrywę bagażnika - górną, jak w zwykłej osobówce oraz dolną, opuszczaną burtę. Żeby z SUV-a coupe zrobić pickupa, trzeba odczepić górną pokrywę, co da nam otwartą przestrzeń ładunkową. Jednakże raczej nikt zbyt wiele towaru nim nie przewiezie, gdyż jego ładowność wynosi zaledwie 300 kg.

Changan Nevo E07

Samochód jest wyposażany w przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami, a z tyłu niezależne zawieszenie ze stopu aluminium w kształcie litery H. Jeśli chodzi o jego zdolności terenowe, to Changan deklaruje głębokość brodzenia 600 mm, oraz kąt natarcia i zejścia wynoszące odpowiednio 21 i 23 stopnie.

Więcej o chińskich samochodach znajdziesz tutaj:

Różnice są minimalne

Wymiary wersji EREV są takie same jak w przypadku standardowej wersji elektrycznej - długość wynosi 5045 mm, szerokość 1996 mm, natomiast dla wysokości podano trzy różne wartości - 1640, 1665 i 1695 mm. Rozstaw osi wynosi 3210 mm. Różnica w masie pomiędzy obydwoma wersjami jest względnie niewielka - model z samym silnikiem elektrycznym waży 2325 kg, zaś wersja EREV o 70 kg więcej - 2395 kg.

Z zewnętrz wersja EREV wygląda niemal tak samo jak samochód całkowicie elektryczny. Jedyną naprawdę zauważalną różnicą jest to, że model z generatorem spalinowym ma tradycyjny przedni grill.

Changan Nevo E07

Rozszerzenie zasięgu Nevo E07 zapewnia turbodoładowany, półtoralitrowy silnik benzynowy o maksymalnej mocy 149 KM. Moc przenoszoną na koła zapewnia silnik elektryczny o mocy 314 KM zamontowany na tylnej osi w wersji z jednym silnikiem. W wersji z dwoma silnikami elektrycznymi jest on uzupełniany motorem o mocy 178 KM na przedniej osi. Silniki te mają mniej mocy niż silniki elektryczne o mocy 255 KM i 342 KM w wersji całkowicie elektrycznej. Maksymalna prędkość wersji EREV wynosi 190 km/h.

Podczas gdy elektryk wykorzystuje potrójne baterie litowe, w celu obniżenia kosztów w EREV dokonano przejścia na baterie litowo-żelazowo-fosforanowe. Pojemność baterii 39,05 kWh zapewnia wersji z jednym silnikiem zasięg całkowicie elektryczny 200 km, zaś w wersji z dwoma silnikami - 180 km. Deklarowane zużycie paliwa wynosi odpowiednio 5,8 i 6,1 l/100 km.

Changan Nevo E07

Przynajmniej ma bogate wyposażenie

Z przodu samochód, podobnie jak wersja EV, powinien oferować podwójne siedzenia w technologii Zero Gravity. Zgodnie z modą rozpowszechnianą przez Teslę, Nevo E07 nie ma klasycznej konsoli środkowej - zamiast niej zamontowano wyświetlacz typu head-up oraz 15,4-calowy ekran dotykowy.

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku wersji EV, informacje z Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chińskiej Republiki Ludowej pokazują, że wersja EREV będzie wyposażona w LiDAR. Dzięki 11 kamerom, pięciu radarom milimetrowym, 12 radarom ultradźwiękowym i dwóm LiDAR-om Nevo E07 powinien być wypełniony wszelkimi wspomagaczami dla kierowcy.

Wprowadzenie wcześniej zapowiedzianej wersji elektrycznej do oficjalnej oferty producenta jest obecnie spodziewane w okolicach października bieżącego roku, zaś wersja EREV prawdopodobnie pojawi się kilka miesięcy później. Oczekuje się, że ceny EV zaczną się od około 300 000 juanów (164 tys. zł), zaś ​​ceny EREV zaczną się od około 270 000 juanów (148 tys. zł).

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA