BYD rozmnaża się w Europie. Oprócz swojego BMW, wprowadzi swojego Bentleya
Chiński gigant BYD poszerza swoją europejską ofertę o dwie marki. Przedstawicielka marki potwierdziła wprowadzenie prestiżowej marki Denza i luksusowej Yangwang - dzięki tej drugiej BYD będzie pierwszym chińskim producentem w segmencie aut najbardziej luksusowych.

BYD w końcu potwierdziło plany wprowadzenia na rynek europejski swojej ekskluzywnej marki Yangwang - to najbardziej prestiżowa marka należąca do chińskiego koncernu. O jej wprowadzeniu zadeklarowała wiceprezes BYD Stella Li, w swojej rozmowie z brytyjskim Autocarem.
Marka ze szczytu, wzbudzająca podziw
Yangwang to perła w koronie chińskiego potentata w segmencie hybryd i elektryków. Już sama jej nazwa podkreśla jej luksusowy status - w języku mandaryńskim słowo "yangwang" znaczy ni mniej, ni więcej co "podziwiać (kogoś lub coś)". W jej gamie znajdziemy zaawansowane technologicznie modele, które w Chinach pozycjonuje się jako rywali dla tak prestiżowych, europejskich marek jak Bentley, czy Ferrari.


Pierwszym jej modelem był pokazany w 2023 r. Yangwang U8 - luksusowy SUV o mocy ponad 1000 KM, który może obrócić się o 360 stopni w miejscu i unosi się na wodzie. Niedługo później pojawił się elektryczny supersamochód U9 osiągający 386 km/h, który dzięki w pełni hydraulicznemu zawieszeniu może skakać w miejscu lub jeździć na trzech kołach. W Chinach auta kosztują odpowiednio 1,098 mln juanów (557,6 tys. zł) i 1,68 mln juanów (853 tys. zł), ale nie trzeba nikomu mówić, że u nas będzie znacznie drożej. Do Europy z czasem ma do nich dołączyć model U7 z czterema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 1250 KM, przyspieszający od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 3 s.


Dzięki marce Yangwang, BYD będzie pierwszym chińskim koncernem wchodzącym na rynek najbardziej luksusowych samochodów. Jednak kiedy dokładnie ujrzymy te auta w salonach Starego Kontynentu, pozostaje niesprecyzowane.
Więcej o koncernie BYD przeczytasz tutaj:
Już wcześniej wiedzieliśmy o innej marce
Zanim dotrą do nas Yangwangi, wcześniej pojawią się auta marki Denza. Ta druga pełni rolę marki pośredniej między popularnym BYD, a luksusowym Yangwangiem - coś w stylu niegdysiejszego, fordowskiego Mercury. Denza jest nieco starsza od Yangwanga, bowiem utworzono ją w 2010 r., jako owoc współpracy BYD i Mercedesa-Benza. Jednakże, Niemcy wycofali się z przedsięwzięcia w zeszłym roku.

W przeciwieństwie do w pełni elektrycznych Yangwangów, Denza oferuje hybrydy typu plug-in - na start powinniśmy dostać dwa modele, w postaci shooting-brake'a Z9GT, oraz luksusowego vana D9. Pojawią się one na początku przyszłego roku.
