Volvo EX30 to już europejski samochód. Ważna zmiana miejsca produkcji
Zmiana miejsca produkcji Volvo EX30 pomoże podtrzymać dobrą sprzedaż tego elektrycznego modelu, który jedynie Tesli się kłaniał.

Volvo EX30 to jeden z najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych w Europie w 2024 roku. Wprawdzie marka zapowiadała, że będzie to „game changer", czyli zmieniacz zasady gry, ale chyba sama nie liczyła na tak dobrą sprzedaż i wysokie miejsce w zestawieniach.
Model EX30 z końcem ubiegłego roku dostał się na podium najchętniej kupowanych aut elektrycznych w Europie, ulegając tylko Tesli. Podobnie było w Polsce, gdzie ten model również dał się wyprzedzić tylko amerykańskiemu producentowi. W osiągnięciu dobrych wyników na pewno pomogła cena, zaskakująco niska jak na markę uznawaną za premium. Teraz dochodzi kolejny atut, miejsce produkcji.

Volvo EX30 - europejski samochód
W internecie odbyło się już wiele wojen o to, jak przypisywać samochodowe marki do krajów. Czy o tym, czy marka jest niemiecka, amerykańska lub francuska decyduje miejsce produkcji, przewaga kapitału w spółce, a może przynależność historyczna? Volvo należące do chińskiej grupy Geely na pewno ucieszyłoby się z wygranej koncepcji, w której decydujące jest miejsce produkcji.
Produkcja Volvo EX30 została przeniesiona do Gandawy, w Belgii. W ten sposób samochody nie będą musiały odbywać już dalekiej podróży przez ocean. A co najważniejsze cena może pozostać dobra, nawet w obliczu unijnych planów celnych. W drugiej połowie roku z taśm ma zjeżdżać tam również wersja Cross Country. Zatrudnienie w zakładzie wzrośnie do 6600 osób. Poza modelem EX30 w Gandawie produkowane są również elektryczne modele EX40 i EC40 oraz hybrydowe XC40 i V60.
Model EX30 ma dla Volvo Cars ogromne znaczenie w kontekście dalszego umacniania pozycji na europejskim rynku elektrycznych aut klasy premium – powiedziała Francesca Gamboni, dyrektorka ds. produkcji i łańcucha dostaw Volvo Cars.
Inwestycja w europejską produkcję EX30 w Gandawie doskonale wpisuje się w naszą długofalową strategię, zgodnie z którą budujemy samochody tam, gdzie sprzedają się najlepiej.
Obecnie Volvo Cars produkuje w Europie dziesięć modeli elektrycznych i hybrydowych w zakładach w Gandawie i Torslandzie w Szwecji. Kolejna fabryka Volvo powstaje na Słowacji.

Wersje Volvo EX30
Cennik Volvo EX30 otwiera kwota 169 900 zł. Tyle należy zapłacić za wersję z napędem na tylną oś. Posiada ona zestaw akumulatorów o pojemności 51 kWh i ma 335 km zasięgu. W wersji Extended Range pojemność wzrasta do 69 kWh, a zasięg do 475 km. Najszybsza wersja to Twin Motor Performance. Ma napęd na obie osie i rozpędza się do 100 km/h w 3,6 s, jej zasięg to 450 km. Taki wariant kosztuje 237 900 zł. Za wersję Cross Country trzeba zapłacić 259 990 zł, ale występuje tylko w wersji wyposażenia Ultra.





Z kwotą 169 900 zł EX30 jest najtańszym modelem w gamie Volvo, a nie tylko najtańszym autem elektrycznym. Nie jest przy tym autem małym, bo jego rozstaw osi wynosi 2650 mm. Niską cenę udało się osiągnąć między innymi dzięki materiałom pochodzącym z recyklingu. Nie można też wykluczyć, że klienci docenili zmniejszenie śladu węglowego o 25 proc., względem modeli C40 i XC40. Dżins, len, mieszanka wełny, takie materiały znajdziemy we wnętrzu tego modelu. 95 proc. tego samochodu, można odzyskać po zakończeniu jego życia. Na to na razie się nie zanosi, bardziej na podtrzymanie wysokiego zainteresowania. W końcu teraz to europejski samochód.
Czytaj więcej o Volvo EX30:




