REKLAMA

Nowy najmniejszy Volkswagen jako GTI. Poproszę ten osłabiony

Koncepcja sprzedawania małych usportowionych samochodów nie upada. Nowy, mały Volkswagen może dostać wariant GTI. Dajcie w końcu jakiś odpowiednik SDI.

Nowy najmniejszy Volkswagen jako GTI. Poproszę ten osłabiony
REKLAMA

Trzeba rozprostować ten temat, bo w nowych elektrycznych Volkswagenach można się pogubić. W tym tygodniu zobaczyliśmy model koncepcyjny ID Every1. Będzie to najmniejsze elektryczne auto koncernu, cena ma wesoło kręcić się wokół 20 tys. euro, czyli w okolicach lekko ponad 80 tys. zł. Pożyjemy, zobaczymy.

REKLAMA

Pierwszy będzie ten drugi.

Ale to nie będzie pierwszy nowy-mały elektryczny Volkswagen, mimo że ma jedynkę w nazwie. W przyszłym roku pojawi się ID 2all, czyli model schodek wyżej w gamie. Ten ma rozpoczynać cennik kwotą około 25 tys. euro, ale nie będę już przeliczał na złotówki. W przypadku ID 2all już wiedzieliśmy, że będzie występował w różnych wariantach mocy i pojawi się odpowiednik GTI w tym modelu. Teraz wiemy, że Every 1 też ma szansę na mocny wariant, na takie elektryczne GTI.

Najpierw padły dużo ważniejsze słowa. Szef designu marki zapowiedział, że wraz z nowymi modelami kończą z dotykowymi panelami pod ekranem. Powrócą fizyczne przyciski do obsługi najważniejszych funkcji. Na to faktycznie czekali klienci, podejrzewam, że na elektryczne GTI w najmniejszym modelu czekają trochę mniej.

Elektryczne Volkswageny:

Volkswagen Every1 jako GTI

Volkswagen Every1 będzie mniejszy niż obecne Polo. Pokazany model jest długi na 3880 mm, czteromiejscowy, a napędzany będzie kołami przedniej osi, z mocą 95 KM. W rozmowie z Autocar dyrektor techniczny marki, Kai Grünitz powiedział, że wykorzystywana platforma (MEB) pozwala na zastosowanie większych silników. Nie wykluczył powstania wariantu GTI, ale zależeć to będzie także od reakcji klientów na nowy model.

Małe usportowione samochody są bardzo przyjemne. Zapewniają sportowe wrażenia, bez osiągania wysokich prędkości. Gdyby każdy mały samochód był GTI, życie byłoby lepsze. Obecne Polo GTI do setki rozpędza się w 6,5 s. Jest to wartość do osiągnięcia praktycznie dla każdego elektrycznego samochodu, wystarczy dobrać tylko właściwy silnik.

Nie należy oczekiwać, by najmniejszy model w gamie przyspieszeniem bił w przyszłości modele większe. Przypomnijmy tylko, że najsłabszy Volkswagen ID.4 osiąga setkę po 9 s. W wariancie GTX schodzi do 5,4 s.

Ale warianty GTX serii ID nie cieszą niesamowitym powodzeniem. Może najmniejszy Volkswagen będzie miał więcej szczęścia z tym tematem. W końcu najchętniej jest on wybierany w ID.3 (o ile dobrze zapamiętałem), czyli dotychczasowym najmniejszym modelu elektrycznym. Czas do setki jego najszybszej wersji to 7,4 s, a ma aż 204 KM mocy.

Pewnie GTI w Every1 się pojawi, choć listy społeczne na zapisy jeszcze się nie tworzą. A może w końcu daliby jakieś SDI?

Elektryczne SDI

REKLAMA

Wiadomo, że łatwiej samochody sprzedawać reklamując wersje szybkie. Każdy chce być szybki, po to też ludzie kupują elektryczne samochody. Może jednak przydałoby się wrócić do szczytnych tradycji SDI, gdy w stoperach padały ze starości baterie przy pomiarze przyspieszenia, ale za to tak niewiele palił, że zostawiał wiaderko oleju napędowego co rano pod drzwiami, w formie podziękowania, że ktoś codziennie do niego chce wsiąść.

Może to elektryczny odpowiednik SDI pozwoliłby dotrzeć do nowych grup chętnych na elektryczne samochody. Nie byłby zbyt szybki, może nawet byłby oburzająco wolny, ale za to zużywałby prądu tyle, ile światełka na choince przez cały sezon. Ładowałbyś auto raz na początku miesiąca, a potem o tym zapominał. Świetne rozwiązanie dla ludzi mieszkających w blokach. Tylko że nie nadejdzie, bo większy silnik jest zamontować dużo łatwiej, niż obniżyć zużycie energii. Ale czekam.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-20T11:52:36+01:00
Aktualizacja: 2025-03-19T18:23:44+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T17:50:35+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T14:56:47+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T20:03:29+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T15:09:16+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T13:41:29+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA