REKLAMA

Toyota Corolla Cross: wiemy już wszystko. Oto harmonogram dostępności i (przybliżona) cena

Toyota Corolla Cross zapowiada się na ogromny przebój rynkowy wśród klientów indywidualnych. Jako jeden z 20 dziennikarzy w całej Europie mogłem dziś uczestniczyć w pierwszej prezentacji tego auta. 

toyota corolla cross
REKLAMA
REKLAMA

Toyota Corolla Cross to crossover, który zapełni w gamie Toyoty lukę między niezbyt rodzinnym C-HR-em a ogromnym i dość drogim modelem RAV4. Dla Toyoty polski rynek jest niebywale ważny (w końcu ta marka to obecnie lider w Polsce, zdetronizowała Skodę), nic więc dziwnego, że Toyota Corolla Cross debiutuje w Europie właśnie najpierw w Polsce. Prezentacja była nie tyle premierowa, co przedpremierowa. Auto w specyfikacji europejskiej jeszcze nie ma, więc mogliśmy na razie obejrzeć model z rynku... filipińskiego.

Toyota Corolla Cross – silnik, wymiary

Auto ma 446 cm długości, więc mieści się wymiarowo idealnie między C-HR (439 cm) a RAV4 (460 cm). Podobnie jest z szerokością – Corolla Cross ma 3 cm więcej niż C-HR, ale 3 cm mniej niż RAV4. Zbudowano ją oczywiście na tej samej platformie TNGA, na której powstał już mniejszy C-HR, Corolla i inne współczesne modele z gamy Toyoty. Producent podkreśla jednak, że w przeciwieństwie do C-HR-a, Toyota Corolla Cross to model typowo rodzinny. Ma wielki bagażnik (nie podano jeszcze jego pojemności, ale daje radę). Europejczycy dostaną też elektrycznie otwieraną klapę.

Ma ogromne tylne drzwi z wielkim oknem, dzięki czemu dzieci będą wreszcie coś widzieć podczas jazdy. W C-HR nie miały na to szans.

A wnętrze jest bardzo podobne jak w standardowej Corolli. Przy czym nie przywiązujcie się zanadto do poniższego zdjęcia.

To jest wersja filipińska. Europejczycy dostaną dużo większy, prostokątny wyświetlacz za kierownicą. Corolla Cross będzie pierwszym modelem z tym elementem wyposażenia. Na razie można go podziwiać tylko na prezentacji.

toyota corolla cross

Toyota Corolla Cross dostanie też nowe elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa

Nazywa się to już nie Toyota Safety Sense, a T-Mate. Wśród rozwiązań wartych wspomnienia jest blokada otwarcia tylnych drzwi, gdy z tyłu nadjeżdża pojazd. Fizycznie nie da się otworzyć drzwi przed nadjeżdżającym obok autem, ponieważ czujnik monitoruje ruch i nie odblokuje klamki. Nazywa się to SEA - asystent bezpiecznego wysiadania. Ma też system ostrzegania o ruchu poprzecznym przy włączaniu się do ruchu oraz coś dziwnego, czego jeszcze nie rozumiem: ograniczanie przyspieszania przy małych prędkościach. Nie bardzo wiem, jak to ma wpływać na bezpieczeństwo. Poczekamy, zobaczymy. Zapewne ma to coś wspólnego z wkrótce obowiązkowym inteligentnym asystentem prędkości ISA.

Auto wygląda raczej niezbyt porywająco

Jest trochę pudełkowate, nie ma elementu szoku jak przy C-HR. Wątpię, żeby komukolwiek to przeszkadzało. Wręcz przeciwnie, nabywcy tego globalnego auta raczej docenią, że pojazd ten nie wyróżnia się przesadnie. Owszem, mamy jakieś przetłoczenie na przedniej części drzwi z przodu, jest nieco wystający tylny błotnik, żeby było muskularniej, ale poza tym, to raczej dokładnie to, czego spodziewamy się po nowoczesnym crossoverze. Z tyłu siedzi się dość wygodnie, całkiem wysoko, ale odradzam całkowite odsuwanie przedniego fotela do tyłu – wtedy na nogi pasażerów w drugim rzędzie nie zostaje już wiele miejsca.

 Toyota Corolla Cross – ile będzie kosztować, kiedy będzie dostępna

Przedsprzedaż w Polsce rozpocznie się w maju 2022. Produkcja w Japonii (dla rynku europejskiego) ruszy natomiast dopiero w lipcu, a to oznacza, że realnie pierwsze zamówione egzemplarze wyjadą na ulicę we wrześniu-październiku tego roku. Nie da się wcześniej proszę pana, taki mamy klimat – tak pewnie odpowiadają dilerzy na pytania o ten model, które spływają do nich szeroką falą. Zresztą sam idąc na prezentację Corolli Cross byłem proszony przez 3 osoby, żebym „uważnie się jej przyjrzał, bo ich interesuje”. Jestem spokojny o sprzedaż tego wozu – Toyota ostrożnie szacuje, że w 2022 r. w Polsce model ten znajdzie „kilka tysięcy klientów”.

toyota corolla cross

Silnik: na początku w ofercie będzie tylko jeden. 2.0 + hybryda, 197 KM – czyli mocniejszy o 13 KM niż w zwykłej Corolli z tą jednostką napędową. Do setki pozwoli rozpędzić się w 8 sekund. Wariant 1.8 dojdzie później.

REKLAMA

Cena: zapowiedziano, że będzie ona niższa niż dla RAV4, ale wyższa niż dla C-HR. Biorąc pod uwagę, że obecnie bazowa Toyota C-HR kosztuje 113 200 zł, a RAV4 zaczyna się od niecałych 130 tys. zł, można uznać, że cena Toyoty Corolli Cross będzie wynosić ok. 120 tys. zł bez opcji. Dużo? Tyle teraz kosztują samochody.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA